De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe deze presentatie optimaal doorlopen door gebruik te maken van de hyper links De inhoudstafel op pagina 2 geeft via een simpele muisklik toegang tot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe deze presentatie optimaal doorlopen door gebruik te maken van de hyper links De inhoudstafel op pagina 2 geeft via een simpele muisklik toegang tot."— Transcript van de presentatie:

0 Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: hoe De Post u helpt de kiezer te informeren en te overtuigen Februari 2009

1 Hoe deze presentatie optimaal doorlopen door gebruik te maken van de hyper links
De inhoudstafel op pagina 2 geeft via een simpele muisklik toegang tot de hoofdstukken van deze presentatie. Teruggaan naar de inhoudstafel: Bijlagen met meer info: Terug naar de vorige pagina:

2 Inhoudstafel Optimaal gebruik van deze presentatie
Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009 De media in een verkiezingsperiode De brievenbus Waarom kiezen voor ongeadresseerd drukwerk (DistriPost) Waarom kiezen voor geadresseerd drukwerk Vier belangrijke regels Toegang tot de informatie Ongeadresseerd drukwerk: praktisch Ongeadresseerd drukwerk: tarieven Ongeadresseerd drukwerk: geografische selecties Ongeadresseerd drukwerk: reserveren Ongeadresseerd drukwerk: afgifte en betaling Geadresseerd drukwerk: praktisch Bijlagen (Hyper)MassPostcentra Europese verkiezingen juni 2004 Interessante links

3 Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009
De datum van de verkiezingen voor het Europese Parlement werd door een beslissing van de Europese Raad bepaald. Conform artikel 117, alinea 2, van de grondwet, vinden op deze datum ook de verkiezingen van het Vlaams Parlement, het Waals Parlement, het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap plaats.

4 Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Europees Parlement
De verkiezing van het Europees Parlement gebeurt op basis van 3 kiescolleges en 4 kiesdistricten. De kiezers van het Franstalig kiescollege kiezen 8 vertegenwoordigers (6 plaatsvervangers); de kiezers van het Nederlandstalig kiescollege kiezen 13 vertegenwoordigers (8 plaatsvervangers); de kiezers van het Duitstalige college 1 vertegenwoordiger (6 plaatsvervangers). Waalse kieskring (Waals gewest min 9 Duitstalige gemeenten) Kieskring van Brussel-Halle-Vilvoorde Vlaamse kieskring (Vlaams gewest min het arrondissement Halle-Vilvoorde) Duitstalige kieskring (9 Duitstalige gemeenten)

5 Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Vlaams Parlement
Het Vlaams Parlement bestaat uit 118 leden die direct door de kiezers van het Vlaams Gewest worden verkozen en uit 6 Nederlandstalige Brusselse leden die direct door de kiezers van het Brussels Gewest worden verkozen die vooraf op een lijst van de Nederlandstalige taalgroep voor het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben gestemd. De 118 leden uit Vlaanderen worden in 5 provinciale kieskringen verkozen:

6 Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Brussels Parlement
De 19 gemeenten van het Brussels Gewest vormen 1 kiescollege dat bestaat uit Franstalige en Nederlandstalige lijsten. Het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt in totaal 89 leden, en bestaat uit 72 leden van de Franstalige lijst en 17 leden van de Nederlandstalige lijst. Elke lijst bevat 16 vervangers die apart worden voorgesteld. Bij deze verkiezing vindt ook de directe verkiezing van 6 Brusselse parlementariërs voor het Vlaams Parlement plaats.

7 Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Waals Parlement
Het Waals Parlement bestaat uit 75 leden die direct uit 13 kieskringen worden verkozen:

8 De 9 Duitstalige gemeenten vormen 1 kiescollege.
Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap De 9 Duitstalige gemeenten vormen 1 kiescollege. Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap telt 25 leden. er worden geen aparte plaatsvervangers voorgesteld voor de verkiezing van dit Parlement.

9 De media in een verkiezingsperiode (1)
“Above-The-Line” (print, affichage, radio, televisie) imago opbouwen, bekendheid opbouwen. De brievenbus uitleg geven, meer details aanbrengen, overtuigen. e-media (internet en ing) in combinatie met bovenstaande media.

