De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Centrumschool presenteert:. Project: Ik en de wereld.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Centrumschool presenteert:. Project: Ik en de wereld."— Transcript van de presentatie:

1 Centrumschool presenteert:

2 Project: Ik en de wereld

3 1 ste kleuterklas:

4 Whaw, zo’n dikke buik! Wat zou daar inzitten??

5 Eerst kleuren…

6 … dan kleven…

7 … en dit is het resultaat van wat onze jongste kindjes gedaan hebben!

8 Hier zijn onze oudste kapoenen aan het werk, zelf een baby tekenen in de buik van mama.

9 Prachtig!

10 Op weg naar…

11 … moeke Anja!

12 Wat zijn ze toch lief en schattig!

13 Wat zijn wij toch al groot!

14 Tussendoor nog wat werken! Flink zo, Klara!

15 Oei, oei, deze kleertjes zijn echt wel veel te klein voor ons!

16 Onze eigen babyspulletjes gebruiken we om onze klas aan te kleden

17 Knutselen aan de fotokader

18 Whaw! Super mooi!

19 Samen kijken naar de babyfoto’s

20 Dream, dream, dream… Groetjes uit de pippoklas!

21

22 Mijn mama is verpleegster, mijn papa voetbalt graag.

23 Tweelingen… Dezelfde neus, andere haren…

24 Kleuroefening

25 Schilderen En als resultaat…

26 Onze familiekader

27 Stempelen met letters

28 Ik tel de gezinsleden

29 Ik teken mijn gezin

30 Logisch rangschikken

31 Dansen zoals mama en papa

32 Ik ben de mama… … ik de papa

33 3 de kleuterklas: Ik en mijn stamboom

34 We leren over onze familie, zussen, broers, ouders, grootouders. Kortom onze stamboom!

35 Alle kleuters verzamelen foto’s van hun familie en vertellen hier ronduit over. Daarna schilderen ze een boom en de blaadjes scheuren en plakken we op. De foto’s kleven we op zoals bij een echte stamboom.

36 De kleuters schilderen zichzelf op ware grootte! Partnerwerk, één kind ligt op een groot stuk karton, een ander kind tekent met een potlood rond het kind. Samen schilderen ze het ene kind, daarna worden de rollen omgedraaid.

37

38 Een memoryspel. Zoek dezelfde oma, tweeling, gezin, familie, opa,…

39 In de derde kleuterklas schrijven en stempelen we woordjes na. De kleuters vinden dit geweldig, ze bootsen mama en papa na, ze kunnen ook schrijven!

40 Rollenspel. In de poppenhoek verkleden de kleuters zich als mama, papa, oma, opa.

41 Op de lichtbak maken de kleuters zelf mooie tekeningen die ze achteraf kunnen inkleuren.

42 Een knutselwerkje van oma en opa. Op een kaasdoosje plakken we een gezichtje met ogen, neus, mond, wimpers, wenkbrauwen, en bovenop haar. Op een keukenrol plakken we de kleren van oma en opa. Eerst knippen de kleuters de kledij uit dan worden ze op de keukenrol geplakt. De ene kant is oma de andere kant is opa.

43 1 ste leerjaar: Ik en mijn klas

44 We gaan op verkenning

45

46

47 Dit vind ik het mooiste plekje van mijn klas!

48 Even op papier vastleggen.

49 We bouwen onze klas

50

51 We drukken onze klas “plat”, zie hier onze eerste plattegrond.

52 Waar vind ik …

53 …de kast? GEVONDEN!

54 Op pad in onze klas

55 “In mijnen tijd…” Juf Lily vertelt over de periode toen zij een leerling was.

56 Even naar de tijd van toen… 1 ste bel : bevries! 2 de bel : stil in de rij met de vinger op de mond

57 We hebben gelukkig nog een heel schooljaar de tijd om onze klas verder te ontdekken!

58 2 de leerjaar: Ik en mijn school

59 Een fotozoektocht doorheen de school!

60 Herkennen jullie deze plaats in onze school???

61 Gevonden!! SSSt... niet roepen in de gang!

62 Een letter 'I' ??? Puzzelen maar...

63 Proficiat aan alle speurneuzen van het tweede leerjaar!

64 Nog even onze afspraken van de school herhalen … en nu aan het werk...

65

66 Het juiste patroon kiezen, tekenen, kleuren 'Rood MAG NIET/ Blauw MOET' en knippen... klaar is kees!

67 Snoepen is niet zo gezond dus houden we dit beter uit onze mond!

68 Zo fier al een gieter toon ik jullie mijn werkje!

69 3 de leerjaar: Ik en de schoolbuurt

70 Het derde leerjaar nam de schoolbuurt onder de loep. Ze maakten een maquette over de buurt van de Centrumschool... De kinderen leerden ook over veilig verkeer in de Stationsstraat. Een wandeling maakte het project compleet! Geniet mee van enkele sfeerbeelden...

