De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij te vertellen, waarom ik iets niet zo moet voelen als ik voel, dan neem jij mijn gevoelens niet serieus. Als ik je vraag naar mij te luisteren, en jij denkt dat jij iets moet doen om mijn probleem op te lossen, dan laat je mij in de steek, hoe vreemd dat ook mag lijken. Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen. Als je wilt praten, wacht dan even en ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren… 1

2 Workshop 5: conflict vermijden 1. Persoonlijkheid en communicatie Consequent zijn “Als je nu eens lief voor hem bent en dan weer afstandelijk, als je de enen keer aardig doet en de andere keer sarcastisch, en als je privéleven niet strookt met je maatschappelijke optreden, zal hij zich niet zo gemakkelijk aan je blootgeven.” “Maar als hij zich niet aan je blootgeeft, als jij geen oog hebt voor zijn specifieke situatie, weet je niet hoe je hem raad moet geven.” 2 BegrijpenBegrepen worden→

3 BegrijpenBegrepen worden→ Workshop 5: conflict vermijden 2. Empathisch luisteren a)Bissen b)Benoemen P219 “De essentie van empathisch luisteren is niet dat je het met iemand eens bent, maar dat je verstandelijk en gevoelsmatig begrip voor hem hebt.” “Je projecteert niet je eigen film … maar je begeeft je in de wereld van een ander. 3

4 Workshop 5: conflict vermijden c)Begrijpen - Stel eerst de diagnose p219 “Je kunt nog zo hard je best doen om een storting te doen, maar als de ander denkt dat je hem manipuleert zal hij het ervaren als een opname.” P220 “Hoe meer ik liet zien dat ik gevoelig was voor alles waar hij zich zorgen over maakte, hoe meer hij zich openstelde.” P221 “Je stelt je namelijk open voor beïnvloeding door de ander. Je bent kwetsbaar.” p222 “Eerst begrijpen is een goed principe. Het geldt op alle terreinen van het leven, maar vooral voor relaties tussen mensen.” P229 “Wanneer iemand echt ergens mee zit en je luistert met de oprechte intentie om hem te begrijpen, zul je er versteld van staan hoe snel hij zich blootgeeft.” 4 BegrijpenBegrepen worden→ 2. Empathisch luisteren

5 BegrijpenBegrepen worden→ Workshop 5: conflict vermijden “Ik besefte dat ik niet naar je luister zoals ik zou moeten doen.” a)Oordelen P222-223 “zal hij zich dan echt voor mij openstellen wanneer ik steeds weer een oordeel heb over alles wat hij zegt? Geef ik hem psychologisch wel genoeg de ruimte? b)Onderzoeken “Hoe voelt hij zich als ik hem zit te onderzoeken?” c)Adviseren “steeds als hij zijn kwetsbare kant laat zien, geef jij hem een keiharde klap.” d)Interpreteren – waarom vragen P225 “Alles wat ik zeg, moet ik verantwoorden.” 5 3. Wat niet? Vier autobiografische reacties

6 FOCUS OP RELATIE EMPATHIE Consideratie Begrijpen FOCUS OP DOEL DOORZETTINGS- VERMOGEN Moed Begrepen worden Doordrukken Winnen-verliezen Win-win Compromis Winnen Vermijden Verliezen-verliezen Toegeven Verliezen-winnen Workshop 5: conflict vermijden 6 BegrijpenBegrepen worden→ Begrip en waarneming

7 Workshop 5: conflict vermijden Eerst begrijpen… dan begrepen worden “The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” George Bernard Shaw Oude Grieken: 1.Ethos = geloofwaardigheid, hoe de buitenwereld je ziet, je emotionele bankrekening 2.Pathos = empathische aspect, gevoel, begrip van de gevoelens achter de woorden 3.Logos = logica, rationele aspect van je gedrag Verbale communicatie “Probeer hun alternatief beter te verwoorden dan ze dat zelf doen. Laat zien dat je hen zeer goed begrijpt. En laat tenslotte de redelijkheid zien van wat jij wilt.” Non-verbale communicatie “Toon hen hoe het wel moet.” 7 BegrijpenBegrepen worden→

8 Workshop 5: conflict vermijden Eén op één In het centrum van je cirkel van invloed. Verbale communicatie “Blijf bij jezelf.” Ik-boodschap. Non-verbale communicatie “Toon hen hoe het wel moet.” Als je luistert, leer je iets. Je geeft de mensen die voor je werken psychologisch de ruimte. Je kweekt loyaliteit die hen harder laat lopen. Begrip: verschillen zijn…  geen conflict/belemmering  wel bouwstenen voor synergie 8 BegrijpenBegrepen worden→

9 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Synergie = belangrijkste activiteit in ons leven “Creativiteit is beangstigend; je weet immers nooit waar een cratief proces toe zal leiden” “Je hebt veel innerlijke zekerheid nodig” “Als je op een syergetische manier contact met iemand maakt, weet je niet waar dat toe zal leiden, maar er is wel dat gevoel van opwinding, zekerheid en avontuur. Je gelooft heilig dat het iets oplevert.” “Alleen als mensen hun zekerheid en integriteit ontlenen aan hun eigen principes, kunnen ze die onvoorspelbaarheid aan. Anders is hun behoeft aan structuur en voorspelbaarheid te groot.” 9

10 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Synergie = presteren op de rand van chaos Nodige elementen: a)Veilige omgeving => De moed om oprecht te zijn b)Oordeel opschorten => Begrijpen, hardop denken c)Sfeer van creativiteit, verbeeldingskracht en intellectuele samenwerking => Sommige ideeën verdwijnen in het niets, andere krijgen vorm Resultaat: a)Enthousiasme b)Een nieuw script schrijven c)Stopt niet bij het behalen van doelen, maar blijft mensen verbinden “We zoeken niet naar een manier om de meesters te imiteren, we zoeken wat zij zochten” Oosterse wijsheid 10

11 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Synergie = presteren op de rand van chaos Gevaar: a)Project ontaardt in chaos b)Wordt in de toekomst rekening mee gehouden c)Deelnemers stellen zich gereserveerder op 11

12 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Niveaus van communicatie 12 SAMENWERKING Begrijpen VERTROUWEN Begrepen worden Synergetisch (win-win) Met wederzijds respect (bereid tot compromissen) Gereserveerd (winnen-verliezen of verliezen-winnen)

13 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Niveaus van communicatie 13 Synergetisch (win-win) 1+1 = 8 of meer Met wederzijds respect (bereid tot compromissen) 1+1 = 1.5 Gereserveerd (winnen-verliezen of verliezen-winnen) a)Juridisch taalgebruik b)Indekken

14 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Zoeken naar de derde weg 14 Boeddhisme: ‘de middelste weg’

15 Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Negatieve synergie 15 Wanneer erg afhankelijke mensen probeen zicht te laten gelden in een situatie die wederzijdse afhankelijkheid vereist. Labiele mensen denken dat de realiteit zich moet voegen naar hun referentiekader. Eenheid kan bestaan uit complementaire elementen Linker – en rechterhersenhelft zijn complementair


Download ppt "Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als."

Verwante presentaties


Ads door Google