De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DRUK DRUK DRUK Druk zijn is een keuze, maar soms moet het.. Max Boodie, NEVI 31 maart2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DRUK DRUK DRUK Druk zijn is een keuze, maar soms moet het.. Max Boodie, NEVI 31 maart2014."— Transcript van de presentatie:

1 DRUK DRUK DRUK Druk zijn is een keuze, maar soms moet het.. Max Boodie, NEVI 31 maart2014

2 DRUK DRUK DRUK (IS EEN BEKEND THEMA)

3 TOCH HOOP OP ONTHOUDEN… (HOOR GRAAG ACHTERAF OF HET GELUKT IS) 1.Pas slim toe wat goed door anderen bedacht is! Lees een boek; misschien heb je er wat aan… (vrij naar van Weele) 2.Besteed tijd aan de juiste dingen; ook in de grotere context (work life balance)

4 AGENDA 1.INLEIDING EN INTRODUCTIE 2.Druk, druk druk DEEL I 3.Druk, druk druk DEEL II 4.Druk, druk druk DEEL III

5 INLEIDING ? Nu Druk zijn is een keuze, maar soms moet het..

6 INTRODUCTIE Binnenkort live

7 DRUK, DRUK DRUK DEEL I Wat is het?

8 FILMPJE Hoe brengen we het over in NL? B2B en B2C. Qua positionering focus op woon-werkverkeer. 7,3 mio werknemers, 50% is forens met gemiddeld 30 min per dag. Gemiddeld zo’n 1-2 minuten over een KM. Wat zouden inkopers er nog meer aan kunnen hebben…..? https://www.youtube.com/watch?v=ODXYix-3efM

9 RESULTATEN B2B CASE X Case x: Circa medewerkers #300 kunnen minimaal 30 km p.p.p.d. besparen 6 miljoen woon-werk KM-ers Case y: Circa medewerkers #275 kunnen minimala 30 km p.p.p.d. besparen 5 miljoen woon-werk KM-ers development engineer Reist nu 187 KM/dag Functienummer / schaal / 10 Werkt in concern onderdeel 215 Aantal uren per week 36 uur Reist elke dag van Wognum naar Leeuwarden Kan gaan reizen van Wognum naar Amsterdam En bespaart daarmee 104 KM /dag development engineer Reist nu 394 KM/dag Resultaat match Dagelijkse besparing 343 KM€ 411,- Jaarlijkse* besparing KM€ 82224,- Functienummer / schaal / 11 Werkt in concern onderdeel 215 Aantal uren per week 36 uur Reist elke dag van Midlaren naar Amsterdam Kan gaan reizen van Midlaren naar Leeuwarden En bespaart daarmee 239 KM /dag *uitgaande van 5 dagen per week, 40 weken per jaar

10 SPECIAAL VOOR INKOPERS…. Bruggetje naar het volgende onderwerp ook… Uitzendbranche heeft duurzaamheidsconvenant Bij gelijke geschiktheid de kandidaat met minste woon- werk KM Maar … Wie controleert? Wie betaalt reistijd en reiskosten? Bij case x gaan we dat onderzoeken…

11 Druk, druk druk…? • Ga dichter bij huis werken • Analyseer de flexibele schil op verborgen reiskosten

12 DRUK, DRUK DRUK DEEL II Rob de visionair, Paul de technische kennisbank en Max de inkoper. Mooie recensies van Pieter Swarts en van Peter Streefkerk. Veel bruikbare onafhankelijke (CBS) cijfers (h3) en inzicht verdienmodellen aanbieders (h4). Vijf kerngedachtes in het boek kort samengevat. Het dilemma van het boek; zie ook het gebrek aan HR recensies.

13 PIFA BOODSCHAP 1: ONDERSCHEID EN PAS OP VOOR KAMELEONS 5 Aanbodsvormen : • Uitzenden • Detacheren • Bemiddelen • ZZP-ers • Payrolling • (Kameleons)

14 PIFA BOODSCHAP 2: SCHILLENMODEL Van binnen naar buiten 1.Intern 2.Bekende externen 3.… dan pas voorkeurleveranciers 4.Etc Kennen we van TCO denken?

15 PIFA BOODSCHAP 3: CUT OUT THE MIDDLE MAN Voor alle aanbodsvormen geldt dat er betaalt moet worden voor de toegevoegde waarde: Uitzenden Detacheren Bemiddelen ZZP-ers Payrolling Keuze voor een bepaalde aanbodsvorm afhankelijk van prijs en inleenrisico

16 PIFA BOODSCHAP 4: STRATEGISCHE PERSONEELSPLANNING Wat is het? Wie heeft het?

17 PIFA BOODSCHAP 5: NEEM ZELF DE REGIE Pas je niet aan, aan wat de markt aanbiedt. Bepaal zelf de contractvorm, de voorwaarden en het proces. Laat aanbieders aanbieden op jouw voorwaarden en jouw proces. Vertrouw op bestaande IT- technologie. Ben niet bang dat er niet geleverd gaat worden.

18 Druk, druk druk…? • Lees dit boek.. • Implementeer intern (hoofdrol voor HR) • Zie recensie in Deal! • En: • •

19 DRUK, DRUK DRUK DEEL III Sinds 2001 met Dirk Jan Kamann, sinds 2010 ook met Jack van der Veen Vanuit de adviespraktijk benchmarks bij BT en DPA Onderwerp: Purchasing knowing doing gap Hoe mooi zou het zijn als er geen gaps zouden zijn…

20 CONCEPTUEEL MODEL A LA KAMANN (EN BOODIE) Modellen maken dingen (soms) makkelijker Met dit model naar 9 cases Met 9 PSM-ers en hun 21 IC-ers

21 CONCEPTUEEL MODEL A LA BOODIE (EN KAMANN) Modellen maken dingen (soms) makkelijker Hypothesen op: • Toepassing theorie • Gap actual /ideal PSM/IC • Perceptie verschillen PSM/ IC • HR verschillen PSM/IC

22 PRAKTISCHE UITKOMSTEN Wat kunt u ermee? • U bent niet de enige die de theorie niet toepast.. • PSM-ers weten te weinig van hun interne klanten • Wensen interne klanten verschillen onderling • HR incentives zijn vaak niet aligned PSM en IC (en IC onderling)

23 Druk, druk druk…? • Slecht de knowing doing gap • Let (on-Hollands) op de HR incentives…

24 KLAAR? 1.Druk zijn zou een keuze moeten zijn… 2.Pas slim toe wat goed door anderen bedacht is; let op haalbaarheid en timing! 3.Lees een boek; misschien heb je er wat aan… (vrij naar van Weele) 4.Besteed tijd aan de juiste dingen; ook in de grotere context (work life balance) 5.Dank voor de aandacht


Download ppt "DRUK DRUK DRUK Druk zijn is een keuze, maar soms moet het.. Max Boodie, NEVI 31 maart2014."

Verwante presentaties


Ads door Google