De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Games in de bib? Een objectief pleidooi om er voor open te staan... 1.Feiten over games en gamers 2.Games anders bekeken 3.Games oké, maar games en bibliotheken?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Games in de bib? Een objectief pleidooi om er voor open te staan... 1.Feiten over games en gamers 2.Games anders bekeken 3.Games oké, maar games en bibliotheken?"— Transcript van de presentatie:

1

2 Games in de bib? Een objectief pleidooi om er voor open te staan... 1.Feiten over games en gamers 2.Games anders bekeken 3.Games oké, maar games en bibliotheken?

3 1. Feiten over games en gamers Vraag en antwoord spel met het publiek: • indien antwoord ja, arm omhoog aub • Indien antwoord nee, arm omlaag en uit het spel a.Wie heeft ooit een spel gespeeld? Gezelschapsspelen en sporten inbegrepen) b.Wie heeft minstens één keer een video spel gespeeld? c.Wie heeft minstens één keer op een spel console gespeeld? d.Wie speelt meer dan één keer per maand een video spel? (eender welk platform) e.Wie is ouder dan 33 jaar?

4

5 1.Feiten over games en gamers – video game? Video Game • Computer gedigitaliseerd spel dat op een scherm gespeeld wordt waarbij de spelers interageren met het spel en/of met elkaar • Game is opgenomen in Dikke Van Dale met relatief gestandaardiseerde afgeleide termen als gamen, gaming,... Game types • Core games • Casual games • Serious games • Single player • Multiplayer • Massive multiplayer Online • Playable characters • Non Playable Characters • Virtual worlds • Context aware gaming Game devices • PC • CD of online • Console • Xbox 360 • PS3 • Wii • Console handheld • PSP • Nintendo DS • Mobiele telefoon • Nokia Ngage • iPhone •... • Interactieve TV

6 1.Feiten over games en gamers – video game? Accessoires • Muis • Toetsenbord • Console handhelds • Motion controllers • Standard controllers • Wii infra rood • PS3 computer vision • Xbox... • Camera based (eye toy bvb) • Accessoires • Stuur en gaspedalen • Game chair • Dansmat • Micro • Gitaar • Drum • Balance board •...

7 1.Feiten over games en gamers – video game? Core games genres Actiespel Beat 'em up Side-Scrolling Beat 'em up First-person shooter Hack and slash Platformspel Shoot 'em up Muziekspel Third-person shooter Avontuurspel Action-adventure Actie-rollenspel Avontuur Visual novel Computer Role Playing Game MMORPG CORPG Tactische role-playing game Horrorspel Survival horror Real-time strategy Turn-based strategy Constructie en management simulatie Computersimulatie Tycoonspel Vliegsimulatie Levensimulatie-spel Dating sim Sportspel Sim racing Racespel Overig Retro-gaming Puzzelspel Mahjong Educatie-spel Point-and-click adventure

8 1.Feiten over games en gamers – video game? First-person shooter (FPS) Aliens versus Predator, America's Army, Call Of Duty, Counter-Strike, Doom, Duke Nukem, Far Cry Half-Life, Medal Of Honor, No One Lives Forever, Quake, Return to Castle Wolfenstein, Unreal, Wolfenstein: Enemy Territory Third-person shooter (TPS) Tomb Raider, Splinter Cell, Grand Theft Auto, Max Payne, Mercenaries, The Godfather: The Game, James Bond Arcade Tetris, Pong, Arkanoid, Pac-Man, Wii Sports Minigames-verzamelingen WarioWare, Mario Party, Wii Play, Game & Watch, Sega Genesis Collection, EyeToy Kaartspel Patience (Solitaire), Freecell, Hartenjagen (Hearts) Rikken, Spider Bordspellen Dammen, Schaken, Mens erger je niet, Monopoly, Risk, Stratego, Domino Puzzel Tetris, Bejeweled, Mijnenveger, Lemmings, Reversi, Actionloop, Lumines, InkBall Role playing game (RPG) Final Fantasy, Paper Mario, Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Dungeons & Dragons, The Elder Scrolls, Fable, Jade Empire Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) Asheron's Call, Dark Age of Camelot, Everquest, FLYFF, Guild Wars, Lineage2, Navyfield, Runescape, Omerta, PlaneShift, Tibia, Ultima Online, Warhammer Online, World of Warcraft, Soldier Front, Drift City, Gunz, Gunbound, Luminary Real-time strategy (RTS) Warcraft, Command & Conquer, Age of Empires, Act of War, Empire Earth, Dune Turn-based strategy (TBS) Civilization, Total War, X-com, Advance Wars, Fire Emblem, The Lord of the Rings: The Third Age

