De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien."— Transcript van de presentatie:

1 Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien en Groeien. Avond 4: Op koers: ambitie en strategie bepalen. 23 april 2015

2 Avond 2: Vinden, Binden, Boeien en Groeien Zonder actieve leden geen vereniging… Als bestuur ben je verantwoordelijk voor het werven, inzetten en behouden van je vrijwilligers. Wat is precies de cultuur van je vereniging? Hoe werken jullie samen? Hoe gedraag je je als bestuur? Centrale rollen; Verbinder en Kwaliteitsbewaker

3 3 vragen Waarom doe jij vrijwilligers werk? Waarom blijf je dit doen? Wat zou er volgens jou anders kunnen/ zou je anders willen doen?

4 Betrokkenheid en inzet Het gevaar is dat we vooral oog hebben voor dat deel van de achterban dat zichtbaar bijdraagt; bestuursleden, vrijwilligers en donateurs. Maar mensen zijn op zoveel meer manieren verbonden met de vereniging; ze geven tijd, waarde en netwerk. Inzet tijd; vrijwillige inzet; mensen doen en denken mee. Inzet waarde; het geven van geld, goederen, diensten en voordeel. Inzet netwerk; het maken van reclame en het leggen van verbindingen. Het niet onderkennen of waarderen van die brede betrokkenheid leidt er toe dat mensen snel afhaken, ook als vrijwilliger.

5 Betrokken waarbij? 5 niveaus: Bij de missie  waarom zijn we er en doen we wat we doen? Mensen die zich verbinden aan de visie van de vereniging en/of aan andere mensen, zijn het meest betrokken. Bij de organisatie  hoe zijn we aan het werk? En waar vindt het werk plaats? Mensen die iets hebben met de organisatorische taken binnen de organisatie kunnen sterk betrokken zijn zolang er iets op te bouwen of te regelen is. Bij de uitvoering  de projecten en activiteiten, wat doen we? Mensen die zich richten op de uitvoering kunnen sterk betrokken zijn op het moment dat er een taak of activiteit is, die precies past bij wat zij belangrijk vinden. Daarom heen zie en hoor je ze nauwelijks. Bij de mensen  Wie ken ik, wie doen het en voor wie doe ik het? Bij de opbrengsten  de producten en de diensten, wat levert het op en wat heb ik eraan? De lichtste vorm van betrokkenheid is er bij de mensen die in eerste instantie betrokken zijn bij de opbrengsten van de organisatie. Zij zijn minder geïnteresseerd in het waarom, hoe of wat, maar kopen producten en diensten.

6 Betrokkenheid - Bert “Ik vind het belangrijk dat aan dit thema aandacht wordt besteed, en daar zet ik mij graag voor in” “Ik draag deze organisatie een warm hart toe en zorg ervoor dat ze blijft bestaan” “Mijn medebestuursleden zijn mijn vrienden” “Ik maak zoveel leuke dingen mee en ontmoet steeds interessante mensen” Op welke niveau’s is Bert betrokken? Wat betekent dat voor zijn inzet? Hoe zou je het beste op Bert’s betrokkenheid kunnen inspelen? Wat heeft Bert vooral nodig om betrokken te blijven?

7 Betrokkenheid - Wende “Ik had zin en tijd om iets te doen en dit project sprak me wel aan” “Het is lollig om met z’n allen snel iets van de grond te krijgen” “Ik leer nieuwe vaardigheden die ik ook in mijn werk kan toepassen” Op welke niveau’s is Wende betrokken? Wat betekent dat voor zijn inzet? Hoe zou je het beste op Wende’s betrokkenheid kunnen inspelen? Wat heeft Wende vooral nodig om betrokken te blijven?

8 Betrokkenheid – Jan “Je kunt hier altijd leuke voordeeltjes krijgen” “Ik heb laatst eens zo’n vragenlijst ingevuld” “Nou, ik weet niet of ik daar tijd voor heb” Op welke niveau’s is Jan betrokken? Wat betekent dat voor zijn inzet? Hoe zou je het beste op Jan’s betrokkenheid kunnen inspelen? Wat heeft Jan vooral nodig om betrokken te blijven?

9 Soorten vrijwilligers Iedereen heeft een motivatie om iets voor de vereniging te doen… 3 hoofdcategorieën: -het is juist; de belangrijkste drijfveer is plichtsbesef, omdat u vindt dat het hoort. -het is leuk en uitdagend; de belangrijkste drijfveer is het plezier en de spanning die u eraan beleeft, in uw werk of met anderen -het loont; de belangrijkste drijfveer is wat het u persoonlijk oplevert.

10 Wat voor soort vrijwilliger ben jij?  Invullen vrijwilligerskwadrant

11 Soorten vrijwilligers Ondernemers Regelaars Stimulatoren Dienstverleners

12 Pauze

13 Tevreden vrijwilligers

14 Hoe is het binnen de organisatie geregeld? Hoe is het vrijwilligersbeleid binnen de organisatie (de groep) geregeld? Diverse checklists Vrijwilligerskwadrant Zelf aan de slag…

15 Leren als bestuur Waar ga je mee aan de slag? Wervingscirkel Herkenning, Erkenning, Waardering, Beloning. Vrijwilligers kwadrant motivatie

16 Voor de volgende avond…. Huiswerk: Ga met het hele groepsbestuur aan de slag met: -vrijwilligersbeleid binnen de vereniging Voor de volgende avond: -neem je jaarplan/beleidsplan/strategie mee (als je deze al hebt, een oudere mag ook)

17 Voor de volgende keer Wat heeft deze avond je gebracht? Wat zou je de volgende avond graag meer willen?

18 Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien en Groeien. Avond 4: Op koers: ambitie en strategie bepalen. datum: donderdag 11 juni 2015 locatie: Sc. Angela, Heerhugowaard Evaluatie Traject Sterbesturen Datum: 20 augustus 2015


Download ppt "Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien."

Verwante presentaties


Ads door Google