De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Optimaliseer Uw verkiezingscampagne via De Post 5 mei 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Optimaliseer Uw verkiezingscampagne via De Post 5 mei 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Optimaliseer Uw verkiezingscampagne via De Post 5 mei 2010

2 Overzicht  Verkiezingen 2010 : Optimaal communiceren in een moeilijk politiek landschap  Uw mailing in de brievenbus; welke voordelen heeft u hierbij?  De oplossingen van De Post in de praktijk

3 Verkiezingen 2010 : het maatschappelijk landschap Inzet  Communautair  Institutioneel  Sociaal economisch (werkgelegenheid, koopkracht, overheidsschuld, enz.)  Maatschappelijk (vergrijzing, milieu, veiligheid, mobiliteit)  … Onzeker stemgedrag  Kloof tussen politiek en burger  Onverschilligheid/vijandigheid  Emotionaliteit Wat denken uw leden? Wat denkt uw vast kiespubliek? Onbesliste kiezers? Waar gaan zij Naartoe?

4 Gehechtheid Respect “anti” Uw kiezers Consolideren Harde kern Veilig stellen Uw prospecten : Wingewest Verkiezingen 2010 : inzet van uw communicatie

5 Een krachtig communicatiemiddel dringt zich op :  >Geloofwaardige, authentieke manier van communiceren  >Begrijpelijk en toegankelijk communiceren  >Direct communicatiekanaal met iedere kiezer  Verkiezingen 2010 : inzet van de communicatie

6 Overzicht  Verkiezingen 2010 : Optimaal communiceren in een moeilijk politiek landschap  Uw mailing in de brievenbus; welke voordelen heeft u hierbij?  De oplossingen van De Post in de praktijk

7 De burger en zijn favoriete communicatiekanaal De Postbus 5 Geadresseerde reclame Huis-aan-huisfolders TV Pers Website Animatie in winkels Radio SMS « Aan welk kanaal geeft u de voorkeur om geïnformeerd te worden?” Communiceren via de postbus >wordt niet ervaren als intrusief >Laat u toe in de diepte te Communiceren >Captief medium met een hoge aandachtswaarde Source:E loves P study, Post, n=1100 – 2008 TNS Dimarso

8 97% opent dagelijks de postbus 78% van de mailings worden geopend Lezers brengen 1’52’’ door per brief mailing 25’ in tijdschriftvorm 7 De burger en zijn favoriete communicatiekanaal De postbus Wordt niet als agressief ervaren Laat toe om in echte inhoud te communiceren Source:E loves P study, Post, n=1100 – 2008 TNS Dimarso

9  beschikbare postbussen  1 posbus = 1 of meerdere potentiële kiezers  97% van de gezinnen opent dagelijks zijn brievenbus  74 % leest zijn post onmiddellijk.  De gemiddelde leestijd van een poststuk is 1’52  Volledig (bijv.: het gehele programma, visie, realisaties, kandidatenlijst)  Verlengde levensduur (bewaring) en verhoogde aandacht (aandachtig gelezen)  Op een zelf gekozen plaats en moment  Verhoogde mogelijkheid om de communicatie door te geven aan anderen. De brievenbus: nog steeds een Uniek communicatie kanaal U bereikt 100% van de kiezers Kwalitatief en informatief medium

10 Overzicht  Verkiezingen 2010 : Optimaal communiceren in een moeilijk politiek landschap  Uw mailing in de brievenbus; welke voordelen heeft u hierbij?  De oplossingen van De Post in de praktijk

11 De oplossingen van De Post in de praktijk •De aanbieding van De Post zoals beschreven in dit document is geldig tijdens de 40 kalenderdagen voorgaand aan de verkiezingen, m.a.w. voor verzendingen van dinsdag 4 mei tot vrijdag 11 juni 2010 inclusief. •Deze periode komt overeen met 23 dagen effectieve postbedeling :  2 feestdagen, zonder postbedeling: en

12 1.Verkiezingsdrukwerk moet makkelijk te identificeren zijn door de vermelding « Verkiezingsdrukwerk » en moet de naam en adres van de verantwoordelijke uitgever en verzender bevatten. 1.Verkiezingsdrukwerk mag geen gadgets noch staaltjes bevatten. 2.De geldigheidsperiode voor niet geadresseerd verkiezingsdrukwerk is beperkt tot 40 kalenderdagen voor de verkiezingen. 3.De Post kan geen enkele voorafgaande controle uitvoeren en is verplicht alle verkiezingsdrukwerk dat haar toevertrouwd werd te verdelen. De oplossingen van De Post in de praktijk 4 belangrijke regels

13  Geadresseerd (nominatief) : ideaal om uw banden met de leden en prioritaire doelgroepen te consolideren : - Behandeling in eigen beheer - Geautomatiseerde behandeling : Click & Post  Niet-geadresseerd (‘huis aan huis’) : Distripost De oplossingen van De Post in de praktijk 2 complementaire oplossingen

