De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuwe media in een veranderende wereld Hans Mestrum www.hansonexperience.com.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuwe media in een veranderende wereld Hans Mestrum www.hansonexperience.com."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe media in een veranderende wereld Hans Mestrum

2 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Wie ben ik? Onderwijzer/leraar 9 jaar onderwijservaring VO 19 jaar ervaring IT opleidingsbranche Tulip Computers (trainer-directeur) 4 jaar trendwatcher Tulip Computers 1 jaar VO Per 1 sept. Nieuwe media specialist faculteit Techniek HAN

3 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008

4 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 De veranderende maatschappij

5 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008

6 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 In de oude wereld ging het vooral om zenden

7 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 In de nieuwe wereld gaat het om communicatie en verbinden & delen

8 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008  Van Informatiesamenleving via Experience Economy naar Transformatie samenleving (Pine&Gilmore, Jensen, Piët)  Macroshift: de omslag naar een duurzame wereld (Laszlo)  Aandacht voor ander leiderschap: servant-leadership (Greenleaf, Wijfels)  Van cultuur van sociale regelgeving naar communicatieve zelfsturing (Cornelis)  De Europese Droom (Rifkin)  Markets are conversations (Cluetrain Manifesto)  Organisatiestructuur van piramide (top down) met ‘hark’-structuur naar cirkel, matrix of omgekeerde piramide en zelfsturing (Greenleaf, Fousert) Duurzame veranderingen

9 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008  Connecting and sharing (Boswijk)  Groei van masculine samenleving naar feminine samenleving (Hofstede)  Aandacht voor kwaliteit, waarden en zingeving ( Piët, Jensen, Cornelis, Greenleaf)  Meer holistische benadering van de wereld (Bohm, Chopra)  Meer vraag- dan aanbodsturing (maatwerk) en co-creatie (Prahalad&Ramaswamy)  Van denken in feiten en regels, naar denken in mogelijkheden (Jaworski, Chopra)  People have changed more then organisations ( Zuboff) DE MENS CENTRAAL Duurzame veranderingen (2)

10 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Omkeringseffect DE MENS CENTRAAL

11 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008

12 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Net-generatie – Homo Zappiens (1)  veel gebruik van nieuwe media  interactiviteit  informatie zoeken en verwerken  voorkeur voor beelden, games  mobiel communiceren  twitch speed: snel reageren, snel handelen, verwachten snelle reacties, it has to happen now  netwerken als lifestyle/netwerken hoort erbij  elke plek is een leeromgeving, in het echt en virtueel  leren is spelen  niet lineair (in een bepaalde volgorde) denken

13 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 TweenSpeak: MSN taal  technologie als lucht  zelfsturing geeft vertrouwen  controle over apparaten  controle over communicatie  controle over sociale netwerken  inverse opvoeding: kinderen voeden ouderen op  ict/internet maakt het mogelijk om eigen individu te onderzoeken  zelf uitzoeken, zelf achterhalen, zelf ontdekken zijn kernwaarden Net-generatie – Homo Zappiens (2)

14 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Homo Sapiens normale snelheid een ding tegelijkertijd op volgorde lezen eerst stand alone concurrentie passief spelen en leren gescheiden geduld realiteit Homo Zappiens super snelheid veel tegelijkertijd niet in volgorde beelden eerst verbonden samenwerken actief leren door spelen continu actie fantasie Homo Zappiens leert anders

15 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Informatiestromen veranderen

16 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Nieuwe marketing: Markets are conversations We are not seats or eyeballs or end users or customers We are human beings And our reach exceeds your grasp Deal with it the Cluetrain Manifesto

17 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Nieuwe middelen (1)

18 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Nieuwe middelen (2) Voorstellen Alles is even belangrijk Boek is statisch Altijd hetzelfde einde Eenrichtingsverkeer Lezer is toeschouwer Samenstellen Verschillende mogelijkheden Game is dynamisch Einde kan verschillend zijn Games zijn communities Speler doet mee

19 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Web 2.0: nieuwe middelen (3)

20 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Mijn nieuwe media Weblog, screencasting/video podcasting blog, educontent wiki YouTube, dailymotion, blip.tv, vimeo, google video, ustream.tv, Flickr, twitpic, mobypicture, shozu, ourmedia, mefeedia, tumblr Friendfeed, twitter, jaiku, utterli, Identi.ca, Skype, msn LinkedIn, Plaxo, Facebook, Hyves, Naymz, profilactic ziki, claimid, Xing LibraryThing, slideshare Del.icio.us, furl Last.fm, odeo, iTunes, jamendo Upcoming MyOpendid Netvibes, grazr Gmail, google analytics, google docs, google maps Technorati, blogpulse, mybloglog, feedburner, Plazes, trackr, Cocomment Frappr map Firefox, FileZilla Keepass Snapshot, clicktagging, awstats Camtasia, VideoStudio, Premiere Pro, audacity Slandr, ning

21 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Web 2.0: Read/Write platform

22 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Drivers

23 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 The Long Tail: kleine markten worden groot

24 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 The Long Tail (2): kleine markten worden groot

25 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 The Long Tail (3): kleine markten worden groot

26 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 De Blogosfeer

27 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Mijn blogosfeer

28 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Persoonlijke blogsPolitieke blogs

29 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Linklogs:

30 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Moblogs:Corporateblogs:

31 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden weblogs Businessblogs:

32 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Edublogs:

33 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Speciale weblogs Videoblogs:Podcasts:

34 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Samenvatting (1)  Nieuwe media: spelen in op de trend: user in control / de mens centraal. zijn een oorverdovend lawaai van massaal gefluister (kleintjes samen vormen een groot geheel). on-line kun je met weinig middelen heel veel mensen benaderen. gedragen zich als een (sociaal) virus. zijn een middel voor connecting en sharing geven een individu on-line aanwezigheid, waarbij de wereld het speelveld is.

35 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Samenvatting (2)  Door nieuwe media krijgt de massa middelen in handen om hun stem te laten horen.  Bedrijven moeten leren luisteren.  De snelheid van publicatie van foto’s, postings etc. is groter dan die van normale media zoals krant en tv.  Door RSS technologieën is de verspreiding van content een kwestie van minuten.  Mensen krijgen mogelijkheden om hun passie te tonen en hun eigen transformatie vorm te geven.  Door het linken naar elkaar ontstaan nieuwe communities (groepen).

36 Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Samenvatting (3) Mogelijkheden nieuwe website: – Filmpjes youtube e.d. ook doorzoekbaar – Podcasts – screencasts – Profielen – Del.icio.us mogelijkheid – embed/share mogelijkheid – Rss feeds per pagina en zoekopdracht – Weblog – Tagclouds – Meest recent, meest gezochte etc. – Reactiemogelijkheden – Wiki’s – Twitterstreams, friendfeeds, livestream na inloggen en profiel aanmaken – Bezoekersmap – Nieuwsfeeds – Tagging (ook toe kunnen voegen) – User generated content


Download ppt "Nieuwe media in een veranderende wereld Hans Mestrum www.hansonexperience.com."

Verwante presentaties


Ads door Google