10 De media in een verkiezingsperiode (2): Internet
“Yes, we can” was een sterke boodschap. Het internet speelde een fundamentele rol in de verkiezingscampagne van B. Obama. Ook in België kan dit relevant zijn, maar... 56% van de Belgische gezinnen heeft een internetverbinding * Internet bereikt vooral mensen jonger dan 50 en de hogere sociale klassen (1-4) * Er is een sterke correlatie tussen het gebruik van internet en het gebruik van bioscoop, kranten, magazines, affichage *. * bronnen: Eurobarometer, TNS, CIM, DMix Survey Mail Order

11 De media in een verkiezingsperiode(3): e-mailing
67% van de mensen beschikt over één of meer adressen * doelgroep: 18 jaar en ouder 57% van de mailboxen wordt dagelijks geopend * 97% van de brievenbussen wordt dagelijks geopend Een mailbox ontvangt gemiddeld 10 keer meer reclameboodschappen dan een brievenbus * De impact van een is sterker als deze wordt gecombineerd met een boodschap via de gewone post De combinatie van een geadresseerd drukwerk met een verhoogt de efficiëntie met 2,5 * * bronnen: Eurobarometer, TNS, CIM, DMix Survey Mail Order

12 De brievenbus – De Post (1)
Als naamloze vennootschap van publiek recht is De Post in eerste instantie een overheidsbedrijf, zoals vastgelegd in de wet van 21 maart 1991 aangaande de hervorming van bepaalde economische overheidsbedrijven (de zogenaamde wet van 1991) Het beheerscontract van De Post combineert een sociale rol en een moderne service, die de klant centraal stelt en beantwoordt aan de hoogste kwaliteitsnormen. De Post verzorgt voor de Staat ook de behandeling van kiesdocumenten: Oproep om te kiezen Oproep van de bijzitters Stemformulieren…

13 De brievenbus – De Post (2)
Het aanbod van De Post zoals beschreven in dit document is geldig tijdens een periode van 40 kalenderdagen voorafgaand aan de verkiezingen, dwz de bedelingen van 27 april tot 5 juni 2009 inbegrepen. Deze periode komt overeen met 27 dagen van postbedeling: 3 vakantiedagen zonder postbedeling: 01-05, en Voor de bedelingen tot en met 24 april gelden de normale voorwaarden: capaciteit voor het bedelen van ongeadresseerd drukwerk is beperkt tot 2 stuks per dag ongeadresseerd drukwerk door een politieke partij of een kandidaat afgegeven => uitsluitend de brievenbussen zonder “geen reclame” sticker.

14 De brievenbus – De Post (3)
100% van de kiezers kunnen via de brievenbus bereikt worden: beschikbare brievenbussen Een brievenbus = een of meerdere potentiële kiezers 97% van de huishoudens opent dagelijks de brievenbus 74 % van de mensen leest onmiddellijk zijn post. Via de postbus kan men de kiezer informeren: Volledige info (bijvoorbeeld: realisaties, programma, lijst van kandidaten) Deze info kan bewaard en gelezen worden op een moment dat dit de ontvanger het beste past Op het gewenste moment.

15 De brievenbus – De Post (4)
De kracht van het « mailmoment »: Uw communicatie wordt door de postbode afgeleverd samen met de dagelijkse post. Een volledig aanbod met twee complementaire opties: Ongeadresseerd drukwerk (of huis-aan-huis)  DistriPost Geadresseerd drukwerk

16 Waarom kiezen voor ongeadresseerd drukwerk (DistriPost)
Tal van geografische selectiecriteria: gewesten, kieskringen, provincies, arrondissementen, kantons, gemeenten Beschikbaar in alle gemeenten van België (# 589) Vrije keuze bedelingsweek Bedeling in alle postbussen, ook die met een ‘geen reclame’ sticker Speciaal verkiezingstarief of conventioneel tarief Professionele bedeling door de postbode, samen met de dagelijkse post Bijkomende capaciteit, gereserveerd voor verkiezingsdrukwerk.

17 Waarom kiezen voor geadresseerd drukwerk
Hoge personalisatie De kiezer wordt door zijn/haar naam aangesproken Zeer precieze doelgroep, krachtige impact Veel creatieve mogelijkheden: omslag, brief, bijlagen Bedeling in Dag + 2 Speciaal tarief: -50% t.o.v. standaardtarief frankering:

18 Een bijkomende opportuniteit voor uw geadresseerd drukwerk:
Met Click&Post laat u uw mailings binnen 24 uur drukken en leveren… met slechts enkele muisklikken! Een bijkomende opportuniteit voor uw geadresseerd drukwerk: Snelheid en reactiviteit Beschikbaar via internet, 24u op 24, 7 dagen op 7 (beveiligde webomgeving) Logistiek wordt volledig door De Post verzorgd Een enkel contactpunt voor drukwerk, onder envelop brengen, frankeren, afgifte en bedeling Aangepast aan zendingen van minder dan exemplaren Click & Post is een product van eXbo, een filiaal van De Post. Zie: * Op voorwaarde dat de zendingen in de voormiddag via het internetplatform worden verstuurd, dat ze PRIOR gefrankeerd worden en dat de bestemmeling in België gevestigd is.

