De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff"— Transcript van de presentatie:

1 Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff
- Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff

2 Drie peilers onder een goed CE-resultaat
Kennis Strategische Vaardigheden Testwiseness © G.Westhoff

3 Lezen is voor 90% kennisafhankelijk
© G.Westhoff

4 Woordenschat inclusief contexten
Kennisgebieden Woordenschat inclusief contexten Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus © G.Westhoff

5 De kracht van structuurwoorden
Dankzij hard werken is hij voor zijn examen getroft Ondanks hard werken is hij voor zijn examen getroft © G.Westhoff

6 Woordenschat inclusief contexten
Kennisgebieden Woordenschat inclusief contexten Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus Kennis van de wereld © G.Westhoff

7 Leeractiviteiten Woordenschat
Woordjesverzameling laten aanleggen (met contexten) Kilometers maken (examenteksten niet geschikt) Doeltaal-voertaal © G.Westhoff

8 Leeractiviteiten structuurmarkeerders
Bewustmaking/laten benoemen Aanwezige structuurwoorden opzoeken © G.Westhoff

9 Leeractiviteiten structuurwoorden opzoeken
“… und seine Hosen müβten auch mal ausgelassen werden, die sind ihm doch viel zu kurz …” © G.Westhoff

10 Leeractiviteiten structuurmarkeerders
Bewustmaking/laten benoemen Aanwezige structuurwoorden opzoeken Impliciete markeerders expliciet maken (Knipteksten) Mindmaps maken © G.Westhoff

11 Leeractiviteiten kennis van de wereld
Kranten/tijdschriften (http://www.kidon.com/media-link/index.php?lng=nl) voor nieuwsbronnen De ‘oude’ media (radio/tv) De ‘nieuwe’ media © G.Westhoff

12 Strategische vaardigheden (volgens examenprogramma moet je kunnen bepalen)
Relevantie (leesdoel en leesvoornemen) Hoofdgedachte (kop en chapeau) Belangrijke elementen en hun verband (tussenkopjes/mindmap) Intenties auteur (Wat wil/vindt/voelt hij) NB Belangrijkste leeractiviteit: bewustmaken/expliciteren © G.Westhoff

13 Geïntegreerde aanpakstrategie
Leesdoel bepalen ‘úítstekende delen’ bekijken -> 1e voorspelling Begin en eind alinea’s lezen -> 2e voorspelling Hele tekst doorlezen -> 3e voorspelling Structuurwoorden markeren/ verbanden bepalen Tussenkopjes (vraag) per alinea + structuurwoorden Onbekende woorden opzoeken (alleen als echt nodig) © G.Westhoff

14 Testwiseness Items doorzien (Zelf items laten maken)
Je niet laten afleiden Eerst alleen de vraag lezen (alternatieven heten niet voor niets: ‘afleiders’) Bedenk eigen antwoord Dan pas alternatieven lezen Kies het alternatief dat het meest lijkt op eigen antwoord © G.Westhoff

15 Gokkans vergroten Schrap foute alternatieven
Voor overblijvende alternatieven Geen tekstecho Langste alternatief loten © G.Westhoff

16 Samenvattend KILOMETERS MAKEN WOORDJES LEREN (MET CONTEXT)
Nieuws volgen Structureren Oefenen met leestrategieën Testwiseness ontwikkelen © G.Westhoff


Download ppt "Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff"

Verwante presentaties


Ads door Google