De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lekker weer naar buiten!!. T en K leerlingen leerjaar 2  Doelgroep: T en K leerlingen leerjaar 2  Doelen: 1. Meer kennis en inzicht in de GPS-materie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lekker weer naar buiten!!. T en K leerlingen leerjaar 2  Doelgroep: T en K leerlingen leerjaar 2  Doelen: 1. Meer kennis en inzicht in de GPS-materie."— Transcript van de presentatie:

1 Lekker weer naar buiten!!

2 T en K leerlingen leerjaar 2  Doelgroep: T en K leerlingen leerjaar 2  Doelen: 1. Meer kennis en inzicht in de GPS-materie 2. Meer ervaring opdoen in veldwerk 3. Kaartvaardigheden oefenen en trainen 4. Kennis trainen van: plaatsbepaling, graadnet, coördinaten, etc. 5. Herkenning van GPS-gebruik in het dagelijks leven

3 Voorstel voor een nieuw examenprogramma  domein A Vaardigheden: ◦ TL en GL: uitleggen hoe een GPS werkt; ◦ BB: Leerlingen moeten iets weten van GPS en eenvoudige GIS-toepassingen kunnen hanteren  Concretisering kerndoelen onderbouw VO Mens en Natuur ◦ Voorbeeld bij processen in de niet levende natuur: Leerlingen maken een opdracht met GPS. Ze ◦ lopen een route aan de hand van coördinaten

4  Aansluiten bij belevingswereld  Afwisseling van de lessen in de klas  Toename motivatie  Aardrijkskunde als doe-vak  Modern, spannend en aantrekkelijk onderwijs!

5  De lessenserie: 5 lessen waarvan 2 theorielessen in het lokaal en 3 lessen buiten  Les 1 en 2: opfrissen over het graadnet en coördinaten en theorie werking GPS  Les 3: oefenen met een GPS rondom de school

6  Les 4: in groepjes gaan de leerlingen een route uitzetten. Deze route moeten ze meteen op kaart intekenen.  Les 5: de groepjes krijgen een GPS met daarin een route opgeslagen die ze gaan lopen. Ook deze moet op kaart gezet worden.

7 Voorbereidingen:  GPS huren. Welke, waar en hoeveel?  Duidelijke gebruiksaanwijzing van GPS maken  Kaarten van de omgeving van de school bemachtigen en kopiëren  Routes uitzetten  Groepjes maken van 4-5 personen  Klemborden regelen (potlood en/of stift)

8 De theorieles. Begin met het herhalen van de kennis over het graadnet: Het graadnet geeft de mogelijkheid tot exacte plaatsbepaling van elk willekeurig punt op de aarde. Om dit te kunnen zijn over het aardoppervlak denkbeeldige lengtecirkels en breedtecirkels geplaatst. De lengtecirkels of meridianen lopen van de noordpool naar de zuidpool en zijn halve cirkels. De breedtecirkels of parallellen lopen van oost ……………enz. enz. Maak gebruik van plaatjes en als het kan van een filmpje:

9

10  Hierbij laat ik ze een paar locaties opzoeken: Oefening 1: Gebruik de bosatlas, kaart Aarde staatkundig awelke stad ligt er ongeveer op 35° NB en 135° OL?  Dan ga ik een stapje verder door de uit te leggen dat er ook minuten en seconden zijn, en ook hierbij krijgen ze een paar oefenopdrachten: Oefening 2: Gebruik de bosatlas, kaart Zuid Nederland awat is ongeveer de locatie van Oss? (gebruik als hulpmiddel 2 linialen!)

11 Oefening 3: gebruik Google Earth (deze opdracht doen we met de beamer!) aWat zijn de coördinaten van de top van de Eiffeltoren in Parijs?

12 Nu wordt het tijd om over te stappen op de uitleg van plaatsbepaling met behulp van satellieten. Hulpmiddelen: plaatjes en korte filmpjes. Zoals bijvoorbeeld deze: en het volgende plaatje:

13

14  Het technische gedeelte vertel ik niet. Het blijft bij het gegeven dat een GPS van 4 satellieten een seintje krijgt waardoor hij zijn exacte positie kan bepalen.  Vervolgens geef ik een paar voorbeelden wat je allemaal met deze gegevens kan doen: Bv: 1huidige positie bepalen 2positie(s) opslaan 3positie(s) opvragen en uitlezen

15 Voorbeelden uit de praktijk:  Militaire doeleinden (hiervoor is het ontwikkeld)  Plaatsbepaling (schepen, vrachtwagens van transportbedrijven, de auto!)  Tracks van bv. leidingen en kabels (onder de grond)

16  En dan de eerste buitenles: oefenen met een GPS  met veel plaatjes uitleggen wat alles betekent!

17

18  In deze eerste les buiten de school gaan ze oefenen met het apparaat:  coördinaten opslaan  coördinaten oproepen  naar de opgeroepen coördinaten toe gaan  De uitleg krijgen ze er natuurlijk bij.  En dan volgen de 2 echte opdrachten:

19

20  Tip: plak op iedere GPS een nummer. Dan kan je na de les rustig bekijken wat ze hebben gedaan en of ze de opdracht goed hebben uitgevoerd.  Om de opdachten te kunnen uitvoeren moeten ze een plattegrond hebben en een formulier waarop ze de waypoints moeten invoeren:

21

22

23  De buitenopdrachten moeten worden ingeleverd en worden beoordeeld.  Natuurlijk bepaalt de inzet van het groepje mede het eindcijfer.  En uiteindelijk komen er nog een aantal theorievragen in een toets:

24  Vraag 5Wat zijn coördinaten?    Vraag 6Waarom is een graadnet belangrijk?    Vraag 7De afstand tussen 2 graden kan ook weer verder onderverdeeld worden. Zo kunnen de coördinaten van een plaats bv. zijn:  53°14’32”ZB 02°14’56”OL  Schrijf bovenstaande coördinaten in letters voluit op.   Vraag 8Noem 2 dingen die je met een GPS in het veld kan doen?

25  De toetsvragen over de theorie heb ik gecombineerd met vragen over GIS. Ook daarover heb ik een lessenserie gemaakt waar ik een aantal lessen aan besteed.  GPS en GIS nemen samen een hele periode van 4-5 weken in beslag waarin de leerlingen dus de methode even niet gebruiken.

26  Leerlingen reageerden in eerste instantie zeer enthousiast vanwege de afwisseling  Het bleek uiteindelijk toch lastiger dan ze van tevoren dachten ◦ Niet altijd geduld om eerst te lezen ◦ Technische problemen ◦ Groepsgebeuren ging niet altijd soepel  Veel voorbereidingstijd voor de docent  Niet zo makkelijk om te beoordelen

27  GPS - GIS als aparte vaardigheden lessenserie?  GPS vaker laten terugkomen, ook als hulpmiddel bij ‘gewone’ onderwerpen ◦ Zo wordt duidelijk waarom GPS nuttig is ◦ En blijft de vaardigheid behouden  Koppeling GPS en GIS mogelijk ◦ Google Earth en EduGIS  Is een schriftelijke toets altijd nodig?

28  Mag ik u danken voor uw aandacht……..  Zijn er misschien nog vragen?


Download ppt "Lekker weer naar buiten!!. T en K leerlingen leerjaar 2  Doelgroep: T en K leerlingen leerjaar 2  Doelen: 1. Meer kennis en inzicht in de GPS-materie."

Verwante presentaties


Ads door Google