Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Verzorgd door Ton Barning
Deelnemerspagina’s Maak er een wervend verhaal van Verzorgd door Ton Barning
2
Journalist, redacteur, hoofd redacteur, strateeg arbeidsmarktcommunicatie, publicist, adviseur;
Sinds 2005 workshops Wervend Schrijven: Hoe zorg je ervoor dat je zegt wat je over je organisatie als werkgever kwijt wil, op zo’n manier dat het aansluit bij wat je doelgroep graag hoort en voldoende informatie geeft over de baan(banen) die je in de aanbieding hebt?
3
Wervende deelnemerspagina’s schrijven:
Uw pagina: Onderscheidend en uniek? Context: Arbeidsmarktcommunicatie Wervend Schrijven Aandacht trekken en aandacht vasthouden Afronding Vragen?
9
Eerste indruk: veel verschillen
Lange tekst vs. korte tekst; Foto’s vs. geen foto’s; Eén hogeschool integreert Youtube; Grote verhalen vs. concreet aanbod; Aansluiten bij doelgroep vs. vooral gericht op het eigen verhaal; Wel/niet geschreven binnen context van arbeidsmarktcommunicatie; etc.
10
Eerste indruk: veel van hetzelfde
Internat(ionaal/ionalisering/ional): 42 x Ontwikkeling: x Profession(al/alisering): 25 x Groei: x Innovati(ef/ve): x Dynami(sch/c): x Kwalit(eit, tatief): x Persoonlijk: x
11
Eerste indruk: veel van hetzelfde
Docent: in 22 van de 32 teksten is dit woord afwezig; Lesgeven: komt 4 x voor; Arbeidsmarkt: wordt nergens genoemd; Loopbaan (van de medewerker) komt 2 x voor; Cultuur: wordt 1 x genoemd, verwijzend naar de samenleving, niet naar de eigen organisatie;
12
Eerste indruk: de eerste zin
Herkent u uw eerste indruk? Is dit ook de indruk die u wilt maken? Past hij bij de positionering die voor uw hogeschool is gekozen?
13
Arbeidsmarktcommunicatie
Wat u moet weten over marketing en sales: Marketing: Overkoepelend verhaal Merkwaarden, positionering, employer branding Sales: Verkoopverhaal Gericht op het specifieke aanbod van banen, toegespitst op een specifieke doelgroep (unieke verkoopargumenten (usp’s), push- en pullfactoren van uw doelgroep) Wat u moet weten over wervend schrijven: Vertel wat je kwijt wil, Op zo’n manier dat de doelgroep het graag wil horen
14
Heeft u een arbeidsmarktverhaal (nodig)?
Relatie tussen marketing en arbeidsmarktcommunicatie B2B B2C Arbeidsmarktcommunicatie profiteert niet van merk Onderwijs is geen ‘product’, maar studenten zijn wel ‘consumenten’ ’ leunt sterk op het consumentenmerk Product Dienst
15
Heeft u een arbeidsmarktverhaal (nodig)?
Merkwaarden vallen samen met werkwaarden (Heineken: het werk is als het merk); Merkwaarden zijn te vertalen naar werkwaarden; Merkwaarden zijn niet te vertalen naar werkwaarden.
16
Marketing Alle communicatie onder één noemer
17
Marketing Vertaling van de merkwaarden in werkwaarden Water
Je hebt het in je Je hebt het in je Werk met water
18
Marketing Werkwaarden worden los van merkwaarden geformuleerd:
19
Het verkoopverhaal Aan wie wilt u uw baan ‘verkopen’?
technisch commercieel Randstad honkvast jong gezin man vrouw wil verhuizen caravan wereldreis Limburg allochtoon financieel administratief geen kinderen sport boeken Youp van het Hek vinex locatie geen ervaring werksfeer ontwikkeling professional manager maatschappelijke betrokkenheid laagopgeleid statusgevoelig opwaarts mobiel materialistisch balans werk/privé ervaren hoogopgeleid hiërarchisch gevoelig ICT automatisering
20
Het verkoopverhaal Verplaats je in je doelgroep. Niet je functiemodel bepaalt hoe je hem/haar aanspreekt. Het gaat erom hoe ze zichzelf zien. “Ik ben ….(docent, ict’er, hr-adviseur)” “Ik werk bij…(hogeschool X)” “Ik … (geef les, doe de administratie)”
21
Deelnemerspagina Checklist: Komt je werkgeversmerk goed uit de verf?
Als deze (nog) niet goed is gedefinieerd, kun je aansluiten bij het merk van je hogeschool? Houd je in je verkoopverhaal voldoende rekening met wat je doelgroep beweegt? Kun je de unieke verkoopargumenten van je aanbod benoemen (en breng je die in je verhaal wel voldoende over het voetlicht?)
