De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Constructies Een doe-les voor groep 7 Techniek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Constructies Een doe-les voor groep 7 Techniek."— Transcript van de presentatie:

1 Constructies Een doe-les voor groep 7 Techniek

2 Techniek? “Techniek is alles wat de mens bedacht heeft om het zichzelf gemakkelijker te maken.”
Wat betekent techniek eigenlijk? Iemand heeft ooit een de volgende definitie bedacht: Techniek

3 Even voorstellen … Eric de Geus Vroeger: Timmerman Nu: Leraar Techniek en nog steeds trots op de bouw! Filmpje Maar laat ik mij eerst even voorstellen: Vroeger in de bouw heb ik gewerkt als timmerman waar ik ook altijd al leerlingen bij me had om te begeleiden. Nu, als leraar Bouwtechniek probeer ik jonge jongens en meiden de mooie kanten van een technisch beroep te laten zien. Nog steeds ben ik trots op de bouw, kijk eens naar het filmpje, Jong BouwendNederland, Bob de Bouwer (01:58) Techniek

4 Techniek Doel van deze les: Filmpje
Graag wil ik je met deze les laten ervaren hoe leuk techniek is en op welke manieren je kan werken in de techniek. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bouw van dit nieuwe schoolgebouw! Van een zandvlakte (foto 1) naar een prachtig gebouw (foto 2). Op het volgende filmpje kan je de bouw van een huis in vogelvlucht zien. Revitt, Bouw van een huis 01:48 Techniek

5 Techniek Wat doen we deze les? Beroepen in de techniek Constructies
Praktijkopdracht “Brug bouwen” Prijsuitreiking en afsluiting Eerst gaan we samen eens kijken wat jullie al weten van beroepen in de techniek. Daarna gaan we het hebben over Constructies. Daarbij laat ik jullie wat filmpjes zien en vertel ik iets daarbij. Dan wil ik jullie, door het maken van een praktijkopdracht, op een leuke manier kennis laten maken met enkele onderdelen van techniek. Zo kan jij kijken of een technische school of een technisch beroep iets voor jou is. De groep die deze praktijkopdracht het best uitvoert, krijgt daarvoor tijdens de prijsuitreiking een prijsje. Tenslotte wil ik van jullie weten wat je van deze les vond. Hiervoor vraag ik je aan het einde van de les een kortvragenlijstje in te vullen. Techniek

6 Techniek Beroepen in de Techniek Technische beroepen
5 Technische beroepen, waarbij mensen met hun handen werken 5 Technische beroepen op kantoor Technische beroepen van ouders en familie Een kleine opdracht: Vul in de tabel bij deze opdracht zoveel mogelijk beroepen in. Zet een sterretje achter het beroep wat in jouw familie wordt uitgeoefend. Maak in drie minuten deze opdracht. (Schrijf op het bord de tabel met beide beroepssoorten en vul deze in n.a.v. de antwoorden van de leerlingen) Wat als er geen mensen in de techniek zou zijn? Wat dan?? Geen school, geen medische zorg, geen mobieltjes en computers, geen auto’s, geen wegen, geen … bruggen Techniek is dus heel belangrijk, eigenlijk kan je zeggen dat Techniek overal om ons heen is. ER IS NIETS ZONDER TECHNIEK. Techniek

7 Techniek Beroepen in de Techniek Beroepen per sector
Vul in de tabel de genoemde beroepen in de juiste kolom in In de techniek zijn veel verschillende ‘afdelingen’. Die ‘afdelingen’ worden sectoren genoemd, daar zijn er vele tientallen van! Denk maar eens aan bouwtechniek, informatica en maritieme techniek. Er zijn nu heel veel beroepen genoemd van mensen die werken in de techniek. Maar werken die mensen ook allemaal in dezelfde sector van techniek? In onderstaande tabel zie je vijf verschillende sectoren uit de techniek staan. Opdracht Vul in de tabel de genoemde beroepen in de juiste kolom in. Maar let op: Soms kan een beroep in meerdere sectoren voorkomen. Maak in drie minuten deze opdracht. Techniek

8 Bouwtechniek Metaaltechniek Elektrotechniek Installatietechniek Motorvoertuigentechniek Noteer de beroepen in de kolommen en vertel dat verschillende beroepen bij verschillende sectoren kunnen behoren. Samenwerking tussen de verschillende sectoren . Wie kan iets noemen waarbij er wordt samengewerkt door verschillende sectoren? - Huizen, kantoren of scholen (bouwtechniek, installatietechniek, elektrotechniek) - Caravanbouw (bouwtechniek, installatietechniek, metaaltechniek, elektrotechniek) - Auto-industrie (motorvoertuigentechniek, metaaltechniek, elektrotechniek) - Scheepsbouw (motorvoertuigentechniek, metaaltechniek, elektrotechniek) - Bruggenbouw (bouwtechniek, installatietechniek, metaaltechniek, elektrotechniek) Techniek

9 Techniek CONSTRUCTIE 2. Constructies
     CONSTRUCTIE Een brug is een prachtig voorbeeld van een samenwerking tussen verschillende sectoren in de techniek, denk daarbij aan Bouwtechniek, installatietechniek, elektrotechniek en metaaltechniek. Een brug is vaak van metaal, staal, gemaakt omdat staal erg sterk is. Maar niet alleen het staal maakt een brug sterk, de manier hoe die brug gebouwd is, is nog belangrijker. En dat heet de constructie. Volgens  http://www.scholieren.com/werkstukken/3684 is de betekenis van een constructie de manier waarop de verschillende delen van een werkstuk aan elkaar zitten. Techniek

