De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jongeren, natuur en mobiele telefoons. Sandra van der Wielen Stichting in2nature - Most Primitive Scouting Experience.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jongeren, natuur en mobiele telefoons. Sandra van der Wielen Stichting in2nature - Most Primitive Scouting Experience."— Transcript van de presentatie:

1 Jongeren, natuur en mobiele telefoons

2 Sandra van der Wielen Stichting in2nature - Most Primitive Scouting Experience - Jongeren, natuur en mobiele telefoons

3 • Actief rond jongeren en natuur sinds •Organiseren expert meetings en conferentie Jeugd, Natuur en Gezondheid (www.cailinpartners.nl/jng) voor min. LNV • Onderzoeken en publicaties Binding Jeugd met Natuur (WILDzoekers) voor min. LNV (www.in2nature.eu) • Projectleider Jong Groen in Rotterdam. Achtergrond

4 •Actief binnen Scouting sinds 1988: Jeugdlid, leiding, trainer, organiseren (internationale) activiteiten en kampen. •Oprichten eigen vereniging binnen Scouting NL  Most Primitive Scouting Experience •Elke dag 1 uur in het bos met 2 honden en dochtertje (sinds 2005). •Oprichten eigen stichting in2nature. Achtergrond 2

5

6 • Goede sfeer binnen de groep is zeer belangrijk. •Aantrekkelijke activiteiten belangrijker dan PR en Marketing. • Tot 12 jaar gaat het makkelijker! • Werven doe je bij voorkeur via via … en lokaal! Werven van Jeugd jongeren werven

7 • Voor jongeren is uitdaging en spektakel belangrijker dan educatie en studie. •Sociale aspecten zijn zowel voor jeugdleden als vrijwilligers belangrijk. Plezier staat voorop! • Je blijft (actief) … als je je ergens thuis voelt en kan identificeren met het gedachtegoed van de organisatie. Binden van Jeugd jongeren binden

8

9 • 5-7: spelen • 7-11: spelenderwijs leren • 11-15: veel technieken, stoer, samenwerking in kleine groepjes, ontwikkelen eigen talenten • 15-18: leren organiseren, minder actief, begeleiding, grenzen verkennen, eigen programma, verantwoordelijkheid, hangen groeiende verantwoordelijkheid Scouting filosofie

10 • vanaf 17 jaar  leiding bij jeugd tot 11 jaar • vanaf 21 jaar  leiding bij jeugd tot 18 jaar  teamleiding bij jeugd tot 11 jaar Training: competentie gericht … over ontwikkeling kinderen, spelvisie, op kamp gaan en verantwoordelijkheden. groeiende verantwoordelijkheid Scouting filosofie

11 • Jongeren zijn: flexibel, energiek, enthousiast, rebels, bruisen van ideeën, tegendraads, actief. • Geef ze de ruimte en een groeiende verantwoordelijkheid … en … zie wat je terug krijgt. •Jongeren willen: serieus genomen worden, hun wilde ideeën uitvoeren, gesteund worden, gerespecteerd en gewaardeerd worden. Jongeren willen hun ei kwijt Jongeren als vrijwilliger

12 4 vragen • Wat zijn jongeren? Balans: goede – slechte eigenschappen! • Wat doet de jeugd tot 16 jaar bij het IVN? Hoe kun je hen binden aan je afdeling?

13 4 vragen • Wat hebben jongeren nodig om jeugd activiteiten te organiseren? • Wat hebben jullie nodig om jongeren binnen jullie afdeling in te zetten?

14 •Natuur is er niet alleen om naar te kijken, maar ook om te gebruiken! •Spanning en uitdaging in de ervaring! Balanceren tussen gevaar en vertrouwen. •Van de gebaande paden af en leren op jezelf te vertrouwen! Verantwoord natuurgebruik Filosofie stichting in2nature

15 •gebruik maken van natuurlijke middelen •technieken van het overleven •spannend en ‘gevaarlijk’ •spreekt tot de verbeelding •spreekt enorm aan bij pubers en (jong)volwassenen •veel kennis en ervaring (MPSE) Survival / Bushcraft Activiteiten in2nature & MPSE

16 •fotografie hobby als uitgangspunt •trainingen en workshops in de natuur •door natuurfotografie  beter leren kijken  stimuleren op pad te gaan “…mijn wens en drijfveer is de schoonheid van de natuur vast te leggen, anderen te laten ervaren wat ik ervaar en mensen enthousiast te maken over wat mij elke dag weer verbaast…” Natuurfotografie Activiteiten in2nature


Download ppt "Jongeren, natuur en mobiele telefoons. Sandra van der Wielen Stichting in2nature - Most Primitive Scouting Experience."

Verwante presentaties


Ads door Google