De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het puberbrein – een handleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het puberbrein – een handleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Het puberbrein – een handleiding
Groenlo | Rivo – Graafschap College 10 oktober 2013| dr. Aletta Smits

2 Waar gaan we het over hebben?
Wie zijn pubers? Wat gebeurt er met pubers? Hoe kunnen ‘wij’ er mee omgaan?

3 Wie zijn pubers? En wie zijn wij?

4 Kiezen voor het leven? In de puberteit worden dingen voor altijd vastgelegd en In de puberteit hoeft niets definitief beslist

5 rs Wat ik heb gedaan is muziek bij elkaar gezocht die ook bij elkaar past, Nederlandstalig, bij Nederlandstalig, gitaar bij gitaar etc. En de kwaliteit is in beide gevallen vergelijkbaar, er is dus niks mis met de moderne versie. De oude muziek staat altijd links, de nieuwe rechts. In de Powerpoint eerst een scherm met beide fragmenten, dan een scherm met foto's van de artiesten. Kun je erbij vertellen wat je wilt. Misschien kun je de sheets in je eigen PP plakken, anders start je hem gewoon apart op.... The Twist - Chubby Checker. Werd zelfs 2 x een nr 1 hit in 1960 en Een revolutie op dansgebied, iedereen kende het. Rechts: Dans anno nu: Armin van Buuren, een dj/producer die in 2007 als beste dj ter wereld werd uitgeroepen, en won de Ned Popprijs Dit is een remix van Unforgiveable, uit Ook dansmuziek, maar nu een kleine halve eeuw later.... 1969 Marvin Gaye, heerlijke zwarte soulmuziek. (later door zijn vader doodgeschoten). Prachtige stem, sfeervolle songs. Rechts: De Black Eyed Peas haalden met dit nummer de 2e plaats in 2005, en je kunt ze rangschikken onder de meest vernieuwende acts vanuit de hiphop. Prachtige vocalen, vooral de koortjes. En verrassend genoeg weer een enorme hit met een cover van een seventies song van Sergio Mendes (niet dit nummer dus). Winnaars van Grammy Awards. 1976 Wie kent hem niet, de Britse gitarist met dat rare mondbuisje (magic tube) dat dit karakteristieke nummer opleverde. Peter Frampton. Rechts: Britse gitaarpop leeft nog steeds, zoals de heerlijk neurotisch hoekige Arctic Monekys, bekend via My Sapce en dit jaar weer op Lowlands. Dit is hun nummer Brianstorm (geen schrijffout). 1983 Dolly Dots, met hun enige nummer 1 hit en wel uit 1983 dus. Een Nationaal gebeuren vooral. Rechts: Wel Internationale erkenning voor deze eigentijdse meidenband Sugababes (2005), ook 2e plaats in Nederland. Ze zingen zelf, en wonnen de belangrijkste Engelse muziekprijs de Brit Award in categorie Dance Acts. 1987 Tenslotte: niet de grootste nederlandse hit van 1987 (dat was op afstand Sailing Home van Piet Veerman) maar wel de bekendste. VOF de KUnst, herkenbare nederlandstalige liedproductie. Rechts: de grens is inmiddels wel weer wat verder opgeschoven, onder meer door de getalenteerde Eindhovense rapper Extince, hier met Repper-de-klep uit 'Spraakwater 'uit 1995 is een klassieker. En net als VOF... met een lekker zuidelijk accent. Laat even weten of het lukt. Ben

6 Wie zei dit? Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training – jonge mensen … spreken hun ouders tegen…en tiranniseren hun leraren. Socrates (ca BC) Wie heeft zijn puberdroom waargemaakt? Groots en meeslepend leven In mijn gedichten wil ik wonen Ik ben onsterfelijk Hans van Mierlo

7 Begeleiden van pubers Wat kom je tegen? / Wat is prachtig aan ze? / Wat is ongelooflijk irritant aan ze? Ze zitten opeens in hun eentje te prikken Ze komen te laat / gaan te vroeg weg Ze vergeten het stagecontract steeds / regelen hun BPV opdrachten niet Ze zitten aan hun mobiel vastgeplakt Ze kleden zich niet altijd handig Ze vragen niets terwijl ik gezegd had ‘als je vragen hebt kom je maar Waarom helpt ‘straffen’ niet zo goed? Waarom maken ze hun huiswerk niet? Waarom komen ze te laat op hun stage? Waarom besluiten ze al na drie weken om weer een andere studie te doen? Ze lijken niet vatbaar voor de meest logische argumenten, ze hebben zelf eindeloze reeksen argumenten om hun eigen beslissingen te onderbouwen, ze maken onnavolgbare keuzes en roepen – naast een beetje nostalgie – vaak wrevel en onbegrip op. De lezing 'Puberbrein' – over resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen bij pubers – geeft op humoristische wijze uitleg en stelt de vraag hoe opleiders, stagebegeleiders, roosteraars en docenten in kunnen spelen op die ontwikkeling: aansluiten bij hun ontwikkeling en ruimte geven? Of toch gewoon opvoeden en klaarstomen voor de volwassen maatschappij die geen boodschap heeft aan het bioritme van een puber?