9 1.Feiten over games en gamers – video game? Adventure Leisure Suit Larry, King's Quest, The Legend of Zelda, Atlantis, Myst, Day of the Tentacle, Monkey Island, Beyond Good & Evil, Fahrenheit Platform Super Mario 64, Rayman, Crash Bandicoot, Super Mario Bros., Jazz Jackrabbit, Sonic the Hedgehog, Banjo Kazooie, Super Monkey Ball Racespel Need for Speed, Colin McRae Rally, Gran Turismo, Crash Team racing Simulatie The Sims, SimCity, RollerCoaster Tycoon, Animal Crossing, BAHN, Zoo Tycoon, Theme Park Sport NBA Live, Madden NFL, Virtua Tennis, Top Spin, Pro Evolution Soccer, FIFA, Hattrick, Football Manager Beat'em up Super Smash Bros., Mortal Kombat, Tekken, Soul Calibur, Street Fighter, Dead Or Alive, DragonBall Z Technisch gezien zijn Second Life en Habbo Hotel geen games: er is geen speldoel en ze volgen geen verhaallijn; de nadruk ligt op social interactie, creëren van bezit en ontplooien van diensten. Het zijn virtuele werelden, waarin met “avatars” gespeeld wordt …

10

11 1.Feiten over games en gamers – gamers? Game cultuur (ludologie) • Bronnen: • Flew, Terry and Humphreys, Sal (2005) "Games: Technology, Industry, Culture" Oxford University Press, South Melbourne • Dé gamer bestaat niet/ Dimitri Schuurman, Katrien Demoor; Onderzoeksgroep (MICT – universiteit Gent; 2008) • • • • Specifieke conclusies zijn moeilijk • Aard van de informatie • Onvergelijkbaarheid van de resultaten • Specificiteit van de vraagstellingen • Geen algemeen aanvaarde sinds lang in voege zijnde statistische gegevens

12 1.Feiten over games en gamers – gamers? Game cultuur • Algemene “conclusies” en trends • Gemiddelde leeftijd is tussen 20 en 35 en verouderend • Penetratiegraad 8 en 18 jarigen zeer hoog (95% in Nederlands onderzoek) • Deelname vrouwen is stijgend en bij jongeren al vergelijkbaar als deelname bij jongens • Gamers komen uit alle opleidingsniveaus • Online gamen is meest laagdrempelig en gebruikt • Interactie via gamen tussen generaties (meespelende ouders bvb.) • Nintendo DS en Wii hebben het gamer profiel verder verbreed naar jonger, ouder en vrouwelijker met kwisgames, Wii fit, Wii sports, etc. • Multiplayer is sterke drijfveer achter succes van games • Gamen is sterk ingebed in community en netwerken sfeer • LAN party fenomeen • De Game Generatie refereert naar de hele generatie geboren na 1970 (opgegroeid in een beeldcultuur en sterk audiovisueel ingesteld)

13 1.Feiten over games en gamers – gamers? Game cultuur • Studie IBBT: Dé gamer bestaat niet! • Resultaten van een online bevraging van 2985 Vlaamse gamers • Segmentatie op basis van game motivitatie • Overtuigde omni-gamer (33,8%) • Overtuigde competitieve gamer (27,4%) • Escapistische gamer (27,2%) • Vrije tijdsgamer (14,4%) • 11 game motivaties, geabstraheerd uit gaming literatuur: • vaardigheden aanscherpen, tijdverdrijf, nieuwe onbekende werelden ontdekken, spanning, uitleven, beter doen dan anderen, iemand anders zijn, contact met anderen, vrijheid, mezelf uitdagen, gamen maakt deel uit van wie ik ben • Brede sociale spreiding (leeftijd, beroep, geslacht, diploma,...)

14

15 1. Feiten over games en gamers Geschiedenis The future is online...

