De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Martijn Hulst Amersfoort 17 november 2007 19 november 2007 sponsors partners mediapartners.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Martijn Hulst Amersfoort 17 november 2007 19 november 2007 sponsors partners mediapartners."— Transcript van de presentatie:

1 Martijn Hulst Amersfoort 17 november november 2007 sponsors partners mediapartners

2 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 2 IK? Martijn Hulst adviseur interactieve zorgmarketing en open zorgorganisaties Twynstra Gudde Actief publicerend over zorg, strategie, marketing en communicatie op: Maar ook: linkedin.com/in/MartijnHulst, martijnhulst.hyves.nl, skype:martijnhulst, twitter.com/martijnhulst, secondlife:martijn etoile, etc. etc.

3 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 3 U?

4 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 4 Vandaag

5 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 5 Spoorboekje Patiëntenvereniging aan het woord Inleiding patiënt0.1 naar zorgconsument2.0 Patiëntenvereniging make-over PAUZE Mediumzorg Digitaal snacken MS Island VUmc Google, vriend of vijand? Hyves Patiëntenvereniging make-over NPCF portal uur17.00 uur

6 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 6 Spelregels –Ja, u mag vragen stellen. –Ja, u mag reageren. –Ja, u mag bloggen. –Ja, u mag foto’s maken. –Ja, u mag twitteren. –Ja, u mag de presentaties nakijken. –Ja, u mag in de pauze en na het congres het geluid van uw mobiele telefoon weer aanzetten.

7 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 7 Vandaag –Raak geinspireerd –Ontwikkel ideeën –Kom in contact Ontwikkel uw organisatie naar 2.0

8 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 8 Patiëntenvereniging Make-over sponsors partners mediapartners Michel van Cann

9 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 9 Inleiding Van Patiënt0.1 naar zorgconsument2.0 sponsors partners mediapartners Martijn Hulst

10 Amersfoort 17 november 2007 Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0

11 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Onze zorg is ‘OK’! Euro Health Consumer Index 2007 –Nederland: 2 e plaats Commonwealth Fund Survey 2007 –Nederlander tevreden over toegang en kosten zorg; coördinatie kan beter –In Nederland bestaat veel vertrouwen in de kwaliteit van de gezondheidszorg

12 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument We kunnen trots zijn –Nederlandse ziekenhuizen werken beduidend efficiënter dan Duitse. (P5COM, oktober 2007) –"The Netherlands is using competition and a small dose of regulation to pursue what many in the U.S. hunger to achieve: health insurance for everyone, coupled with a tighter lid on costs.“ (The Wall Street Journal, september 2007)

13 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument We realiseren ons In 2020 –19% van de bevolking 65 jaar of ouder –22,3% van de bevolking van allochtone afkomst –meer diabetes-, meer astma/copd- en meer hartpatiënten –+/ mensen met thuiszorg (nu mensen met thuiszorg) –zorgvraag per volwassen meer dan €6.300,- (nu +/- € 3.920,-) –medicijngebruik 2,2% van het BBP (nu +/- 0,9%)

14 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument ,3 miljoen Nederlanders leveren bijna 47 miljoen patiënten (Volgens cijfers van patiëntenverenigingen, De Pers, augustus 2007)

15 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Verbetering noodzakelijk STG/ Health Management Forum: –Klein –Versnipperd –Vooral op ‘warme contact’ –Niet professioneel genoeg ( Rapport ‘Naar een volwaardige marktpositie van patiëntenorganisaties’, 2007) Ministerie van VWS –Eenmalig 10 miljoen extra om positie te versterken –Subsidies voor 2008 zeker, maar daarna… –Minister, : “Op dit moment bezie ik de systematiek voor het verstrekken van subsidies aan organisaties voor patiënten, gehandicapten en ouderen”.

16 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Informatie

17 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Begrip

18 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Lotgenotencontact

19 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Belangenbehartigen

20 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument En online… vaak alleen een forum en een nieuwsbrief

21 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Zijn zorginstellingen anders? Nee.

22 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument ‘Lifeguard’, alleen aan de top

23 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument In een eigen wereld

24 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiënt0.1 –Moet zelf naar de zorgorganisatie toekomen –Moet zelf de internetsite vinden –Wordt benaderd met informatiefolders –Wordt een website1.0 aangeboden –Mag reageren, maar niet meedoen

25 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Verlies van het contact

26 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Terwijl de ontwikkeling is… naar een zorgconsument –die wil kiezen –die als individu herkend wil worden –die betrokken wil worden –die zijn informatie overal vandaan haalt –die meer gelooft in zijn lotgenoten dan in professionals en die optimaal zijn online netwerk in zet

27 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Dit is de generatie die online inschrijft op producten. Zich verzamelt, organiseert en opdrachtgever wordt. Die zich verbindt en over de geografische grenzen uit de oude tijd op zoek gaat naar toegevoegde waarde en nutoptimalisatie in plaats van het winstmaximalisatie (Justien Marseille, 2006)

28 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Desnoods naar de farmaceut

29 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 29

30 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Health2.0 | Gezondheid2.0 | Zorg2.0

