De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie."— Transcript van de presentatie:

1 Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie

2 Communicatie + handhaving  Verkeersveiligheid verhogen = werken aan mentaliteits- en gedragswijziging bij weggebruikers  Gedragswijziging door:  Handhaving (repressie)  Politiediensten  Sensibilisatie en communicatie (preventie)  BIVV

3 Communicatie + handhaving  Ideaal: combinatie van beide = geïntegreerde aanpak  versterkend effect!  Tot voor kort:  “Meer controles = meer veiligheid”  “Sensibilisatie werkt niet”  Nu: inzicht groeit dat combinatie noodzakelijk is

4 “Meer controles = meer veiligheid” Maar… •Indien geen communicatie, slechts tijdelijk effect (gebrek aan draagvlak  “zakkenvullers”) •Meer effect indien handhavingscommunicatie aanwezig (bv. bordje “Uw snelheid wordt gecontroleerd.”) •Echte gedragswijziging slechts door juist kader  kader creëren door communicatie

5 “Sensibilisatie werkt niet” Maar…  Communicatie beïnvloedt kennis en houding… maar weinig of niet gedrag!  Cfr. reclame: creëert aankoopvoorkeur, geen aankopen zelf  Sensibilisatie werkt wél, maar voor gedragswijziging is meer nodig, nl. positieve en negatieve gedragsstimuli = handhaving!

6 Best practice geïntegreerde aanpak:  Start in 1995  snel groot succes door:  (a) geslaagde sensibilisatie: •Medewerking van de brouwersindustrie (Arnoldus Groep) •Sympathieke, niet-paternalistische toon •Bruikbare oplossing (beurtrol) •Herhaling en continuïteit •…  en (b) medewerking politiediensten (handhaving) sinds het begin

7 Best practice geïntegreerde aanpak:  Succes inspiratie voor andere Europese landen •2001: Nederland, Frankrijk, Griekenland •2004: 13 landen! •Geïntegreerde aanpak voor EC ondertussen vanzelfsprekende voorwaarde, ook voor andere domeinen (snelheid, gordel, …)

8 De wortel en de stok  Handhaving  alleen straffen!  Straf = verkeersboete  Beloning = geschenkje  Bv. Bob-campagne: combinatie controles (boetes) en Bob-sleutelhanger (geschenk) Positieve + negatieve stimuli = gedragsbeïnvloeding

9 Gadgets  Geschenkjes BIVV-campagnes: gadgets •Bob-sleutelhanger •Gordeldier •….  Formulier  uw voorkeur  BIVV-aanbod voor acties met geld uit boetefonds  Folders en brochures

10 Folders en brochures - praktisch  Slechts beperkte hoeveelheid gratis exemplaren per politiezone  Tijdig bestellen  Betalende herdruk met logo van de zone indien voldoende oplage tijdig aanvragen

11 BIVV  politiediensten  Begin van het jaar: campagnekalender  Voor elke campagne: brief met aankonding + vraag voor ondersteunende acties  Nieuwsbrieven ( )

12 Kalender 2006  13/02 – 12/03: nieuwe wetgeving (boete-indeling)  10/04 – 07/05: motorrijders  05/06 – 02/07: snelheid  01/08 – 27/08: snelheid (weekendongevallen)  25/09 – 22/10: gordel  01/12 – 15/01/07: Bob + AANDACHTSPUNTEN bovenop campagnes (geen affichage, maar aandacht in TV- uitzendingen, op de website …)

13 Nieuwe wetgeving (boete-indeling) •Treedt in werking op 31 maart 2006 •Logischere indeling •4 categorieën •Snelheid: ‘’progressieve’’ boetes •Communicatie via gadget (‘’boetekaart’’) eerst gratis, dan betalend

14 Meldpunt eenvoudiger verkeersreglement op ikbenvoor.be •Commissie belast met vereenvouding van de verkeersregels (S.G.) •Suggesties, opmerkingen, problemen •Thema’s: infrastructuur, snelheid, alcohol/drugs, verkeersregels, vervoersmiddelen

15 Bent u reeds voor ?

16 Wat is ikbenvoor ? Groepering van duizenden positief ingestelde burgers en organisaties die zich engageren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Waarom ikbenvoor ? • Er is nood aan een grote nationale dynamiek die individuele burgers en organisaties aanzet om zélf actie te ondernemen. • Dit zal de efficiëntie van de maatregelen van de overheid bevorderen. • De ultieme doelstelling is om het aantal verkeersdoden met 50% te verminderen tegen 2010.

17 Concept Communicatie naar, participatie en engagement van elke doelgroep staan centraal Burgers Bewe- gingen Overheid Bedrijven HandhavingSensibilisatie

18 Communicatie • Website = centrale element • Actie- / infofolder • Promotie-materiaal Ikbenvoor materiaal  voor aangesloten leden • Gerichte communicatie Nieuwsbrief Engagement & Participatie • Indivuele burgers, verenigingen en organisaties, bedrijven, …

19 Vragen en discussie Dank u.


Download ppt "Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google