De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Didier Collard en Simon Koolstra

Verwante presentaties


Presentatie over: "Didier Collard en Simon Koolstra"— Transcript van de presentatie:

1 Didier Collard en Simon Koolstra
Raytracing Didier Collard en Simon Koolstra Simon

2 Inhoud Wat is raytracing? Waarom raytracing? De scѐne Rayintersectie
Licht Reflectie en breking Voorbeelden Vragen? We hebben onze eigen raytracer gemaakt.

3 Wat is raytracing? Techniek om een 3D scène om te zetten naar een 2D afbeelding Echt: Licht valt op ons oog Raytracing: Vanuit het oog kijken waar het licht vandaan komt Tegenwoordig plaatjes vaak met behulp van de computer gemaakt + voorbeelden Scherm 2D, alleen lengte breedte. Scene in 2D afbeelden. Raytracing model werkelijkheid Vanuit het oog stralen, rays, afschieten en kijken wat ze raken

4 Wat is raytracing? Proces: Ray afschieten door scherm naar scѐne
Wat raakt de ray? Vanaf snijpunt verder kijken Het oog -> de camera Voor elke pixel afzonderlijk Kleuren samen vormen plaatje.

5 Waarom raytracing? Model van werkelijkheid Erg realistisch
Waarom niet? Duurt lang

6 De scène Objecten beschrijven Voorbeeld: Bol |p – c| = r
Bol afhankelijk van: Middelpunt c Straal r

7 Rayintersectie Punten op ray afhankelijk van: Snijpunt berekenen:
Oorsprong o Richtingsvector d Parameter t Snijpunt berekenen: p substitueren in vergelijking object Bereken t

8 Licht Hoeveel licht wordt er vanaf een punt naar de camera weerkaatst?
Afhankelijk van: Inkomend licht Weerkaasting: BRDF Rendervergelijking Punt aangegeven met sterretje. Simon voorbeeld papier, halve bol BRDF: verhouding waarin het licht dat op het punt valt in een bepaalde richting wordt gereflecteerd Object kan ook zelf licht uitzenden

9 Licht Som van het licht van alle lichtbronnen:
Alleen direct licht N lichten, beginnen bij licht 1

10 Licht Proces: Bepalen welke lichtbronnen het punt kunnen bereiken
Het weerkaatste licht berekenen met de som Didier

11 Lichtbronnen Gedefinieerd door kleur c en sterkte ls Ambient, constant
Directional, afhankelijk van richting Punt, afhankelijk van punt Ambient Directional Punt Simon

12 Licht – Phong model Ambient deel Diffuse deel Specular deel Diffuse
Didier

13 Reflectie Spiegelreflectie Hoek van inval = hoek van terugkaatsing
Nieuwe ray in reflectierichting Simon

14 Breking Wet van Snellius: Echt licht: Rays:
Nieuwe ray in brekingsrichting Simon

15 Voorbeelden Raytracer zonder licht – Allereerste versie Met belichting
Met breking en transparantie Met reflectie Simon


Download ppt "Didier Collard en Simon Koolstra"

Verwante presentaties


Ads door Google