16

17 1.Feiten over games en gamers Game industrie • Wereldwijde industrie: ontwikkel studios, uitgevers, PC industrie, console fabricanten, allerlei soorten toeleveranciers,... • Groter en belangrijker dan de filmindustrie • Een groot nieuw game ontwikkelen omvat meerdere honderden manjaren werk met teams van vijftig tot honderden mensen: story line schrijvers, ontwikkelaars, grafici, musici, voice acteurs, testers, producers, etc. • Een zogenaamd AAA- game wordt quasi tegelijkertijd uitgebracht op alle platformen (6), in 20+ talen, resulterend in 130 zogenaamde SKU’s, en wordt wereldwijd verkocht in tientallen miljoenen exemplaren (GTA IV verkocht in de eerste lanceringsweek wereldwijd voor meer dan 500 miljoen USD) • Sommige games kunnen tientallen uren unieke game play bevatten (bvb. GTA IV) met game unieke radio, video, reclame,... • De industrie wordt gedreven door mega beursgenoteerde bedrijven als Sony, Microsoft, Nintendo, Electronic Arts, Activision-Blizzard, Konami, Capcom, THQ, maar ook door duizenden kleinere, creatieve studios en uitgevers, artiesten en game enthousiasten. Het is een echte community. Elke gamer heeft een zogenamde “gamer tag”, zijn bijnaam in de game community.

18 1.Feiten over games en gamers Game industrie • Films en TV series krijgen een game; games worden verfilmd; boeken worden uitgebracht als games; games krijgen papier gebaseerde varianten;... • De game industrie staat intussen ook op de opleidingskaart, met gespecialiseerde opleidingen game design, game development, digital arts, etc. • Er zijn heuse game valleys in de wereld, waar met subsidies en speciale programma’s duizenden mensen aan de slag gaan (bvb. Montréal) • Meer en meer steden trachten een cluster organisatie te bevorderen: bvb. Game City in Hamburg, C-Mine in Genk,... • Game beurzen wereldwijd trekken honderdduizenden bezoekers (GDC, games COMM, E3,...) • Wat media consumptie betreft, zitten games in het schuifje van de 4 uur plus per week samen met TV, internet, radio. (dagbladen en tijdschriften in het 4 uur min schuifje)

19 1.Feiten over games en gamers Game industrie in België • Bron: Belgian Entertainment Association (BEA) • Consumenten bestedingen in mln euro: • 2006 : games 153 vs video 221 • 2007 : games 197 vs video 235 • 2008 : games 247 vs video 236 • Wetenswaardigheden in 2008: • 87% consoles vs 13% PC • 50-tal bedrijven rechtstreeks of onrechtstreeks in sector • Heel wat games gerelateerde opleidingen en specialisaties mogelijk • 2008: top-10 verkochte console spellen in aantallen 1. Fifa Mario & Sonic at the Olympic Games 3. Wii Fit 4. Mario Kart + Wheel 5. Grand Theft Auto 4 6. Wii Play + Remote Controller 7. Braintraining 8. Need For Speed: Prostreet 9. Fifa More Brain training

20

21 2. Games anders bekeken Negatieve effecten (ludofobie) • Geweld bevorderend • Colombine High School, Van Themssche,... • Onderzoek: ruwweg 3 opinies • Stimulatie • Reductie (uitlaatklep) • Geen opinie • Oorzakelijk verband is alleszins niet bewezen • Verslavend • Reëel risico leidend tot allerlei klachten • Vooroordelen • Afstompend • Eentonig • Sociale isolatie • Opvoedkundig moeilijk • Inhoud game • Beschikbaarheid • Bereikbaarheid

22

23 2. Games anders bekeken Positieve effecten/aspecten • Cultuurfenomeen (ludologie) dat zal blijven, groeien en evolueren • Doorzettingsvermogen • Vaardigheden • Lezen • Samenwerken • Communiceren • Multi tasken • Snelle visuele interpretatie • Probleemoplossend denken • Strategisch denken • Sociale intelligentie • Reactiesnelheid • Hand/brein/oog coördinatie • Creativiteit • Achtergrondkennis (games, computers, internet,...) • Ruimtelijk inzicht •...

24

25 2. Games anders bekeken PEGI en co • PEGI: • Pan European Game Information (°2003) • Leeftijd classificatie systeem • Vervangt/vervoegt national systemen • Leeftijdsindicaties: 3+, 7+, 12+, 16+, 18+ • Inhoudspictogrammen: geweld, discriminatie, sex, drugs, gokken,... • PEGI online • Ontwikkeld door ISFE (interactive software federation of europe) • Ondersteund door Europese Commissie, Sony Microsoft, Nintendo,... • Classificatie van PEGI zou opgenomen worden in bib catalogi systemen

