De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HR Beleid Nathalie Slechte Employer Branding Nathalie Slechte Head of HR Supply Chain Europe.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HR Beleid Nathalie Slechte Employer Branding Nathalie Slechte Head of HR Supply Chain Europe."— Transcript van de presentatie:

1 HR Beleid Nathalie Slechte Employer Branding Nathalie Slechte Head of HR Supply Chain Europe

2 Introductie - Nathalie Slechte Internationale achtergrond Studies Bedrijfseconomie & Psychologie Werkervaring in Sales, Marketing en HR In 17 jaar - 3 werkgevers

3 Een aantal observaties Elke organisatie heeft een “employer brand” Elke sollicitant heeft een beeld van een werkgever Merken ‘gebeuren’ zonder dat je er aandacht aan besteedt Het imago van een werkgever kan anders zijn dan het gewenste imago Een ‘employer brand’ ontwikkelt zowel formeel als informeel 3

4 Waarom Employer Branding ? Door een sterk “Employer Brand” kan je als werkgever het juiste talent aantrekken dat je nodig hebt om succesvol te zijn.

5 Wat heeft een sterk Employer Brand Heinz gebracht ? Verbeterd imago op de arbeidsmarkt Wervingskosten gehalveerd Verloop gehalveerd Aantal miss-hires gedaald van 12% tot 2%

6 Employer Branding Benadering 6 Employer Brand Insights Employer Brand Positioning Employer Brand Communication Employer Brand Management Begrijpen van de drijveren van betrokkenheid Begrijpen eigen employer brand vs. benchmark Begrijpen van brand positie vs. brand visie Definieer employer brand propositie Communicatie van employer brand propositie - hoofd boodschap - doelgroep - kanalen (interne/externe) Verwerken employer brand in alle activiteiten (sustainment)

7 1) Insights: Wat vinden werknemers belangrijk? Goede carrièremogelijkheden Goede ontwikkelmogelijkheden Aansprekende bedrijfscultuur Goede arbeidsvoorwaarden Inspirerende manager Uitdagende baan Aantrekkelijke producten Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews

8 1) Insights: Wat vinden jouw werknemers ? OEFENING En waar zijn jullie goed in ? Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews

9 1) Insights: Wat vonden Heinz werknemers ? Goede carrièremogelijkheden Goede ontwikkelmogelijkheden Goede arbeidsvoorwaarden Inspirerende manager Uitdagende baan Aantrekkelijke producten Aansprekende bedrijfscultuur Bron: TNO / ISR / Intermediair Imago Onderzoek / GPTW Resultaten / Exit Interviews

10 De kracht van een sterk merk OEFENING Stel vast wat de kracht is van de organisatie. Wat maakt het uniek, sterk en onderscheidend ten opzichte van de ‘concurrentie’? Bijvoorbeeld Missie, visie, waarden Leiderschap Prestaties van de organisatie HR-beleid Innovatie Reputatie en cultuur

11 Brand Key – voor het bepalen van de kracht van je merk Basis, het ‘eigendom’Extra’s, de ‘claim’ ‘Assets’ ‘Values’

12 Brand Key – voorbeeld historie/aanbod

13 Brand Key – voorbeeld mentaliteit

14 Brand Key – voorbeeld beleid

15 Brand Key – voorbeeld waardes

16

17

18 1) Insights: employer brand vs. benchmark BedrijfSelling pointsSlogan Sara Lee Trendsetter in nieuwe (product)ontwikkelingen Carrièremogelijkheden Een carrière met uitdagingen Heineken Werken voor een bedrijf met een sterk merk, fun en loyaliteit. Carrièremogelijkheden bij Heineken Het werk is als het merk PepsiCo Werken voor een succesvol bedrijf Talent koppelen aan mogelijkheden Taste the succes at PepsiCo Unilever We hebben een sterk werkgeversmerk We bieden carrière mogelijkheden Je goed voelen, er goed uitzien en meer uit het leven halen. Friesland Campina Echte Nederlandse merken Ambitieuze omgeving Uitdagende carrière in ambitieuze omgeving P&G Succesvolle merken, succesvol bedrijf. Unieke carrière/ontwikkelmogelijkheden Iedere dag een nieuwe uitdaging 18

19 Insights: Welke informatie hebben wij verzameld ? Externe onderzoeken (Imago onderzoek bedrijven etc) Interne onderzoeken (GPTW, exit interviews) Interviews met nieuwe medewerkers Focus groepen op elke afdeling Interviews met sollicitanten 19

20 De kracht van een sterk merk OEFENING 1) Stel vast wat de kracht is van de organisatie. Wat maakt het uniek, sterk en onderscheidend ten opzichte van de ‘concurrentie’? 2) Wat is je Employer Brand Propositie ? Bijvoorbeeld Missie, visie, waarden Leiderschap Prestaties van de organisatie HR-beleid Innovatie Reputatie en cultuur

21 2) Employer Brand Propositie Heinz Lokaal Ondernemerschap Breed Portfolio A-Merken FUN De kracht van H.J. Heinz Are You ‘Heinz’ Enough?

22 Checklist effectieve branding (creatief bureau) 1.De basis, het ‘eigendom’ van de organisatie vormt het hart van het merk en de propositie 2.De ‘claim’ is realistisch en bewezen/bewijsbaar 3.Er is een invulling voor de doelgroep(en) - what’s in it for me? 4.Er is voldoende onderscheidend vermogen 5.Tenslotte: De merkwaarden vormen een goede basis voor een creatieve invulling, met voldoende ‘mileage’

23 23 Vertaling propositie naar creatief concept

24 24 Employer Branding Concept

25

26 26

27 3) Employer Branding Communicatie OEFENING Stel vast hoe het employer brand neergezet moet worden: Website / Recruitmentadvertenties Drukwerk met informatie over bedrijf Sponsorship Inhousedagen Recruitmentdagen Beurzen 27

28 3) Employer Branding Communicatie 28 Website Recruitment Days Open Days & In-house Days Open Days & In-house Days Employer Brand Communication Website

29 4) Employer Branding Management Employer Branding Internal Branding: – Career & Development – Rewards & Benefits – Health & Wellness Interne Communicatie

30 Vragen


Download ppt "HR Beleid Nathalie Slechte Employer Branding Nathalie Slechte Head of HR Supply Chain Europe."

Verwante presentaties


Ads door Google