De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Anja Veirman Alternerende canons in de klas en het curriculum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Anja Veirman Alternerende canons in de klas en het curriculum."— Transcript van de presentatie:

1 Anja Veirman Alternerende canons in de klas en het curriculum

2 Welke persoonlijke ervaring heb je met discriminatie?

3 Racisme, genderongelijkheid, …. Racisme kan je afleren –www.kifkif.be/actua/racisme-kan-je-aflerenwww.kifkif.be/actua/racisme-kan-je-afleren – Olivia Rutazibwahttp://www.mo.be/video/moredactrice-olivia-rutazibwa- over-het-dekolonizeren-van-de-westerse-geesthttp://www.mo.be/video/moredactrice-olivia-rutazibwa- over-het-dekolonizeren-van-de-westerse-geest Onderzoek van Maurice Crul – debat! – Vergelijkend onderzoek in Europa over tweede generatie Turkse studenten toont aan dat verschillende participatie en ongelijkheid ontstaat door Organisatie van onderwijs – keuzes – overgangen tussen fases Overgang naar en organisatie arbeidsmarkt Aanwezigheid van emancipatorische mechanismes (kinderopvang, etc…)

4 Diversiteit is geen keuze, maar een realiteit ‘Superdiversiteit’ – Vertovec Steven 2007 / London-UK – Dirk Geldof, Erwin Jans, – Maurice Crul De ‘Meerderheid-minderheden’ stad als kans Onderwijs: dynamiek vd samenleving laten resoneren

5 First, to briefly recap the idea: ‘super-diversity’ was intended to address the changing nature of global migration that, over the past thirty years or so, has brought with it a transformative ‘diversification of diversity’. This has not just occurred in terms of movements of people reflecting more ethnicities, languages and countries of origin, but also with respect to: a multiplication of significant variables that affect where, how and with whom people live. In the last decade, the proliferation and mutually conditioning effects of a range of new and changing migration variables shows that it is not enough to see ‘diversity’ only in terms of ethnicity, as is regularly the case both in social science and the wider public sphere. In order to understand and more fully address the complex nature of contemporary, migration-driven diversity, additional variables need to be better recognized by social scientists, policy-makers, practitioners and the public. These include: differential legal statuses and their concomitant conditions, divergent labour market experiences, discrete configurations of gender and age, patterns of spatial distribution, and mixed local area responses by service providers and residents. The dynamic interaction of these variables is what is meant by ‘super-diversity’. (Vertovec, 2007) Source: http://compasanthology.co.uk/reading-super-diversity/http://compasanthology.co.uk/reading-super-diversity/ Super-diversity

6 Urban context: the bigger cities of Western Europe Now: 20% of the inhabitants has roots in migration – Brussels : 50 % – Antwerp: 40 % ‘Majority-minority’ cities: – see New York, Soa Paolo, Toronto, Sydney, London, Amsterdam – minorities form the majority ‘Coloured poverty’ in Belgium

7 https://understandingsocialscience.wordpress.com/2010/10/26/what-is-super-diversity/

8 UK, IRIS, Institute for Research into Superdiversity Superdiversity challenges our understanding of society, and the ways we conceptualise and investigate a rapidly changing and increasingly diverse population. Terms such as 'race relations', 'integration' and 'multiculturalism' for different reasons, have come under scrutiny and are accused of no longer providing adequate frames for reading contemporary societies and addressing the opportunities and challenges produced by the diversification of diversity which is transforming immigration countries both in developed and developing economies. This research stream focuses on theories and methods which accompany the emergence of a new research agenda around diversity, cohesion and belonging.

9 Cartoon, Angus Maguire. IISC, Interaction Institute for Social Change Een uitsluitende of insluitende samenleving ?

10 In onderwijs Problematiek van instroom – doorstroom –uitstroom Mogelijkheden in de klas en het curriculum Enkele good practices na 6 jaar LUCA diversiteitswerking Voorbeelden van projecten Netwerken bouwen!

11 Een inclusieve aanpak verbreedt de mogelijkheden voor iedereen Een persoonlijke aanpak is de sterkte van het kunstonderwijs In de klas – Verbreed de canon – De kracht van het verschil – Werk samen – zoek geschikte partners

12

13 Reeks van Samuel Fosso Wat is een zelfportret – wat is ironie? Humor? Wat is representatie Verbreed de keuze van de voorbeelden Wat is een/de “Canon” en stel hem ter discussie

14 In de klas – Verbreed de canon – De kracht van het verschil – Werk samen – zoek geschikte partners Voorbeelden – ‘Gentse Afrikanen – Afrikaanse Gentenaars’ Ism vzw Senegal Bantamba, realisatie van Grijshond door Nina Van den Bempt -Studio Sesam – superdiverse kinderboeken www.studiosesam.be /

15 Geïntegreerd in curriculum – beleid ! – werking ondersteunen - continuïteit! – Gevaar van ‘instrumentaliseren’ van kunstenaars – Lange termijn visie


Download ppt "Anja Veirman Alternerende canons in de klas en het curriculum."

Verwante presentaties


Ads door Google