26 2. Games anders bekeken PEGI en co • NICAM (°1999) • Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media • Kijkwijzer • Gericht op televisie en film • Leeftijdsindicaties: AL, 6, 9, 12, 16 • Inhoudspictogrammen: geweld, angst, sex, drugs, grof taalgebruik, discriminatie • Ouderlijk toezicht functie op consoles • Xbox Live family settings (off line en online) • Nintendo Wii parental controls • Nintendo DS privacy settings • Sony PS3 en PSP parental control features • Games for Windows ouderlijk toezicht • Digibewust initiatief: weetwatzegamen.nl • PEGI online logo (packaging of website) • Online parental control software

27

28 2. Games anders bekeken Serious games • “Actieprogramma Maatschappelijke Sectoren & ICT” : Serious Games – sectoroverschrijdende technologie- en marktverkenning • Serious games ipv edutainment • Traditioneel onderwijs, maar ook gezondheidszorg, ethiek, milieubeheer, veiligheid,... • “Studenten PHL ontwikkelen webgame als campus introductie” • “Monkey Labs: gamen als huiswerk wiskunde” • “Management games (bedrijfssimulaties.nl)” • “SnowWorld” game in winterlandschap leidt aandacht af van brandwondepatiënten bij zeer pijnlijke behandeling • “Simendo” game ter stimulatie van ooghandcoördinatie van artsen bij minimaal invasieve chirurgie • Met Serious games wordt een voor de doelgroep bekende en uitdagende leeromgeving gecreëerd. Ze zijn toepasbaar in allerlei situaties variërend van rollenspellen in simulaties, zoals gezondheidszorg en rampenbestrijding via bedrijfstrainingen tot psychologische testen om te bepalen of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde baan.

29 2. Games anders bekeken Serious games user map (Sawyer, 2004)

30

31 3. Games in bibliotheken? Waarom niet? • Onbekend is onbemind (en bevooroordeeld?) • Ludofobie • Jongerencultuurfenomeen • Bib is geen lunapark • Praktische bezwaren: • plaats, budget, kennis, opvolging, ondersteuning,... • Verzoenen van interesses van verschillende doelgroepen in de bib,... • Inhoudelijke bezwaren: • overlast, zichtbaarheid van games,... • duidelijke keuze voor boekenbib • Juridische bezwaren: • Software mag niet uitgeleend worden zonder expliciete toestemming van rechthebbende; games worden beschouwd als software • Situatie Nederland • passief beleid voor bestaande collectie • centrale uitleenlijsten van game uitgevers die akkoord gaan met uitlening door bibs (NBD/Biblion) • negatieve blogs over praktische uitwerking (vb. Zeeuwse bib) • België: • Passief beleid en impasse BEA-BibNet • Geen juridische beperking voor aanbieden van games in de bib

32

33 3. Games in bibliotheken? Waarom wel? • Games maken deel uit van een steeds ruimer cultureel aanbod, waaronder digital entertainment (internet, muziek, video, games) • Leesbevordering wordt Kijk, Luister en Leesbevordering • In games is er ruimte voor professionele informatiebemiddeling • Verkleinen van de digitale kloof • Wisselwerking tussen media: van boek naar film of game en omgekeerd (vb. “Where the wild things are” wordt nu uitgebracht als game) • Vernieuwende kracht van games (SIM spellen, virtual worlds, beroep doen op en ontwikkelen van vaardigheden – iFluid,...) • Games bereiken een steeds groter en breder publiek, waaronder ook de bibliotheek doelgroepen • Ook niet-gamers komen in aanraking met games en hebben nood aan begeleiding en informatie; niet in het minst ouders en leerkrachten • Games bieden opportuniteiten om informatie laagdrempeliger aan te bieden en/of aan te leren • Mogelijkheid voor de bibliotheek om toegevoegde waarde te bieden voor kinderen, ouders, scholen,... • De bib heeft een ontmoetingsfunctie voor jong en oud

34 3. Games in bibliotheken? Waarom wel? • Objectief pleidooi voor games in de bib in een notedop... • Omdat games relevant en een volwaardige cultuurvorm zijn • Omdat games een vernieuwende en eigen dimensie hebben (bvb. Ingeschakeld in onderwijs) • Omdat een breder en jonger publiek een bib doelstelling/noodzaak is • Advies Raad voor Cultuur, Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap (2005, Nederland): bibs hebben een belangrijke rol bij het leren omgaan met nieuwe media, waartoe ook games behoren. • Praktisch! Hoe?

