De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EMPOWERENDE FOTOGRAFIE DE OBJECTIVITEIT VAN EEN FOTO IS ILLUSIONAIR FOTO’S KUNNEN OP VERSCHILLENDE MANIEREN WORDEN GELEZEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EMPOWERENDE FOTOGRAFIE DE OBJECTIVITEIT VAN EEN FOTO IS ILLUSIONAIR FOTO’S KUNNEN OP VERSCHILLENDE MANIEREN WORDEN GELEZEN."— Transcript van de presentatie:

1

2 EMPOWERENDE FOTOGRAFIE

3 DE OBJECTIVITEIT VAN EEN FOTO IS ILLUSIONAIR FOTO’S KUNNEN OP VERSCHILLENDE MANIEREN WORDEN GELEZEN

4 VOORBEELD

5 Vragen Welke foto spreekt u het meeste aan? Wat is er op de foto te zien? Wat beeldt de foto uit (vraag door; exploreer) Waarom spreekt deze foto u aan? Wat betekent deze foto voor u? Wat maakt deze foto speciaal voor u? Aan welk gevoel of welke ervaring herinnert de foto u? Staat de foto ergens voor? Is er een symbolische betekenis?

6 WAT HET WEL IS EN WAT HET NIET IS  WEL: HEEL-ZIJN GENEREREN  WEL: BRONNEN VAN KRACHT HELPEN ONTDEKKEN  NIET: TRAUMATISCHE ERVARINGEN DUIDEN

7 WAT IS WAARDEVOL? ZOEKEN NAAR BETEKENIS VERDRIET EN PIJN HOOP TROOST KRACHT

8 VIER MODALITEITEN  album foto’s, (dus bestaande foto’s)  foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander)  foto-zelfportretten  thema’s van het leven van alledag

9 VIER MODALITEITEN  album foto’s, (dus bestaande foto’s)  foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander)  foto-zelfportretten  thema’s van het leven van alledag

10 Een portret en een drieluik 1 ‘Dit ben ik!’ 2 Een herstelactiviteit 3 Wat het me oplevert/ herstelactiviteit 2 herstelactiviteit 2

11 Kijk mij nou!! 3 fotosessies visueel verslag van een traject cliënt en persoonlijk begeleider fotoverhaal als mentaal ikoon kick off voor verder herstel! Nieuwe doelen!

12

13 Welk van de drie trajecten zou u willen doen? -wandelen op geboortegrond -wie wil ik zijn/worden? -wat wil ik voor een ander betekenen?

14 Reizende expositie met trainingen en workshop

15 Stelling Het stigma, dus de negatieve beeldvorming bij het publiek, kan alleen doorbroken worden als er contact is en een herkenning van thema’s als: -hoe leid ik een zinvol leven dat betekenis heeft? -hoe kan ik krachten en talenten aanwenden om tegenslag en ziekte te overwinnen? -verbondenheid met familie en anderen.

16 VIER MODALITEITEN  album foto’s, (dus bestaande foto’s)  foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander)  foto-zelfportretten  thema’s van het leven van alledag

17 Foto-zelfporttretten Voorbeeld van een opdracht: Wie ik wil zijn Wie ik nu ben Wie ik absoluut niet wil zijn

18 VIER MODALITEITEN  album foto’s, (dus bestaande foto’s)  foto sessie (cliënt gefotografeerd door een ander)  foto-zelfportretten  thema’s van het leven van alledag

19 Thema’s van alledag Voorbeeld: foto-instrument

20 Leefwereld Hoe kan je je eigen leefwereld verkennen om voor jou belangrijke thema’s en waarden te vertolken ? Vertolken----verbeelden------verwoorden

21 Het Foto-instrument jan sitvast

22 Wat is een foto-instrument ?? Deelnemers maken foto’s van hun leefomgevingen praten hierover

23 Produkten van het foto- instrument Foto’s en tekst worden gebruikt voor een tentoonstelling

24 Opdracht eerste ronde maak foto’s van mensen, plekken, dingen, hobbies die je belangrijk vindt of die je dierbaar zijn

25 Voorbeeld

26 Empowerment Door het erkend worden van wat je vindt, ervaart en voelt word je sterker

27 Zin-en betekenisgeving:  Het versterken van omgevingsbesef en identiteit  Het bestaan boven de ziekte uit tillen

28 Tweede ronde Toegespitst op groei en ontwikkeling maar voortbordurend op inventarisatie van al het waardevolle uit de eerste ronde

29 doelvaardigheid  Een haalbaar doel kunnen stellen voor jezelf en dat doel suksesvol nastreven en behalen betekent dat je weer hoop krijgt en een perspectief ontwikkelt

30 Doelvaardigheid Wilma wil weer naar school

31 Hoe draagt het foto-instrument bij aan doelvaardigheid ? Opdracht in Tweede Ronde: Hoe wens jij dat je leven er uitziet over 1 of 2 jaar ?

32 Opdracht tweede Ronde Behalve toekomstwensen Ook foto’s van: wat heb je nodig ? vaardigheden, motivatie Steun (sociaal en materieel) Ook foto’s van: wat kom je tegen ? Belemmeringen

33 Functies  Representatie: jezelf rehabiliteren als een geloofwaardig persoon met een eigen verhaal, wensen en doelen  Reflectie van inzicht in hoe je leven is gelopen en waar je (veer) kracht zit  Doelvaardigheid =nieuwe hoop krijgen

34 Representatie  Patrick

35 Patrick “ Mijn dietist vertelt me wat ik wel en wat ik niet moet eten. Ik weet wat ik moet doen om mijn doel te bereiken. Nu moet ik het ook gaan doen.. “

36 Functies  Representatie: jezelf rehabiliteren als een geloofwaardig persoon met een eigen verhaal, wensen en doelen  Reflectie op wie je als gaaf mens bent  Doelvaardigheid =nieuwe hoop krijgen

37 Reflectie: welk deel van wie je bent wordt gevormd door psychische (psychiatrische) problemen en wie ben je eigenlijk daaronder als persoon?

38 Ellen: “ Ik kon mijn rust niet meer vinden, ook niet in mijn tuin. Vandalisme komt van buiten.“

39 Ellen: “De wegen werden donkerder en donkerder door de jaren, net als dit bos uit mijn jeugd, maar er is licht aan het eind. “

40 Ellen: “Het obstakel ben ikzelf, realiseer ik nu!”

41 Inzicht door ver-beeld-ing om greep te krijgen op zaken die te abstract zijn, te ingewikkeld of te emotioneel-beladen om in één keer rationeel, cognitief te bevatten

42 Bewustwording van herstel “waar heb ik in mijn herstelervaring nu het meeste kracht bij gevonden?” of “In deze foto voel ik mij gerespecteerd”.

43 Stelling Het succes van herstel is afhankelijk van drie elementen die nauw op elkaar moeten aansluiten: Reflectie, bezinning op je leven en wat voor jou een waardevol leven uitmaakt. Expressie, een manier vinden om de resultaten van de reflectie tot uiting te brengen in woorden en beelden. Uitwiseling/dialoog: het met anderen kunnen delen van je verhaal.

44 Meer informatie


Download ppt "EMPOWERENDE FOTOGRAFIE DE OBJECTIVITEIT VAN EEN FOTO IS ILLUSIONAIR FOTO’S KUNNEN OP VERSCHILLENDE MANIEREN WORDEN GELEZEN."

Verwante presentaties


Ads door Google