71

72

73

74

75

76

77 4 de leerjaar: Ik en mijn gemeente

78 In het vierde leerjaar leerden we over onze gemeente. Daarbij ontdekten we de geschiedenis van Londerzeel aan de hand van een leerwandeling. Het doel van deze leerwandeling was om ons kennis te laten maken met een aantal historische gebouwen en plaatsen.

79 Juf Karla vertelt over de geschiedenis van de burcht.

80 Chana, Line, Larissa, Cara, Emma en Frauke poseren voor de foto.

81 Op de buitenkant van het gemeentehuis zagen we verschillende herinneringen aan het verleden. Cheyenne Rumer en Britt vonden een gedenkplaat uit Wereldoorlog I.

82 Onze volgende stopplaats was aan de Sint-Kristoffelkerk. Hierbij kregen we de opdracht om gelijkenissen en verschillen te zoeken tussen de kerk vroeger en nu.

83 Stephane en Brendan staan hier bij het standbeeld van Fien Van Krones, moeder van 13 kinderen.

84 Lode Meeus was een toondichter. Het plein waar zijn standbeeld op staat is naar hem genoemd. Het plein werd afgewerkt met muziekaccenten. Lotte toont ons een notenbalk met muzieknoten op de grond en Britt zit voor een fietsenrek in de vorm van een muzieknoot.

85 Ook brachten we een bezoek aan het oude gemeentehuis. We kregen eerst een rondleiding in het gebouw waarna we ontvangen werden in de trouwzaal voor een woordje uitleg. Tot slot mochten we er ook een echte burgerlijke trouw naspelen. Grappig was dat!

86 Peggy laat ons de verschillende ruimtes in het gemeentehuis zien en vertelt waarvoor elke ruimte dient. In de kast zagen we de boeken waarin adreswijzigingen genoteerd worden.

87 In de kelder bewaren ze de oudere boeken.

88 Langs de muren zien we de foto’s hangen van de vorige burgemeesters.

89 In de trouwzaal vertelde Peggy ons wat meer over het rijbewijs, de identiteitskaart, de reispas en kids-ID.

90 In deze boeken (oud en nieuw exemplaar) worden de huwelijken genoteerd. Wanneer er een scheiding is, maken ze hiernaast een rode randmelding.

91 Bij een burgerlijke trouw nemen het bruidspaar, de getuigen, de burgemeester en zijn afgevaardigde plaats aan de tafel. Op deze foto’s ziet u Larissa en Sean als bruidspaar met Brendan en Cara als getuigen. Kilian nam de rol van burgemeester op zich en Robin die van afgevaardigde. Peggy leest de rechten en plichten voor in Robin zijn plaats.

92 Ook de kinderen van 4B mochten een trouw bijwonen.

93 Na het huwelijk moeten het bruidspaar, de getuigen, de burgemeester en zijn afgevaardigde hun handtekening plaatsen. Het bruidspaar krijgt het trouwboekje en de vulpen waarmee ze de handtekening moesten zetten.

94 Na de uitleg kregen de kinderen nog een snoepje.

95 Nog dit: Enkele pientere kinderen wisten dat de vlaggen aan de buitenkant van het gemeentehuis de vlaggen van België, Vlaanderen, de Europese Unie en de vlag met schilden van de 3 deelgemeenten zijn.

96 5 de leerjaar: Ik en mijn land

97 Een dagje Gent, waar we leerden over de kinderrechten.

98 recht op informatie recht op verzorging recht op een eigen mening recht op samenkomen

99 recht op bescherming recht op een dak boven het hoofd recht op voeding, kleding en liefde recht op een naam

100 recht op spel en ontspanning recht op onderwijs geen kinderen in de cel iedereen is gelijk

101 Het kinamuseum: de stad Gent zoals die vroeger was

102 Op zoek door de tijd

103

104 Hoe gebruik ik een kompas?

105 We tekenen een windroos

106 Waar is het noorden?

107 Onze windroos

108 nu we het noorden kennen, vinden we op onze kaart gemakkelijk de weg

109

110 Onze buurlanden

111

112

113

114

115

116

117 We verkennen onze wereld met de atlas

118

119

120

121

122 6 de leerjaar: Ik en de wereld

123 Werking van het kompas

124

125 Wandeling te Londerzeel uitstippelen

126

127 Oefeningen met de atlas

128

129 Zelf een wereldbol knutselen

130

131

132


Download ppt "Centrumschool presenteert:. Project: Ik en de wereld."

Verwante presentaties


Ads door Google