De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,"— Transcript van de presentatie:

1 Nabije Oosten – Kunstnijverheid

2 NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst, met speciale aandacht voor The Grammar of Ornament van de Engelse architect Owen Jones en de keramische ontwerpen van de Nederlandse architect T.A.C. Colenbrander Exameneis Waarom en met welk doel architecten en vormgevers zich in de tweede helft van de 19e eeuw richtten op het Nabije Oosten en hoe in hun werk oosterse invloeden zichtbaar zijn Hoe door de crisis in de kunstnijverheid in Europa in de 19e eeuw de blik gericht werd op de oosterse sierkunst

3 NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? - Men is er niet over te spreken - Arts & Crafts

4 Charles Macintosh Stoel 1901

5 Leonard F. Wyburd Wastafel 1894

6 Ernest Barnsley Kast 1902

7 Hamada Shōji Vaas 1923

8 Phillip Webb Groene eetkamer 1866-1868 V & A, Londen

9 William Morris Patronen voor bedrukt katoen 1876

10 NO Kunstnijverheid – Inleiding Arts & Crafts Ambachtelijk vakmanschap – handgemaakt Vormentaal afgeleid van Engelse platteland Eenvoudige vormen zonder overtollige decoratie Bescheiden Kenmerken (textiel)druk, tapijten etc.: - Plant- en bloemmotieven - Gestileerde vormen - Natuurlijke kleuren onrealistisch toegepast - Symmetrisch Doel: verbeteren sociale omstandigheden arbeiders door voor iedereen kwalitatief goede producten te maken

11 NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? - Duidelijke identiteit: herkenbaar - Eenvoud - Heldere kleuren - Tweedimensionale stilering naar natuur

12 NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? George Birdwood (ideologisch) vs. Owen Jones (esthetisch)

13 NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? George Birdwood (ideologisch) vs. Owen Jones (esthetisch) Nieuwe kunstnijverheid in Europa ≠ kopiëren = principes en wetmatigheden van goed ontwerp

14 NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Engeland 1809 – 1874 Architect, ontwerper decoratieve elementen, theoreticus - Alhambra (1836 – 1845) - The Grammar of Ornament (1856) Grand tour (1832 – 1834) Wens: een moderne decoratieve stijl voor de 19e eeuw te vinden. Onderzoek, ontwerpen en verzameling Jones basis oriëntaalse collectie huidige V & A (Londen) Wereldtentoonstelling 1851 The Grammar of Ornament

15 Owen Jones Ontwerp Alhambra Court voor het South Kensington Museum 1864

16 NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Wereldtentoonstelling 1851 Jones verantwoordelijk voor decoraties en inrichting van het Crystal Palace Mogelijkheid om nieuwe theorieën in praktijk te brengen Toepassing van primaire kleuren werd niet gewaardeerd The Grammar of Ornament Joseph Paxton Crystal Palace 1851

17 Owen Jones Crystal Palace 1854

18

19 Owen Jones Alhambra Court Crystal Palace, Sydenham 1854

20 NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Wereldtentoonstelling 1851 The Grammar of Ornament 1856 Eerste druk, daarna herziene uitgaven Onderzoek naar de basisprincipes van het ornament Ornamentele motieven uit hele wereld van Oudheid tot Renaissance Onder andere veertien principes voor Moorse ornamentiek Algemene conclusie Jones: Beste ornamenten zijn gebaseerd op vormen van de natuur, geen kopieën wel geïdealiseerde (gestileerde) vorm

21 Owen Jones The Grammar of ornament 1856

22

23

24 NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische gegevens Nederland 1841 – 1930 Weinig van hem bekend Ontwerper van met name keramiek, in een tot dan toe ongekende stijl Inspiratiebronnen Kenmerken werk Colenbrander

25 NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische kenmerken Inspiratiebronnen Boeken met ontwerpen uit vreemde culturen (Jones) Wereldtentoonstelling van 1867 Kenmerken werk Colenbrander

26 Paleis van Tunesië 1867

27 NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische kenmerken Inspiratiebronnen Kenmerken werk Colenbrander –Grillige vormen van het keramiek –Grillige beschildering van het keramiek (benadrukt vorm) –Tweedimensionale aan natuur ontleende vormen (meestal op witte achtergrond) –Geen dieptewerking/ verschil in motief en achtergrond –Zeer felle en ook zeer donkere kleuren –Glanzend glazuur –Associatieve namen

28

29 T.A.C. Colenbrander Dag en nacht 1885

30 T.A.C. Colenbrander Diverse modellen 1900 – 1925

31 NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander


Download ppt "Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,"

Verwante presentaties


Ads door Google