De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff - Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff - Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff."— Transcript van de presentatie:

1 Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff - Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff

2 2 Drie peilers onder een goed CE-resultaat 1.Kennis 2.Strategische Vaardigheden 3.Testwiseness

3 © G.Westhoff 3 Lezen is voor 90% kennisafhankelijk

4 © G.Westhoff4 Kennisgebieden 1.Woordenschat inclusief contexten 2.Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus

5 © G.Westhoff5 De kracht van structuurwoorden Dankzij hard werken is hij voor zijn examen getroft Ondanks hard werken is hij voor zijn examen getroft

6 © G.Westhoff6 Kennisgebieden 1.Woordenschat inclusief contexten 2.Structuren en hun markeerders op alle tekstniveaus 3.Kennis van de wereld

7 © G.Westhoff7 Leeractiviteiten Woordenschat 1.Woordjesverzameling laten aanleggen (met contexten) 2.Kilometers maken (examenteksten niet geschikt) 3.Doeltaal-voertaal

8 © G.Westhoff8 Leeractiviteiten structuurmarkeerders 1.Bewustmaking/laten benoemen 2.Aanwezige structuurwoorden opzoeken

9 © G.Westhoff9 Leeractiviteiten structuurwoorden opzoeken “… und seine Hosen müβten auch mal ausgelassen werden, die sind ihm doch viel zu kurz …”

10 © G.Westhoff10 Leeractiviteiten structuurmarkeerders 1.Bewustmaking/laten benoemen 2.Aanwezige structuurwoorden opzoeken 3.Impliciete markeerders expliciet maken (Knipteksten) 4.Mindmaps maken

11 © G.Westhoff11 Leeractiviteiten kennis van de wereld 1.Kranten/tijdschriften (http://www.kidon.com/media- link/index.php?lng=nl) voor nieuwsbronnenhttp://www.kidon.com/media- link/index.php?lng=nl 2.De ‘oude’ media (radio/tv) 3.De ‘nieuwe’ media

12 © G.Westhoff12 Strategische vaardigheden (volgens examenprogramma moet je kunnen bepalen) 1.Relevantie (leesdoel en leesvoornemen) 2.Hoofdgedachte (kop en chapeau) 3.Belangrijke elementen en hun verband (tussenkopjes/mindmap) 4.Intenties auteur (Wat wil/vindt/voelt hij) NB Belangrijkste leeractiviteit: bewustmaken/expliciteren

13 © G.Westhoff13 Geïntegreerde aanpakstrategie 1.Leesdoel bepalen 2.‘úítstekende delen’ bekijken -> 1 e voorspelling 3.Begin en eind alinea’s lezen -> 2 e voorspelling 4.Hele tekst doorlezen -> 3 e voorspelling 5.Structuurwoorden markeren/ verbanden bepalen 6.Tussenkopjes (vraag) per alinea + structuurwoorden 7.Onbekende woorden opzoeken (alleen als echt nodig)

14 © G.Westhoff14 Testwiseness 1.Items doorzien (Zelf items laten maken) 2.Je niet laten afleiden • Eerst alleen de vraag lezen (alternatieven heten niet voor niets: ‘afleiders’) • Bedenk eigen antwoord • Dan pas alternatieven lezen • Kies het alternatief dat het meest lijkt op eigen antwoord

15 © G.Westhoff15 Gokkans vergroten 1.Schrap foute alternatieven 2.Voor overblijvende alternatieven • Geen tekstecho • Langste alternatief • loten

16 © G.Westhoff16 Samenvattend 1.KILOMETERS MAKEN 2.WOORDJES LEREN (MET CONTEXT) 3.Nieuws volgen 4.Structureren 5.Oefenen met leestrategieën 6.Testwiseness ontwikkelen


Download ppt "Leestraining voor een beter examenresultaat Gerard Westhoff - Good Practice Day Iclon Leiden 25 januari 2013 © G.Westhoff."

Verwante presentaties


Ads door Google