19 De brievenbus: Een efficiënte manier om met de kiezer te communiceren.

20 Bestellen, leveren, betalen
Praktisch Bestellen, leveren, betalen

21 Vier belangrijke regels
Verkiezingsdrukwerk moet duidelijk herkenbaar zijn aan de vermelding ‘Verkiezingsdrukwerk’ en moet de naam en adres van de verantwoordelijke uitgever en afzender vermelden. Het verkiezingsdrukwerk mag geen gadgets of staaltjes bevatten. De periode waarin de regels voor geadresseerd en ongeadresseerd drukwerk rond de verkiezingen geldig is, is beperkt tot de 40 kalenderdagen die aan de verkiezingen vooraf gaan. De Post mag geen enkele voorafgaande controle uitvoeren en moet alle verkiezingsdrukwerk dat hem wordt toevertrouwd verdelen.

22 Toegang tot de informatie
Specifieke pagina’s op de internetsite van De Post (vanaf 2 maart): Speciaal adres (vanaf 2 maart): Commercieel team: Sébastien Marionex (FR) Sofie Engels (NL) Ellen Distave (agentschappen)

23 Ongeadresseerd drukwerk: praktisch (1)
Alleen reservering via en specifiek bestand vanaf 2 maart tot en met 22 mei geen bestellingen in postkantoren. Alleen afgifte in een (Hyper)MassPost centrum geen afgifte in postkantoren. Alleen « week zeker » produkt geen optie « dag zeker ». Exclusieve bedeling in brievenbussen van week 18 t.e.m. week 23.

24 Ongeadresseerd drukwerk: praktisch (2)
Bijkomende bedelingscapaciteit, alleen bestemd voor verkiezingsdrukwerk er is geen capaciteitsbeperking voor wat betreft verkiezingsdrukwerk. NB: commerciële huis-aan-huisbladen worden beperkt tot 2 stuks per dag (standaardregel) “Encartage” Men mag geen commercieel drukwerk en verkiezingsdrukwerk samenvoegen. Men mag verkiezingsdrukwerk bij elkaar voegen in het bijzonder wanneer er veel documenten bedeeld moeten worden. NB: De Post zal het verkiezingsdrukwerk niet in een neutrale kaft steken.

25 Ongeadresseerd drukwerk: praktisch (3)
Verkiezingsdrukwerk wordt in alle brievenbussen bedeeld, ook de brievenbussen met een sticker ‘geen reclame’. Het maximumformaat voor het te bedelen document is 22 cm * 32 cm; het minimumformaat is 9 cm * 14cm. geen « extended » formaat De documenten moeten minder dan 250 g wegen. Men kan geen commerciële reservering doen voor een document dat de kenmerken van verkiezingsdrukwerk heeft: commercieel drukwerk mag niet bedeeld worden in brievenbussen met een sticker ‘geen reclame’, terwijl verkiezingsdrukwerk in alle brievenbussen wordt bedeeld.

26 Ongeadresseerd drukwerk: tarieven (1)
De bedelingskost hangt af van 4 parameters: Het aantal geselecteerde postbussen Het gewicht van het document: hoe lichter, hoe goedkoper Standaard of niet-standaard: een document is gestandaardiseerd als het aan volgende voorwaarden voldoet: Rechthoekige of vierkante vorm Stapelbaar Een enkel deel Niet onder film Het tarief: verkiezingstarief of conventioneel tarief.

27 Ongeadresseerd drukwerk: tarieven (2)
Supplement voor niet-gestandaardiseerd document: + € 0,013 De conventionele tarieven gelden: het volume tijdens de verkiezingsperiode wordt meegeteld in het totale jaarlijkse volume. Bijvoorbeeld: de conventionele tarieven 2009 voor een drukwerk lichter dan 25 g lopen van € 0,063 tot € 0,055 in functie van het jaarlijkse volume.