31 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Wat is Health2.0? New concept of healthcare wherein all the constituents (patients, physicians, providers, and payers) focus on healthcare value (outcomes/price) and use competition at the medical condition level over the full cycle of care as the catalyst for improving the safety, efficiency, quality of health care delivery.” (Scott Shreeve) Mostly, Health 2.0 is about changing relationships among stakeholders in health care. (Jane Sarasohn-Kahn, Think Health) Een wereld van de zorgconsument2.0

32 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Zorgconsument2.0, meerdere rollen vragerkoper publiekparticipantgebruiker informatie- verlener zorgconsument

33 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Zorgconsument2.0, vele activiteiten zoeken delen verbonden creëren handelen kiezen remix participeren zorgconsument

34 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Online 2.0-werkelijkheid in sites –Medische sites en zoekmachines (WebMD, Healthline, Google Co-op Health, MediGO, etc.) –Blogs (Web-log, blogger, carepages, etc.) –Sociale netwerk-sites (Hyves, DailyStrength, PatientsLikeMe, etc.) –Wiki’s (AskDrWiki, WikiKindney, FluWiki, etc.) –Videosites (YouTube, ICyou, DramaticHealth.com, HealthTheater.tv, etc.) –Beoordelingssites (RateMD, Dr.Score, Nursesratedoctor, etc.) –Virtuele werelden (MS Island VUmc, Support for Healing Island, etc.) –Etc.etc.etc.etc.etc.

35 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Online werkelijkheid van 83% oNLine-ers –84% van de online-ers zoekt naar gezondheidsgerelateerde informatie –30% van de patiënten ‘googled’ voor huisartsbezoek –34% van de online-ers baseren zich op de content van anderen over gezondheidszorg en gezond leven –14% internetgebruikers publiceert online wel eens ervaringen met betrekking tot ziekte en medicijnen

36 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Betrouwbaar? “Patiënten uit succesvolle communities hebben een haast wetenschappelijke manier van werken, zo zorgvuldig checken ze de betrouwbaarheid van nieuwe informatie. En doordat ze ervaringsverhalen koppelen aan medische feiten, weten ze soms meer dan de arts.” (Jeanine de Bruin en Astrid Ventevogel)

37 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Wat wil de zorgconsument2.0 –persoonlijk Contact –open Conversatie –eigen Community –aandacht Co-creatie –geen Controle creëert betrokkenheid Patiënt

38 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Daar waar de mogelijkheden het beste aansluiten, de conversatie echt open is, het persoonlijk contact voor gaat en de binding het sterkst is, Daar waar het netwerk de meeste toegevoegde waarde creëert Daar gaat ook de zorgconsument2.0 naar toe.

39 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Hoe blijf je onderdeel van het netwerk? Zorgverlener Zorgconsument2.0 Zorgverlening Patiënten vereniging

40 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument tips om onderdeel te worden van het netwerk 1.Ga daar waar de zorgconsument2.0 is 2.Kijk, luister en leer 3.Word betrokken 4.Co-creëer in bestaande netwerken en communities 5.Neem authentiek en transparant deel aan de conversatie 6.Wees een platform 7.Stel jezelf continu de vraag: wat wil ik voor de ander betekenen en wat betekent dat voor mij?

41 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Wat bepaalt jouw onderscheidend vermogen? Je kracht in het zorgnetwerk van de ander.

42 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Voor vandaag 1.Ga daar waar de zorgconsument2.0 is 2.Kijk, luister en leer 3.Word betrokken Patiëntenvereniging aan het woord Digitaal snacken MS Island VUmc Google, vriend of vijand? Hyves NPCF portal Mediumzorg

43 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Credits Deze presentatie is mede mogelijkheid door verschillende webloggers, flickr-gebruikers, sxc.hu-publiceerders, wikipedia-schrijvers, slideshare-delers en twitteraars. Zonder de verschillende gedeelde berichten, foto’s en presentaties was het maken van deze presentatie onmogelijk. Heel veel dank en laten we blijven delen. Martijn Hulst Enkele van de gebruikte foto’s zijn terug te vinden op:

44 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde. Martijn Hulst

45 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiëntenvereniging aan het woord sponsors partners mediapartners Frank van de Peppel

46 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Pauze sponsors partners mediapartners

47 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Het MS Island VUmc sponsors partners mediapartners Annete van der Goes

48 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Digitaal snacken sponsors partners mediapartners Jacqueline Fackeldey

49 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument MediumZorg: Gids in de chaos sponsors partners mediapartners Lars Gierveld en Thomas Schippers

50 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiënten Portal sponsors partners mediapartners Jacqueline Baardman

51 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Google, vriend of vijand sponsors partners mediapartners Jan Martens

52 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Het Wie, Wat, Waar en Waarom van Hyves sponsors partners mediapartners Hanneke Vos

53 © Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiëntenvereniging Make-over sponsors partners mediapartners Michel van Cann

54 Martijn Hulst Amersfoort 17 november november 2007 sponsors partners mediapartners


Download ppt "Martijn Hulst Amersfoort 17 november 2007 19 november 2007 sponsors partners mediapartners."

Verwante presentaties


Ads door Google