22
Hoe schrijf je een wervend verhaal?
Inspiratie is niet nodig; Je hoeft geen talent te hebben; Creativiteit is geen must. Wie een paar simpele schrijfregels volgt, schrijft vanzelf een wervend verhaal!
23
Agenda De opbouw van een wervende tekst
Tien tips en trucs voor het schrijven en/of beoordelen van een wervende tekst
24
De vacaturetekst De meeste tips & trucs voor (web)teksten zijn niet
nieuw. Ze gaan over de basisregels die gelden voor het schrijven van een goede tekst: Structuur van de tekst Opbouw van alinea’s Zinsbouw Woordgebruik © 2007, AMC Academie 24
25
Wervend schrijven: structuur
TIP 1: Werk volgens de omgekeerde piramide Een wervende tekst is geen spannend verhaal, mop of wetenschappelijk artikel. In een wervende tekst staan ontknoping, clou of belangrijkste conclusies bovenaan. Schrijf een krachtige eerste alinea (intro/etalage) waarin je de belangrijkste verkoopargumenten benoemt. © 2007, AMC Academie 25
26
Wervend schrijven: structuur
TIP 2: Zorg voor een transparante structuur Een wervende tekst is geen literaire roman. Alleen een groot literair talent is in staat lezers te verleiden van zin naar zin door te lezen, ook als ze de draad even kwijt zijn. Een wervende tekst is scanbaar, de lezer kan er globaal doorheen en direct begrijpen waar het over gaat. © 2007, AMC Academie 26
27
Wervend schrijven: structuur
TIP 3: Schrijf gemoduleerd Een wervende tekst is geen heilige schrift. De lezer bepaalt hoe hij door de tekst heen wil gaan. In een wervende tekst kan een lezer her en der invoegen, en toch begrijpen waar het over gaat. De tekst is non-lineair. © 2007, AMC Academie 27
28
Wervend schrijven: Alinea’s
TIP 4: Behandel één onderwerp per alinea Een alinea is meer dan een toevallige hoeveelheid zinnen, afgerond met een ‘harde return’. Een alinea bevat een aantal zinnen die tezamen slechts één gedachte of onderwerp uitwerken. Daarmee vormt de alinea een afgerond onderdeel van het totale verhaal. © 2007, AMC Academie 28
29
Wervend schrijven: alinea’s
TIP 5: Zorg voor een transparante structuur binnen de alinea. De lezer die een tekst scant, springt van alinea naar alinea, van eerste zin naar eerste zin. De eerste zin van een alinea geeft aan waar het in die alinea over zal gaan. De rest van de alinea bevat slechts een uitwerking daarvan en eventueel een afronding. © 2007, AMC Academie 29
30
Wervend schrijven: alinea’s
TIP 6: Maak gebruik van zinvolle tussenkoppen Een lezer wil hier en daar rustpunten binnen een tekst. Tussenkoppen kunnen daarvoor zorgen. © 2007, AMC Academie 30
31
Wervend schrijven: zinnen
TIP 7: Houd zinnen kort en eenvoudig van opbouw. Alleen een groot schrijver kan het zich veroorloven een zin links bovenaan de pagina te laten beginnen en pas rechtsonder te eindigen. Voor het overige schrijversvolk geldt: hoe korter hoe beter. © 2007, AMC Academie 31
32
Wervend schrijven: zinnen
TIP 8: Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer direct aan De passieve vorm maakt een tekst altijd stroperiger en afstandelijker. © 2007, AMC Academie 32
33
Wervend schrijven: woorden
aandacht trekken afronding schrijven Wervend schrijven: woorden TIP 9: Vermijd moeilijke woorden, jargon en loze begrippen (containerbegrippen). TIP 10: Hoe minder hoe beter © 2007, AMC Academie 33
34
Resume Structuur TIP 1 Werk volgens de omgekeerde piramide
TIP 2: Zorg voor een transparante structuur TIP 3 Schrijf gemoduleerd Alinea’s TIP 4 Behandel één onderwerp per alinea TIP 5 Zorg voor een transparante structuur binnen de alinea TIP 6: Maak gebruik van zinvolle tussenkoppen Zinsbouw TIP 7: Houd zinnen kort en eenvoudig van opbouw TIP 8: Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer direct aan Woordgebruik TIP 9 Vermijd moeilijke woorden en jargon TIP 10 Hoe minder, hoe beter
35
Aan de slag Neem je eigen tekst;
Kijk naar het marketing- en verkoopverhaal; Leg de tien tips ernaast en check of je structuur, alinea’s, zinsopbouw en woordgebruik kloppen; Schrijf een krachtige en prikkelende intro/etalagetekst; Rond het af met een wervende kop erboven en zorg voor de juiste tussenkoppen: Extra: streamers.
36
Succes!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.