De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BLOGGEN Op School. Inhoud  Wat is Bloggen? Wat is Bloggen?  Wat is een Blog? Wat is een Blog?  Bloggen? Bloggen?  Waarom bloggen in KDV/peuter-/kleuterklas?

Verwante presentaties


Presentatie over: "BLOGGEN Op School. Inhoud  Wat is Bloggen? Wat is Bloggen?  Wat is een Blog? Wat is een Blog?  Bloggen? Bloggen?  Waarom bloggen in KDV/peuter-/kleuterklas?"— Transcript van de presentatie:

1 BLOGGEN Op School

2 Inhoud  Wat is Bloggen? Wat is Bloggen?  Wat is een Blog? Wat is een Blog?  Bloggen? Bloggen?  Waarom bloggen in KDV/peuter-/kleuterklas? Waarom bloggen in KDV/peuter-/kleuterklas?  Communicatie naar ouders Communicatie naar ouders  Pedagogische voordelen Pedagogische voordelen  Extra voordelen Extra voordelen  Hoe blog je? Hoe blog je?  Blog aanmaken met Blogger Blog aanmaken met Blogger  Functionaliteit Functionaliteit  Mogelijkheden Mogelijkheden  Aandachtspunten Aandachtspunten  Opvolging: Enkele aandachtspunten Opvolging: Enkele aandachtspunten  Voorbeelden Voorbeelden  ‘t Plantzoentje ‘t Plantzoentje  Zavelput Zavelput

3 Wat is Bloggen?

4 Wat is een Blog?  Afkomstig van “weblog”  = Een dagboek  = Een website Online Dagboek  Eenvoudige opbouw  Alle berichten op 1 webpagina  Multimediaal (foto’s, filmfragmenten)  Geen onnodige weblinks Eenvoudige webpagina waarop regelmatig berichten verschijnen

5 Bloggen?  Regelmatig plaatsen van berichten op een blog  Delen van:  Nieuws  Bezigheden  Gedachten  Creaties  Activiteiten  Speciale gebeurtenissen  Verslagen  Ervaringen  ….

6 Waarom bloggen in de KDV/peuter-/kleuterklas?

7 Communicatie naar ouders  Venster op werking in KDV/klas  Foto’s  Verhalen  Anekdotes  Speciale gebeurtenissen  Nieuws  Informatie  Verhogen betrokkenheid van ouders  Via Facebook, , website school  Melding bij nieuw Blogitem  Ouders kunnen commentaar posten, discussiëren

8 Pedagogisch voordeel  Taalstimulering voor kinderen  Foto’s zetten kinderen aan tot vertellen  Stimulering van actieve en passieve taalontwikkeling  Spelend experimenteren met computer en internet  Meerwaarde voor het schoolteam  Eenvoudig bijhouden evolutie kinderen  Duidelijk overzicht dagelijkse werking  Aanzet tot reflectie

9 Extra voordelen  Reclame voor de school en KDV  Tonen van de werking  Praktische informatie  Samenhang KDV en school benadrukken  Netwerk van blogs  Ouders kunnen kinderen de hele schoolloopbaan volgen  Vooruitkijken naar volgende leerjaren mogelijk

10 Hoe Blog je?

11 Blog aanmaken  Verschillende blogapplicaties op internet:  Blogger Blogger  Wordpress Wordpress  Edublogs Edublogs  Weebly Weebly  Blogs gericht op leerlingen  Kidblog Kidblog  Blog geïntegreerd in schoolwebsite  Joomla  Functionaliteit moet worden ingebouwd door webmaster  …

12 Blog maken met Blogger

13 Aanmelden  Google account aanmaken  Aanmelden

14 Nieuwe blog  Beginscherm  Klik op “Nieuwe blog” om een blog te maken

15 Titel en adres kiezen  Kies een titel voor de blog  Kies een adres  Kies een sjabloon/thema  Kan nog aangepast worden

16 Nieuw bericht  Nu kan je berichten posten  Klik op “Starten met bloggen”  Of klik op het oranje potloodje

17 Bericht schrijven  Je kan nu een bericht typen  Opmaak werkt zoals in een tekstverwerker  Toevoegen foto’s, weblinks en video via iconen  Klikken op “Publiceren” om bericht te plaatsen

18 Overzicht berichten  Bekijken alle geplaatste berichten  Berichten aanpassen of verwijderen  Nieuw bericht plaatsen

19 Blog weergeven  Voorbeeld blog:

20 Blog aanpassen  Via “sjabloon” kan je het uiterlijk aanpassen

21 Functionaliteit?

22 Mogelijkheden  Kan dienen als schoolwebsite  Nieuws en informatie  Weblinks naar belangrijke pagina’s  Communicatie naar ouders  Informatie over de school  Uitbreiding op de schoolwebsite  Per klas een blog  Ouders krijgen kijk in schoolgebeuren  Volgen van kinderen over verschillende jaren  Stimulerend voor kinderen  Aanzetten tot actief/passief taalgebruik  Spontaan met computer en internet omgaan  …

23 Aandachtspunten

24 Opvolging: Enkele aandachtspunten  Klein beginnen en gaandeweg uitbreiden  Taakverdeling blog:  Schrijven van teksten  Foto’s nemen + plaatsen  Continuïteit  Verantwoordelijke aanduiden  Privacy!  Ouders bevragen over toelating beeldmateriaal van kinderen op de blog (schoolreglement)  Inhoud…

25 Voorbeelden

26 ‘t Plantzoentje

27 Kinderdagverblijf Zavelput

28 Blogger  Onderdeel van Google  Snel en eenvoudig aan te maken  Eenvoudig in gebruik  Grote keuze uit sjablonen  Nadeel: Gmail-account is noodzakelijk

29 EdublogsEdublogs en WordpressWordpress  Eenvoudig blog aanmaken  Edublogs is gericht op onderwijs  Niet geblokkeerd op school  Groot aantal mogelijkheden  Nadeel: Reclame bij bezoek blog

30 Weebly  Tool om websites te bouwen  Ook geschikt voor blogs  Makkelijk om aan te maken  Wel beperkter in mogelijkheden

31 Kidblog  Blog gericht op jonge kinderen  Elke leerling kan eigen blog aanmaken  Of leerkracht kan dit voor elke leerling  Leerkracht kan blogs bekijken en aanpassen  Eenvoudige en intuïtieve interface


Download ppt "BLOGGEN Op School. Inhoud  Wat is Bloggen? Wat is Bloggen?  Wat is een Blog? Wat is een Blog?  Bloggen? Bloggen?  Waarom bloggen in KDV/peuter-/kleuterklas?"

Verwante presentaties


Ads door Google