De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails 1. 2 1. Afzender 2. Datering 3. Adressering 4. Onderwerp 5. Aanhef 6. Briefinhoud 7. Ondertekening 8. PS 9. Bijlage(n)

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails 1. 2 1. Afzender 2. Datering 3. Adressering 4. Onderwerp 5. Aanhef 6. Briefinhoud 7. Ondertekening 8. PS 9. Bijlage(n)"— Transcript van de presentatie:

1 1 Hoofdstuk 8 Brieven en s 1

2 2 1. Afzender 2. Datering 3. Adressering 4. Onderwerp 5. Aanhef 6. Briefinhoud 7. Ondertekening 8. PS 9. Bijlage(n)

3 3  Voorbeeld privé: Ceciel Groenewoud Klaverpas EN Druten  Voorbeeld organisatie: Taxi Actie BV Logistiek Postbus AA Vijlen

4  Plaatsnaam: ◦ met hoofdletter  Datum: ◦ dag en jaar in cijfers, maand in letters  Zet tussen plaats en datum een komma.  Aan het eind van de datering komt geen punt.  Voorbeeld: ◦ Druten, 16 september

5  Voorbeeld privé: Dhr. S.P. van Holst Lindelaan XP Loosdrecht  Voorbeeld organisatie: Gemeente Druten Burgerzaken T.a.v. mw. L.J.A. Zwart Postbus KL Druten 5

6  De inhoud van de brief in een of enkele woorden.  Zet ‘Betreft:’ of ‘Onderwerp:’ ervoor.  Aan het eind van het onderwerp komt geen punt.  Voorbeeld: ◦ Onderwerp: spelfouten in documenten 6

7  De begroeting in een brief. ◦ Begin met een hoofdletter. ◦ Eindig met een komma.  Voorbeeld: ◦ Geachte heer Zwart,/Geachte mevrouw Zwart, 7

8  De inleiding. ◦ Geef de reden voor het schrijven van de brief. ◦ Begin met een hoofdletter.  Middenstuk: ◦ Geef meer informatie over het onderwerp. ◦ Bespreek één deelonderwerp per alinea.  Slot: ◦ Geef aan wat je van de lezer verwacht of vat de boodschap samen. 8

9  Voorbeeld organisatie: Met vriendelijke groet, Redactiebedrijf Schrijf Gerard Groenen redacteur  Voorbeeld privé: Met vriendelijke groet, Gerard Groenen 9

10  Postscriptum (PS): naschrift.  Als je een laatste opmerking wilt benadrukken.  Voorbeeld: ◦ PS Zie mijn website voor meer informatie. 10

11  Bij meer dan één bijlage: nummeren.  Voorbeeld: ◦ Bijlagen: 1 spellingsregels 2 gemaakte fouten 11

12 13

13  Zakelijke toon: ◦ Houd de toon beleefd en rustig.  Heldere en ondubbelzinnige inhoud: ◦ Gebruik zo min mogelijk woorden. ◦ Behandel alleen hoofdzaken.  Eenvoudig taalgebruik: ◦ Vermijd moeilijke woorden en lange zinnen.  De lezer: ◦ Houd rekening met voorkennis lezer. 13

14  Adressering: ◦ Vul de adressen van geadresseerden in bij ‘aan’. ◦ Stuur iemand een kopie via ‘cc’. ◦ Stuur iemand onzichtbaar een kopie via ‘bcc’.  Afzender: ◦ Zorg voor een serieus adres.  Aanhef, inhoud en ondertekening: ◦ Zijn hetzelfde als bij een zakelijke brief.  Bijlagen: ◦ Geef bestanden een duidelijke naam. 14


Download ppt "1 Hoofdstuk 8 Brieven en e-mails 1. 2 1. Afzender 2. Datering 3. Adressering 4. Onderwerp 5. Aanhef 6. Briefinhoud 7. Ondertekening 8. PS 9. Bijlage(n)"

Verwante presentaties


Ads door Google