14 De uitdagingen Doel van de communicatie Partijleden Consolideren en mobiliseren Overtuigden Aard van de boodschap Twijfelaars Communicatiekanaal Huis aan huis Overtuigen Consolideren In de diepte Complex GEADRESSEERD

15 1° Geadresseerde post in de praktijk •Hoge mate van personalisatie  De kiezer wordt bij naam aangesproken •Precieze doelgroepkeuze, krachtige impact •Meerdere creatieve mogelijkheden: enveloppe, brief, tijdschrift, annexen •Distributie dag + 2 •Speciale tarificatie: -50% vergeleken met normale frankeringskosten

16 1° Geadresseerde post in de praktijk •De gewone regels blijven van toepassing:  < 500 verzendingen: afgifte enkel in postkantoor  < 1000 verzendingen: afgifte in postkantoor of MassPost  < genormaliseerde zendingen of < niet genormaliseerde zendingen: MassPost center HyperMassPost center  daarboven: enkel HyperMassPost center. •Gesloten enveloppen indien gebruik gemaakt van envelop •Geadresseerd verkiezingsdrukwerk moet makkelijk herkenbaar zijn via de vermelding “Verkiezingsdrukwerk” op de recto van de enveloppe en moet naam en adres van de verantwoordelijke uitgever en verzender bevatten.

17 Geadresseerd drukwerk PB of postzegel - P.B. of 'Port Betaald' is de oplossing voor het frankeren van identieke zendingen met een grote oplage zoals geadresseerd reclamedrukwerk. U hoeft geen postzegels te kleven. Wij kennen u een P.B.-nummer toe (Port Betaald) dat u afdrukt op uw omslagen. Dit nummer mag voor uw grote afgiften tegen voorkeur- of conventioneel tarief in België of in het buitenland gebruikt worden. Het totaalbedrag van de frankering wordt betaald bij de afgifte van de zendingen of via facturering. - Vanaf 15 mei : speciale zegel tbv de verkiezingen : € 0,28 Te koop via : - eShop (WWW.post.be), beschikbaar in J+1 indien bestelling voor 11H op J; betalingWWW.post.be via krediet kaart - postkantoor (in beperkte oplage)

18 17 2° Met Click&Post laat u uw mailings binnen 24 uur drukken en leveren… met slechts enkele muisklikken! Een bijkomende opportuniteit voor uw geadresseerd drukwerk:  Snelheid en reactiviteit  Beschikbaar via internet, 24u op 24, 7 dagen op 7 (beveiligde webomgeving)  Logistiek wordt volledig door De Post verzorgd  Een enkel contactpunt voor drukwerk, onder envelop brengen, frankeren, afgifte en bedeling  Aangepast aan zendingen van minder dan exemplaren  Click & Post is een product van eXbo, een filiaal van De Post. Zie: httphttp://promo.clickandpost.be/wacp/click/nl/index.html://promo.clickandpost.be/w acp/click/nl/index.html acp/click/nl/index.html * Op voorwaarde dat de zendingen in de voormiddag via het internetplatform worden verstuurd, dat ze PRIOR gefrankeerd worden en dat de bestemmeling in België gevestigd is.

19 18 3° Waarom kiezen voor ongeadresseerd drukwerk (DistriPost) Tal van geografische selectiecriteria:  gewesten, kieskringen, provincies, arrondissementen, kantons, gemeenten Beschikbaar in alle gemeenten van België (# 589) Vrije keuze bedelingsweek Bedeling in alle brievenbussen Speciaal verkiezingstarief of conventioneel tarief Professionele bedeling door de postbode, samen met de dagelijkse post Bijkomende capaciteit, gereserveerd voor verkiezingsdrukwerk.

20 19 Ongeadresseerd drukwerk: praktisch Alleen reservering via en specifiek bestand  vanaf 4 mei tot en met 3 juni incluis  geen bestellingen in postkantoren. Alleen afgifte in een (Hyper)MassPost centrum  geen afgifte in postkantoren. Alleen « week zeker » produkt  geen optie « dag zeker ». Exclusieve bedeling in brievenbussen van week 18 t.e.m. week 23.

21 20 Ongeadresseerd drukwerk: praktisch Bijkomende bedelingscapaciteit, alleen bestemd voor verkiezingsdrukwerk  er is geen capaciteitsbeperking voor wat betreft verkiezingsdrukwerk.  NB: commerciële huis-aan-huisbladen worden beperkt tot 2 stuks per dag (standaardregel) “Encartage”  Men mag geen commercieel drukwerk en verkiezingsdrukwerk samenvoegen.  Men mag verkiezingsdrukwerk bij elkaar voegen in het bijzonder wanneer er veel documenten bedeeld moeten worden.  NB: De Post zal het verkiezingsdrukwerk niet in een neutrale kaft steken.

