De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Master in de bedrijfscommunicatie. 2 Master bedrijfscommunicatie •Profiel van de opleiding van onze studenten •Programma met stage en masterproef •Uitwisseling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Master in de bedrijfscommunicatie. 2 Master bedrijfscommunicatie •Profiel van de opleiding van onze studenten •Programma met stage en masterproef •Uitwisseling."— Transcript van de presentatie:

1 Master in de bedrijfscommunicatie

2 2 Master bedrijfscommunicatie •Profiel van de opleiding van onze studenten •Programma met stage en masterproef •Uitwisseling in België internationaal •Beroepsuitwegen

3 3 Profiel van de opleiding MA BC Communicatie Theorie Taal Praktijk

4 4 Profiel van de opleiding INTERDISCIPLINAIR Communicatie Theorie Taal Praktijk

5 5 Profiel van de opleiding TOEPASSINGSGERICHT Communicatie Theorie Taal Praktijk

6 6 Profiel van onze studenten Je hebt •een academische bacheloropleiding gehad die je een brede initiatie heeft bijgebracht in de methodologie en problematiek van efficiënte communicatie OF een schakelprogramma na een professionele bachelor gevolgd met hetzelfde doel; •affiniteit met de uitdagingen die zijn verbonden aan communicatie in (grote) organisaties; •een goede beheersing van het Nederlands, een basisvaardigheid in minstens een van de volgende talen: Engels, Frans of Duits; •basiskennis van relevante linguïstische en/of communicatiewetenschappelijke theorieën; •basiskennis van methodologische en heuristische technieken, met inbegrip van informatietechnologische hulpmiddelen; •een beperkt wetenschappelijk onderwerp bestudeerd en hierover gerapporteerd in een duidelijke en heldere taal.

7 7 Profiel van onze studenten •Rechtstreekse toegang –Bachelor in de taal- en letterkunde –Bachelor in de communicatiewetenschappen –Bachelor in de toegepaste taalkunde •Na voorbereidingsprogramma (34-43 stp) –Andere academische bachelors •Na schakelprogramma (60-61 stp) –Bachelor in het bedrijfsmanagement –Bachelor in het communicatiemanagement –Bachelor in het office management –Bachelor in de journalistiek

8 8 Programma •Groep Communicatie (18 stp) •Groep Talen in bedrijfscontext (18 stp) •Bedrijf en organisatie (6 stp) + Masterproef met stage (18 stp)

9 9 Communicatie 18 stp Basis (6 stp) •Communicatie van bedrijf en overheid Keuze (12 stp) •Veranderingsmanagement •ICT voor interne en externe communicatie •Taal en cultuur •Consumentengedrag •Reclameleer

10 10 Talen in bedrijfscontext 18 stp Basis (6 stp) •Taalkundige aspecten van communicatietechnieken en –strategieën Keuze (12 stp) •Nederlandse bedrijfscommunicatie I** of II* •Engelse Bedrijfscommunicatie I** of II* •Franse Bedrijfscommunicatie I** of II* •Duitse Bedrijfscommunicatie I** of II* * II = academische taalopleiding ** I = middelbaar +

11 11 Bedrijf en organisatie 6 stp Keuze (6 stp) •Economie •Overheidsmanagement •Mens en organisatie •Organisatiesociologie

12 12 Masterproef met stage 18 stp Stage Masterproef

13 13 Masterproef met stage 18 stp Stage InbevVerantwoord drinken volgens Inbev: crossculturele analyse KunstbendeEen kwantitatief en kwalitatief publieksonderzoek als eerste stap naar een meer doelgericht communicatiebeleid Vlaams ParlementGeschiedenis van het communicatiemanagement van het Vlaams Parlement CJPLinguistischer Analyse der externen Kommunikation dreier kulturellen Jugendorganisationen VTM-nieuwsdienstVergelijkende analyse van informatie en structuur in journaalberichten DHLHet gebruik van metadiscursiviteit in persberichten over DHL Vlaams centrum voor Alcohol Drugssymbolen in reclamevorming gericht naar jongeren en drugsgebruik FortisCrisiscommunicatie: casestudy Fortis Masterproef

14 14 Stage: procedure •Stageplaats –databank BC (beschikbaar vanaf start academiejaar / overzicht stageplaatsen: website BC)website BC –eigen keuze •Stageduur –minimum 30 werkdagen, 225 uren of 6 weken –aaneensluitend / gespreid •Stageperiode –collegevrije/arme periode na lesvrije week 2 e semester •Stagerapport –+/ woorden •Evaluatie –pass/fail (+ stagerapport)

15 15 Materproef: procedure •Masterproefthema's –(algemene) thema's voorgesteld door promotor (beschikbaar vanaf start academiejaar / vb-lijst onderwerpen '09-'10: website BC)website BC –eigen voorstel •Motivatiebrief + sollicitatie(s) –2 sollicitatierondes in oktober - november •Voortgangsrapport –stand van zaken onderzoeksrapport voor kerstvakantie •Onderzoeksrapport –+/ woorden •Evaluatie –3/4 e onderzoeksrapport + 1/4 e stagerapport

16 16 Uitwisseling •In België –Samenwerking met UCL: master en communication multilingue (http://www.uclouvain.be/prog mult2m.html)http://www.uclouvain.be/prog mult2m.html –contactpersoon: Koen Jaspaert •Internationaal: Erasmus –contactpersoon: Roger Janssens •Stage in het buitenland

17 Beroepsuitwegen Alumni : •VRT (stafmedewerker communicatie) •De Persgroep Publishing (Journalist Het Laatste Nieuws) •Van Loock Partners (headhunting) (Research Consultant – Recruitment Consultant) •Edison: Reclame- en communicatiebureau (Project Manager Edison Publishing) •RCA (Junior Account Executive) •Microsoft (Tele-Partner Account Manager) •Philips (Communication Manager) •Federale Verzekering (Externe communicatiecoördinator) •Stad Leuven (Projectmedewerker Directie Cultuur (Erfgoedcel)) •Uitgeverij De Boeck (Redacteur) •Argenta Assuranties (Management Trainee) •... 17

18 18 Contact en info •Prof. dr. Koen Jaspaert (programmadirecteur) Blijde Inkomststraat 21 bus 3308 (LETT 01.21) tel Prof. dr. Koen Jaspaert spreekuur: woensdag uur •Karen De LoenenKaren De Loenen Blijde Inkomststraat 21 bus 3308 (LETT 01.19) tel spreekuren: maandag 15u-17u, woensdag10u-13u, vrijdag 14u-16u •Website: (  daar vind je ook deze presentatie)


Download ppt "Master in de bedrijfscommunicatie. 2 Master bedrijfscommunicatie •Profiel van de opleiding van onze studenten •Programma met stage en masterproef •Uitwisseling."

Verwante presentaties


Ads door Google