De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Iedere school is anders …. wel een school! Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Iedere school is anders …. wel een school! Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?"— Transcript van de presentatie:

1 Iedere school is anders …

2 wel een school!

3 Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?

4 Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn? Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

5 •Vooraf •Historie: tussen ideaal en werkelijkheid •Dilemma’s en contradicties •Beleidsperspectief •Moraal Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

6 •Vooraf •Historie: tussen ideaal en werkelijkheid •Dilemma’s en contradicties •Beleidsperspectief •Moraal - Prestatiedruk en hoge verwachtingen op school zijn samen een privilege - Scholen moeten eerlijk verantwoording afleggen over hun maatschappelijke functies Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

7 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Vooraf Elke school was altijd al anders: oude onderwijstradities van diversiteit en PR

8 De 6e klas met meester Manuel en kweekjuffrouw Hakkert, Van de Waalschool 1952. Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

9 Jan Ligthartschool Delfzijl Het schoolgebouw is ontworpen door architectenbureau Bulder uit Groningen in samenwerking met de gemeente-architect de heer Dijkstra. De bouw werd uitgevoerd onder dagelijks toezicht van de heer J. Ruiter, opzichter/tekenaar, van de dienst gemeentewerken Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

10 Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

11 Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Volksscholen, wijkscholen en opleidingsscholen: noodgedwongen tussenschoolse differentiatie Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

12 Historie: tussen ideaal en werkelijkheid De Eenheidsschool als links-liberaal ideaal tussen verzuiling en standenonderwijs Volksscholen, wijkscholen en opleidingsscholen: noodgedwongen tussenschoolse differentiatie De groeiende tweedeling: onderwijs anno 2006 Armoede, demografie, mondialisering Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth

13 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie

14 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie - Adaptief onderwijs of effectieve school? de halfslachtige belangenbehartiging van de kansarmen

15 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties

16 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Dilemma’s en contradicties - Tussen traditionele vernieuwing en innovatie individualisering in schijn: binnenschoolse differentiatie - Adaptief onderwijs of effectieve school? de halfslachtige belangenbehartiging van de kansarmen - Groeiende segregatie en de school als kameleon School-PR en ‘unique selling points’ randcondities die de vrije keuze determineren

17 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief - Well governed en evidence-based open, eerlijk en zelfkritisch in een concurrerende markt?

18 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief

19 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Beleidsperspectief - Well governed en evidence-based open, eerlijk en zelfkritisch in een concurrerende markt? - Hoe gelijk zijn ongelijke scholen eigenlijk? professionaliteit als alternatief voor vrije zelfbepaling

20 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Moraal -Schoolse prestatiedruk als privilege Opgroeien in deprivatie in het perspectief van de kennissamenleving -Maatschappelijke functies van de school Verantwoording afleggen over locale emancipatie

21 Lighartlezing 19 april 2006 Paul Jungbluth Moraal -Schoolse prestatiedruk als privilege Opgroeien in deprivatie in het perspectief van de kennissamenleving -Maatschappelijke functies van de school Verantwoording afleggen over locale emancipatie


Download ppt "Iedere school is anders …. wel een school! Iedere school is anders … wel een school! Of: Hoeveel anders mag een school eigenlijk zijn?"

Verwante presentaties


Ads door Google