10 Techniek 2. Constructies
Constructies maken heeft alles te maken met techniek. Zonder sterke constructies ook geen wegen en bruggen! Hoe moet je dan naar Zwijndrecht of Papendrecht? Zwemmen dan maar want een bootje is ook techniek. Welke vorm zie je steeds maar weer terugkeren in de bruggen? Techniek

11 Techniek 2. Constructies
Kijk een goed naar de volgende filmfragmenten. Hierin wordt heel duidelijk getoond hoe belangrijk constructies zijn in een gebouw en, in ons geval, een brug. Fragment 1 04:28 – 05:40 Dit fragment laat zien waarom de driehoek in een constructie zo belangrijk is. Fragment 2 15:17 – 17:34 Ook hier wordt het belang van driehoeken getoond maar ook die van bogen, op of onder een brugwegdek. Techniek

12 Techniek 2. Constructievormen
De volgende drie tekeningen laten zien hoe de verschillende constructievormen gewicht (of Kracht) kunnen opvangen en ‘afvoeren’ naar de grond. Hier zie je drie vormen (1, 2, 3), de Driehoek, de Boog en de Rechthoek Op deze drie vormen wordt met een kracht (4) geduwd, bijv. sneeuw. Wie weet hoe het gewicht van de sneeuw wordt afgevoerd bij: De Driehoek Antwoord (5): Via de zijkanten van de driehoek naar de grond Laat eerst opdracht Constructievormen afmaken vóór de volgende dia’s getoond worden. De Boog Antwoord (6): Via de rondingen van de boog naar de grond De rechthoek Vraag: Wat gebeurt met deze vorm? Antwoord: De bovenkant zakt door (tekenen op het bord) Vraag: Hoe kan je dát oplossen? Antwoord (7): Door er een schoor in te maken Vraag: Hoe wordt dan het gewicht afgevoerd? Antwoord (8): Door de zijkanten en de schoor Techniek

13 TEST Techniek 2. Constructievormen
We gaan nu uitproberen of een driehoek inderdaad sterker is dan een rechthoek. Pak twee latjes van 3 mm dik en 60 cm lang en leg deze plat naast elkaar tussen twee schoolbanken. Neem 3 latjes, ook van diezelfde dikte en lengte, en tape deze die latten langs de lange kanten aan elkaar als een ‘driehoekige buis’ Maak op deze manier twee liggers en leg deze ook naast elkaar tussen twee schoolbanken. Belast nu zowel de platte brug als de brug met de driehoekige liggers. De platte brug zal het gewicht niet kunnen dragen, degene met de liggers wel. Techniek

14 Techniek 3. Bouw je eigen brug
Je gaat nu beginnen met de praktijkopdracht. Je gaat daarin met een aantal klasgenoten SAMEN een brug ontwerpen en maken. Je ziet hier nu een aantal voorbeelden van vormen en constructies van bruggen. Als je goed kijkt zie je eigenlijk steeds twee hoofdvormen, nl. de driehoek en de boog. Denk daaraan als je jullie brug gaat ontwerpen! Techniek

15 Techniek 3. Praktijkopdracht “Brug bouwen” Eisen aan jouw brug:
Overspanning van 160 cm Houten latjes Touw Tape Schaar Eén uur Aan welke eisen moet jullie bruggen voldoen? Minimale overspanning van 160 cm. Voor de maat krijg je een houten lat van 160 cm. DEZE LAT MAG JE NIET GEBRUIKEN IN DE CONSTRUCTIE. Je krijgt de volgende voorwerpen: Houten latjes van 20 cm en 60 cm. Die mag je niet breken of knippen. Touw om dingen aan elkaar te knopen of de constructie te maken. Tape. Ook om te verbinden. Schaar om het touw te knippen. - In één uur tijd maak je eerst met jouw groepje het ontwerp van de constructie. Hoe maak je de brug sterk maar ook mooi???? - Daarna zal je een soort taakverdeling moeten maken. - Maak met de latjes, de tape en het touw een mooi, sterke brug. Je mag de latjes niet breken of afknippen! - Na één uur leggen we de gemaakte bruggen op twee steunpunten en gaan we testen en beoordelen. - De groep die zowel de sterkste als de mooiste brug gemaakt heeft, krijgt een cadeautje. De tijd gaat nu in! Techniek

16 Techniek 4. Prijsuitreiking
De bruggen worden op de tafels gelegd welke een tussenruimte hebben van 160 cm. We gaan nu de bruggen beoordelen. Ga met je groepje bij jouw brug staan. Ieder groepje gaat eerst met zijn brug op de foto. Techniek

17 Afsluiting Graag wil ik weten wat jullie vonden van deze lesopdracht. Je krijgt hiervoor een klein vragenlijstje uitgedeeld. Wil je deze vragen eerlijk beantwoorden en daarna bij mij inleveren? Je hoeft je naam niet in te vullen. Alvast bedankt! Uitdelen van de evaluatieformulieren. Techniek

18 Ik wil jullie hartelijk danken voor de leuke les
Ik wil jullie hartelijk danken voor de leuke les! Jullie hebben hard gewerkt en mooie bruggen gebouwd. Als jullie even willen helpen met de tape van de latjes af te halen, dan scheelt mij dat heel veel werk. Bedankt en tot een volgende keer. Techniek


Download ppt "Constructies Een doe-les voor groep 7 Techniek."

Verwante presentaties


Ads door Google