35

36 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in het buitenland • USA: • National Gaming Day in Libraries, Nov. 14 – 2009 • Library Game Blogs Library Games LibGaming Research Quest ALA Techsource • Bron: video bibliotheek 2.0 Gamen in de bibliotheek • Bevraging bibs in USA waar gegamed mag worden • 78% stelt dat hun reputatie verbeterd was • 73% stelt dat games sociale connectie vergrootte • 76% stelt dat participanten terugkwamen voor andere diensten

37 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in het buitenland • Nederland: • Openbare bibliotheek Delft (DOK) Video: If you’re not gaming, you’re losing Serious Game: Dark Ink – game over mediawijsheid Missie van DOK DOK heeft als doel om de modernste bibliotheek ter wereld te zijn. De modernste bibliotheek stelt zich ten doel via creativiteit, technische innovatie, voortschrijdend wetenschappelijk inzicht, research, development en fingerspitze een onmisbare inspiratiebron te zijn en blijven voor haar bezoekers en bibliotheken, nationaal en wereldwijd, opdat het belang van de maatschappelijke rol van de bibliotheek in de toekomst gewaarborgd blijft. DOK spreuken "Take hold of the future or the future will take hold of you" (Dr. Patrick Dixon) "To infinity and beyond" (Buzz Lightyear) "Denk anders, denk groot, denk DOK" (Eppo van Nispen tot Sevenaer)

38 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in het buitenland • Nederland: • Bibliotheek Dommeldal - games Van gamen leer je vele vaardigheden die je in de toekomst nodig hebt. Lezen, samenwerken, communiceren, multi tasken, snelle visuele interpretatie en strategisch denken. bibliotheek dommeldal overweegt een actief games beleid te gaan voeren. Uit dit beleid zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan: - een gameserver in elke vestigingen - Maandelijks een LAN in de bieb - Online game wedstrijden tussen videogamegroepen van de vestigingen Mierlo, Geldrop, Nuenen en Son & Breugel - Vaste opstelling van een aantal consolegames in elke vestiging. B.v Guitar hero, Dance revolution en consolegames - Vaste opstelling voor het beluisteren van digitale prentenboeken en b.v Crayon Physics de luxe

39

40 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in België • Winob : Studiedag 5/2008: “Games en bibliotheken” • Heel wat bibs bieden games aan ter uitlening en online gaming is mogelijk op de internet PC’s • Provincie Brabant: consoles en games uitlenen aan bib • Kortrijk: • games speelzone in de bib • Organisatie van viedeogame tornooien • Provincie West-Vlaanderen: Start-to-Game • Gameroom met Wii, Xbox 360, PS3, Wii • Accessoires en game chairs • Inhoudelijke ondersteuning voor medewerkers • Informatiesessies voor doelgroepen • Reservatie filosofie met Game Tracs • Mogelijkheid om Game event/tornooi te organiseren •... GAME TRACS: Totaal concept Kant en klaar Zelfredzaam Modulair invulbaar op maat van de bib : • Game room • Consoles • Games • Reservatie filosofie • Support

41 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in België • Zelf aan de slag? • Doelstellingen kunnen en mogen verschillen • Uitlenen en/of aanbieden • Collectie? • Indien aanbieden: • Aparte ruimte of integratie of combinatie (bvb. AVM collectie) • PC en/of consoles en/of handhelds • Keuze games: • PEGI en co • populair, toptitels, informatief, educatief,... • Serious games,... • Online games aanbod • Speelplein, muziekplein, filmplein, boekenplein,... • Huisreglement: tijd, geluid, frequentie,... • Kennis medewerkers op peil brengen/houden • Doelgroepenwerking: jongeren betrekken bij de games • Globalisering: kort op de bal volgen • LAN party (lage kost, groot effect)

42 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in België • Zelf aan de slag? • LAN party • Buiten openingsuren • Gefaciliteerd door de bib (lokatie, electriciteit, internetaansluitingen, PC’s, schermen, beamer, eventueel consoles, accessoires,... ) • Georganiseerd door jongeren • Samenwerking met partners • Jongeren gamen, wisselen programmeerkennis en PC kennis uit, pimpen hun PC, downloaden,...

43 Contact info algemeen directeur PIMC Wetenschapspark 7, Diepenbeek +32 (0) Consulent netwerking WINOB Provincie West Vlaanderen +32 (0)


Download ppt "Games in de bib? Een objectief pleidooi om er voor open te staan... 1.Feiten over games en gamers 2.Games anders bekeken 3.Games oké, maar games en bibliotheken?"

Verwante presentaties


Ads door Google