22 21 Ongeadresseerd drukwerk: praktisch Verkiezingsdrukwerk wordt in alle brievenbussen bedeeld, ook de brievenbussen met een sticker ‘geen reclame’. Het maximumformaat voor het te bedelen document is 23 cm * 35 cm; het minimumformaat is 9 cm * 14cm.  geen « extended » formaat De documenten moeten minder dan 250 g wegen. Men kan geen commerciële reservering doen voor een document dat de kenmerken van verkiezingsdrukwerk heeft:  commercieel drukwerk mag niet bedeeld worden in brievenbussen met een sticker ‘geen reclame’, terwijl verkiezingsdrukwerk in alle brievenbussen wordt bedeeld.

23 22 4° Ongeadresseerd drukwerk: tarieven De bedelingskost hangt af van 4 parameters: 1.Het aantal geselecteerde postbussen 2. Het gewicht van het document: hoe lichter, hoe goedkoper 3. Standaard of niet-standaard: een document is gestandaardiseerd als het aan volgende voorwaarden voldoet:  Rechthoekige of vierkante vorm  Een enkel deel  Niet onder film 4. Het tarief: verkiezingstarief of conventioneel tarief.

24 23 Ongeadresseerd drukwerk: tarieven Supplement voor niet-gestandaardiseerd document: + € 0,013 De conventionele tarieven gelden:  het volume tijdens de verkiezingsperiode wordt meegeteld in het totale jaarlijkse volume.  Bijvoorbeeld: de conventionele tarieven 2010 voor een drukwerk lichter dan 25 g lopen van € 0,064 tot € 0,055 in functie van het jaarlijkse volume.

25 24 Ongeadresseerd drukwerk: betalen Als u over een conventie beschikt, betaalt u volgens de afgesproken modaliteiten. Als u over geen conventie beschikt, betaalt u:  op de bankrekening van het (Hyper)MassPostcentrum. Dit moet absoluut vóór de afgifte gebeuren. Breng het betalingsbewijs altijd mee (bankuittreksel).  via “Bancontact/Mister Cash”, op het moment van afgifte. U ontvangt altijd een factuur.

26 25 Ongeadresseerd drukwerk: geografische selecties Gewesten: # 3 Kieskringen (Senaat): # 3 Postregio’s: # 5 Talen: # 7  FR, NL, DE, FR&NL, NL(FR), FR (NL), DE (FR) Provincies + Brussels Hoofdstedelijk Gewest: # 11 Kieskringen (kamer): # 11 Arrondissementen: # 43 Kieskantons: # 208 Gemeenten  NIS-codes  postcodes: # 589

27 26 Ongeadresseerd drukwerk: reserveren Via een Excel-bestand, in 3 stappen : 1ste stap: de geografische selectie 2de stap: de bestelbon 3de stap: de verzending

28 27 1ste stap: geografische selectie Verschillende mogelijkheden voor geografische selectie De geselecteerde gemeenten aanduiden: Het aantal brievenbussen per gemeente wordt getoond.

29 28 2de stap: de bestelbon De rood omrande cellen moeten ingevuld worden. Deze cellen worden met een « comment » toegelicht.

30 29 3de stap: bestelling versturen Wanneer de vermelding ”OK om te versturen” verschijnt, voegt u het ingevulde bestand toe aan een e- mail en stuurt u deze naar

31 30 Ongeadresseerd drukwerk: afgifte Om een kwaliteitsvolle bedeling te garanderen is het belangrijk de volgende instructies aan uw partner (drukker, « routeur », agentschap) mee te geven.  respecteer de kenmerken van het document, zoals die vermeld staan op het bestelformulier (gewicht, formaat, …)  respecteer de kalender (niet vroeger, niet later afgeven)  neem telefonisch contact op met het (Hyper)MassPost centrum om het leveringsuur af te spreken.

32 31 Ongeadresseerd drukwerk: klaarmaken van de zending  Bundel de documenten in bundels van 50 of 100 exemplaren, met een maximumgewicht van 7 kg per bundel.  Bundels zonder elastieken, metaal, plastic film.  Levering op een pallet met een maximum brutogewicht van 650 kg en een maximumhoogte van 1,60 m.  Indien nodig, verschillende palletten per postregio, volgens de verdeling die op uw bestelbon wordt vermeld.  Duidelijke aanduidingen op elke pallet: vermeld duidelijk de titel van het document, vooral als u meerdere edities tegelijk aflevert.

33 32 Toegang tot de informatie Specifieke pagina’s op de internetsite van De Post (vanaf 7 mei):  Speciaal adres (vanaf 7 mei):  Speciaal telefoonnummer 02/ Commercieel team:  Sofie Engels :

34 DANK U


Download ppt "Optimaliseer Uw verkiezingscampagne via De Post 5 mei 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google