De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven

Verwante presentaties


Presentatie over: "NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven"— Transcript van de presentatie:

1 NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven
NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven. Hoe doe je dat?’ Bespreking filmpje Tussen taal en thee

2 Op je tellen passen!

3 Probleemstelling Wright (2011) over de Amerikaanse kindergarten (5j):
Groepen met een hogere SES krijgen een rijker taalaanbod. Onderwijzers schenken minder aandacht aan woordenschatuitbreiding in groepen met een lagere SES. => Taalontwikkelend lesgeven is niet vanzelfsprekend. Wat is ertegen Wright (2011). What Classroom Observations Reveal about Oral Vocabulary Instruction in Kindergarten. Doctoral Dissertation at University of Michigan.

4 Uitgangspunten Bestemd voor eerstejaarsstudenten kleuteronderwijs
Eerste kennismaking met taalstimulering Een doordeweekse 1ste kleuterklas Geen traditionele taalactiviteiten Een ketting van activiteiten (want essentieel onderdeel van taalstimulering) Een goede juf Wat is ertegen

5 Een doeliedje als kern Zulke doeliedjes bieden mooie kansen voor taalstimulering omdat de kleuters de taal meteen aan handelingen mogen koppelen. Bovendien worden ze vaak herhaald, waardoor de taalinput geconsolideerd wordt.

6 Aanpak Flipped classroom: Filmpje in de les analyseren:
Kijkwijzer om de aandacht te richten Filmpje in de les analyseren: Net iets te lang, dus in stukken Leren observeren en analyseren

7 Zoemsessie voor deel 1 Wat zou jij doen als inleiding op het liedje?
Waarom? Zoemsessie

8 Na deel 1 (lesbegin) Bespreking van de zoemsessie
Taalruimte: soorten vragen

9 Na deel 2 (doeliedje)

10 Taalruimte Taalaanbod Taalfeedback
Bewuste keuze om niet te veel vakterminologie erin te sluizen

11 Wereldoriëntatie biedt taalkansen
Wright (2011). What Classroom Observations Reveal about Oral Vocabulary Instruction in Kindergarten. Doctoral Dissertation at University of Michigan.

12 Na deel 3 (de waarneming)
Op welke woorden kunnen we de viertakt toepassen? Zien jullie hier nog gemiste taalkansen? Jill gebruikt in het interview achteraf ‘verankeren’ in plaats van consolideren.

13 En ook nog... Juf Jill deed nog andere activiteiten.
Plaat van Jules in kamishibai Speelgoedservies Drank- en koekmoment met thee Winkelgesprek (met geformaliseerde gespreksroutine)

14 Evaluatie Ik geloof dat expertisecentrum Nederlands reeds een filmpje met een woordenflap heeft


Download ppt "NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven"

Verwante presentaties


Ads door Google