8 Puber/Adolescent maakt vier dingen mee
Lichamelijke en seksuele ontwikkeling - puber-ontwikkeling, slaap- en waakritme Doorontwikkeling van hersenschors/cortex - complexe vaardigheden; cognitieve ontwikkeling Doorontwikkeling van de eigen identiteit - ontwikkeling van de professionele identiteit Sociaal-emotionele ontwikkeling - inzicht in jezelf en anderen

9 1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling
Vandaag Gisteren

10 2. Doorontwikkeling van cortex

11 2. Doorontwikkeling van cortex
Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen

12

13 3. Drie identiteiten, hartstikke veel werk
Hoe ik echt ben Hoe ik doe Hoe anderen mij zien

14 Ontwikkeling van de identiteit

15 Ontwikkeling van de identiteit
EXACTITUDES Ari Versluis / Ellie Uyttenbroek

16 Waar is mijn kleine meisje gebleven?

17 2x identiteit: professioneel en persoonlijk
Professionele identiteit VMBO zit nog helemaal in de persoonlijke identiteitsontwikkelen MBO is al bezig aan professionele identeiteitsontwikkeling en scheiden van persoonlijke en professionele identiteit. (deze dia komt gedeeltelijk uit de klimboom presentatie) Beroep Context

18 4. Sociaal-emotionele ontwikkeling
‘Met m’n vrienden chillen op een random plek’ ‘Dat kun je niet maken!’ ‘Wie zegt mij dat ik dat niet kan?’

19 Wat zie je? Wat ziet een puber?

20 Reflectievragen (Korthagen)
Wat deed ik? Wat wilde ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? Wat deed de ander? Wat wilde de ander? Wat dacht de ander? Wat voelde de ander? Per vraag bekijken waarom dat nou juist voor een puber een goede vraag is. Hier eventueel attributiemodel bij behandelen als je zou willen (externe en interne attributie), maar alleen als daar ruimte voor is en behoefte aan. De vragen over de ander verschijnen pas na een klik. Eerst laten bedenken: welke vragen mis je nu. Dan met hun bespreken waaromd eze vragen nu juist van belang zijn voor pubers die even tijdelijk hun empatie kwijt zijn.

21 Vijf revoluties: Mens is chemisch proces Mens is niet het middelpunt
Mens wordt bepaald door erfelijkheid/ scheppen wordt mensenwerk Mens is niet rationeel Mens is product van evolutie

22 Opbouw van de hersen 1) We delen met amfibieen en reptielen: hersenstam en kleine hersenen 2) Ganglia en limbisch systeem: fundament van het gevoelsleven – amygdala, hypothalamus, insula 3) Cortex/Hersenschors

23 De cortex groeit als laatste…
Achterhoofdskwab: visuele informatie en motoriek Parietele kwab: informatie via zintuigen Temporale kwab: gehoor, taalfuncties, verbaal geheugen Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door Frontaalkwab

24 Bewijs van motoriek en lef

25 De prefrontale cortex gebruik je voor…
Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door

26 Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

27 Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

28 Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

29 Door gebrek aan cortex en verbindingen:
Last van hun limbisch systeem: gevoelsleven Hypothalamus: vechten, vluchten, paren, eten, slapen Amygdala: onbewuste emoties Hippocampus: helpt herinneringen opslaan, maar alleen als ze interessant zijn/context relevant is! Insula: kicks en spanning Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door

30 Stukje wandelen? Zwemmen met haaien?
Onderzoek Eveline Crone (2009) Zwemmen met haaien. Op zich gevaarlijk maar kan leuk zijn Minder activiteit in insula (walging)

31 Mannen waren 42 en 45 Maar onder invloed van drugs En dat is preceis wat er met pubers aan de hand is: permanent onder invloed van drugs (trouwens ook permanente jetlag = kunnen ze niets aan doen)

32 Onderwijs en begeleiding
Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight

33 Onderwijs en begeleiding
Neem het niet te persoonlijk Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk

34 U bent een prefrontale cortex!
Maar laat ze dat niet merken….

35 Selectie uit referenties
Crone, E Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker. Nelis, H & Y. van Sark Puberbrein binnenstebuiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht: Kosmos Uitgevers Paap, M Het kiezen van een MBO-opleiding. PvdA Concept-voorstellen verbetering VMBO. Tbv. PvdA congres 24 november 2008. Smits, A Checlist Studierendement. Leiden: Universiteit Leiden Traineepool Weten wat je wilt. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Van der Boom, E., R. van der Aa & G. de Bruin Goed voorbeeld doet goed volgen. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ministerie van OC&W. Van Grinsven, V & E. Elphick Aansluiting vmbo mbo: een gedeelde zorg. Utrecht: Adviesgroep MBO Van Reijendam, W. “Het studeert niet makkelijk met euro schuld”. In: Mbo Magazine, december 2008. Elk, R. van, Steeg, M. van der & Webbink, D. (2009). The effect of early tracking on participation in higher education. Den Haag: Centraal Planbureau. Kemenade, J. van. (2008). Een voorwerp van aanhoudende zorglijkheid. Rede bij zijn afscheid als hoogleraar bij de Open Universiteit. Congresmap Lustrumcongres Ruud de Moor Centrum.

36 Aletta Smits Facebook: Wilt u de presentatie? Mail even, en ik zend hem toe!

37 Aletta Smits - info@deloeftraining
Aletta Smits - De Loef Training en Advies: Lezingen & Presentatietrainingen & Gesprekstechnieken Workshops Activerende didactiek & E-learning Onderwijsontwikkeltrajecten Docentprofessionalisering en -coaching ] ]]]]]]]]]]]]]]]


Download ppt "Het puberbrein – een handleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google