De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Negeren of Fêteren Media-aandacht voor partijen en issues tijdens de Statenverkiezingen van 2015 Niek Hietbrink Liesbeth Hermans Paperpresentatie etmaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Negeren of Fêteren Media-aandacht voor partijen en issues tijdens de Statenverkiezingen van 2015 Niek Hietbrink Liesbeth Hermans Paperpresentatie etmaal."— Transcript van de presentatie:

1 Negeren of Fêteren Media-aandacht voor partijen en issues tijdens de Statenverkiezingen van 2015 Niek Hietbrink Liesbeth Hermans Paperpresentatie etmaal voor de Communicatiewetenschap, Amsterdam, feb 2016

2  Onderzoekslijn Regionale Media en Democratie  Provinciale Statenverkiezingen 2015  Eerder onderzoek: slechts dagblad en tv  Nu: Alle regionale media, inclusief (verkiezings-)websites Aanleiding

3  Deliberatieve democratie en civiele journalistiek  Afspiegeling of openheid?  Issue Ownership Theorie

4  -Politieke partijen als journalistieke bron in verschillende provincies?  - Afspiegeling van de electorale verhoudingen?  -Welke partijen domineren onderwerpen? Deelvragen

5  Kwantitatieve Inhoudsanalyse  15 bachelorstudenten  3 weken campagne  Alle berichten met verwijzing naar ‘provincie’ of campagne  Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland Methode

6 Totaal aantal berichten (N=2285)

7 Berichten per medium (n=2285)

8 1. Verdeling typen bronnen (n=4108)

9 2. Media-aandacht: openheid (n=2118)

10 Afspiegeling: Media-aandacht -/- stemmen (2011)

11 Provinciale partijen krijgen de meeste aandacht in Groningen

12

13

14 Met name de FNP

15

16

17  Media-aandacht redelijke afspiegeling van zetelaantal (r=.89)  nadeel voor kleine/nieuwe partijen  Grootste afwijkingen in Groningen  Veel aandacht provinciale partijen in het Noorden (Groningen +18,9; Friesland +8,5; Drenthe +8,6)  CDA onderbelicht, vooral in Gelderland (-/-8,5%)  PvdA onderbelicht, behalve in Gld  SP onderbelicht, vooral in Groningen en Drenthe Tussenconclusie

18 Issues Campagnenieuws VVD48% CDA43% SP41% SGP40% D’6640% 50Plus38% PVV37% PvdA36% Provinciale Partijen35% CU29% GroenLinks28% PvdD21%

19 Onderwerp1 e plaats als bron 2 e plaats als bron Milieu/leefomgeving (21%)PvdACDA Prov. Bestuur (19%)PVVPvdA R.O./infrastructuur (17%)VVDCDA Financiën (10%)PvdAVVD Economie/bedrijven (6%)PvdAProv. Partij Cultuur en Sport (5%)PvdACDA Welzijn (4%)CU/PvdAVVD Veiligheid/justitie (2%)PVVPvdA Minderheden/integratie(1%)PVVVVD Issue-ownership Kwestie Faber

20  Veel niet inhoudelijk campagnenieuws  VVD domineert campagne, maar niet de issues  Leefomgeving, provinciaal bestuur en infrastructuur  PvdA bij veel issues in beeld Afspiegeling in plaats van openheid:  Kleine partijen kunnen zich nauwelijks profileren Conclusie


Download ppt "Negeren of Fêteren Media-aandacht voor partijen en issues tijdens de Statenverkiezingen van 2015 Niek Hietbrink Liesbeth Hermans Paperpresentatie etmaal."

Verwante presentaties


Ads door Google