28 Ongeadresseerd drukwerk: geografische selecties
Gewesten: # 3 Kieskringen (Europa): # 4 Postregio’s: # 5 Talen: # 7 FR, NL, DE, FR&NL, NL(FR), FR (NL), DE (FR) Provincies + Brussels Hoofdstedelijk Gewest: # 11 Kieskringen (gewesten): # 19 Arrondissementen: # 43 Kieskantons: # 208 Gemeenten  NIS-codes  postcodes: # 589

29 Ongeadresseerd drukwerk: reserveren
Via een Excel-bestand, in 3 stappen : 1ste stap: de geografische selectie 2de stap: de bestelbon 3de stap: de verzending

30 1ste stap: geografische selectie
Verschillende mogelijkheden voor geografische selectie De geselecteerde gemeenten aanduiden: Het aantal brievenbussen per gemeente wordt getoond.

31 2de stap: de bestelbon De rood omrande cellen moeten ingevuld worden.
Deze cellen worden met een « comment » toegelicht. De groene zone is een samenvatting van de belangrijkste kenmerken van uw bestelling.

32 3de stap: bestelling versturen
voorbeeld Wanneer de vermelding  ”OK om te versturen” verschijnt, voegt u het ingevulde bestand toe aan een en stuurt u deze naar

33 Ongeadresseerd drukwerk: afgifte
Om een kwaliteitsvolle bedeling te garanderen is het belangrijk de volgende instructies aan uw partner (drukker, « routeur ») mee te geven. respecteer de kenmerken van het document, zoals die vermeld staan op het bestelformulier (gewicht, formaat, …) respecteer de kalender (niet vroeger, niet later afgeven) neem telefonisch contact op met het (Hyper)MassPost centrum om het leveringsuur af te spreken.

34 Ongeadresseerd drukwerk: klaarmaken van de zending
Bundel de documenten in bundels van 50 of 100 exemplaren, met een maximumgewicht van 7 kg per bundel. Bundels zonder elastieken, metaal, plastic film. Levering op een pallet met een maximum brutogewicht van 650 kg en een maximumhoogte van 1,60 m. Indien nodig, verschillende palletten per postregio, volgens de verdeling die op uw bestelbon wordt vermeld. Duidelijke aanduidingen op elke pallet: vermeld duidelijk de titel van het document, vooral als u meerdere edities tegelijk aflevert.

35 Ongeadresseerd drukwerk: betalen
Als u over een conventie beschikt, betaalt u volgens de afgesproken modaliteiten. Als u over geen conventie beschikt, betaalt u: op de bankrekening van het (Hyper)MassPostcentrum. Dit moet absoluut vóór de afgifte gebeuren. Breng het betalingsbewijs altijd mee (bankuittreksel). via “Bancontact/Mister Cash”, op het moment van afgifte. U ontvangt altijd een factuur.

36 Geadresseerd drukwerk: praktisch
De normale regels zijn van toepassing: < 500 zendingen: uitsluitend geagreeerd postkantoor < 1000 zendingen: postkantoor of MassPost < genormaliseerde zendingen of < niet-genormaliseerde zendingen: MassPost of HyperMassPost Boven deze aantallen: uitsluitend HyperMassPost. Dichtgekleven omslagen Geadresseerd verkiezingsdrukwerk moet duidelijk herkenbaar zijn aan de vermelding ‘Verkiezingsdrukwerk’ (recto van de omslag) en moet de naam en adres van de verantwoordelijke uitgever en afzender vermelden.

37 Informatieve bijlagen

38 (Hyper)MassPostcentra
Afgifteplaatsen voor grote zendingen De 5 HyperMassPost centra kunnen alle grote zendingen ontvangen De 19 MassPost centra kunnen grote zendingen van minder dan stuks ontvangen.

39 Europese verkiezingen juni 2004: Vlaams kiescollege
Geldige stemmen:

40 Europese verkiezingen juni 2004: Frans kiescollege
Geldige stemmen:

41 Regionale verkiezingen juni 2004: het Vlaams Parlement
Geldige stemmen:

42 Regionale verkiezingen juni 2004: het Brussels Parlement
Geldige stemmen:

43 Regionale verkiezingen juni 2004: het Waals Parlement
Geldige stemmen:

44 Interessante links FOD Binnenlandse Zaken – Verkiezingen
Europees Parlement Denk DM


Download ppt "Hoe deze presentatie optimaal doorlopen door gebruik te maken van de hyper links De inhoudstafel op pagina 2 geeft via een simpele muisklik toegang tot."

Verwante presentaties


Ads door Google