De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

…en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "…en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen."— Transcript van de presentatie:

1 …en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen. Uit: Kroniek van een onbegrepen liefde, Elle Eggels

2 De leerkracht als regisseur van ‘Lezen!’
en de leesconsulent als assistent-regisseur (of, … waarom het goed is dat we kinderen laten huilen voor het slapen gaan) Presentatie kennisdag Cubiss 11 april 2011 Ed Koekebacker

3 Waarom lezen bevorderen?
10 redenen

4 Veel lezen betekent: 1. Jezelf beter leren kennen
2. Anderen beter leren kennen 3. De wereld beter leren kennen 4. Je woordenschat vergroten 5. Je in gedachten verplaatsen in ruimte en tijd en anderen ontmoeten

5 Veel lezen betekent: 6. Emoties bij jezelf en anderen herkennen
7. Je gedachten en gevoelens onder woorden leren brengen 8. Je fantasie laten prikkelen 9. Steeds beter gaan lezen 10. Plezier beleven: Lezen is leuk!

6 Daarom! Maak werk van een stilleesbeleid!

7 Leescirkel van Chambers

8 Leescirkel van Chambers
KIEZEN (aanbod, beschikbaarheid, toegankelijkheid, presentatie) DE HELPENDE VOLWASSENE LEZEN (tijd om te lezen, voorgelezen worden, voor jezelf lezen) REAGEREN (het gesprek: leesbeleving, boekenpraatjes, logboekje)

9 REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Illustraties

10 REAGEREN: praten Illustraties

11 REAGEREN: praten Illustraties

12 REAGEREN: praten Illustraties

13 REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Illustraties Trefwoord/woorden zoeken

14 REAGEREN: praten Woorden zoeken

15 REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Trefwoord/woorden zoeken Vragenspel: draai, denk, durf

16 REAGEREN: praten Vragenspel: draai, denk, durf
‘vragenspel’

17 REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Trefwoord/woorden zoeken Vragenspel: draai, denk,durf Presentatie, bespreking ……….

18 REAGEREN: vastleggen Logboekje Boeken top tien Recensiebord ………………

19 KIEZEN: aanbod Leesniveaus Belevingsniveaus Typen boeken
‘ander’ leesmateriaal

20 KIEZEN: beschikbaarheid en toegankelijkheid
In de buurt Snuffelen Geordend

21 KIEZEN: presentatie Boeken rechtop Versierde kratjes Keukentrap
Ooghoogte ………………

22 LEZEN Tijd om te lezen Voor jezelf lezen Voorgelezen worden

23 Leescirkel van Chambers
KIEZEN (aanbod, beschikbaarheid, toegankelijkheid, presentatie) STILLEESBELEID LEZEN (tijd om te lezen, voorgelezen worden, voor jezelf lezen) REAGEREN (het gesprek: leesbeleving, boekenpraatjes, logboekje)

24 voortgezet technisch lezen
Estafette Nieuw vanaf groep 4 t/m groep 8 voortgezet technisch lezen + leesbevordering

25 Estafetteloper

26 Estafetteloper

27 Estafette Nieuw Na-Kaarten over lezen

28

29

30 Nieuwsbegrip

31 Kidsweek

32 Leesstudio

33 “Dit beklemde het hart van de vader en het was hem menigmaal te moede alsof hij zijn zoon geketend had in plaats van bevrijd.” Deze laatste zin stond in het geheugen van het kind gegrift. Soms huilde zij erom, ‘s avonds op bed voor het slapen, en het verontrustte haar dat er zinnen bestonden die je zo droevig maakten. Uit: Luchtdans voor twee paren, Rascha Peper

34 Met dank aan: CBS Bosseschool Middelharnis CBS De Hoeksteen Giessenburg OBS De Westhoek Ouddorp


Download ppt "…en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen."

Verwante presentaties


Ads door Google