De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Personal Branding in een veranderende arbeidsmarkt Marianne Hoekstra, senior-intercedent Randstad Onderwijs Marianne Hoekstra.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Personal Branding in een veranderende arbeidsmarkt Marianne Hoekstra, senior-intercedent Randstad Onderwijs Marianne Hoekstra."— Transcript van de presentatie:

1 Personal Branding in een veranderende arbeidsmarkt Marianne Hoekstra, senior-intercedent Randstad Onderwijs Marianne Hoekstra

2 Agenda workshop: De veranderende arbeidsmarkt oftewel de toekomst van werk Personal Branding Oefening Elevator Pitch

3 De 27 meest gevraagde functies van 2016
Telefonisch verkoper Hypotheek adviseur Medewerker klantenservice PHP programmeur Front-end developer .NET developer Technisch engineer Werkvoorbereider Operator Docent wiskunde Docent Duits Docent natuurkunde Financieel-administratief medewerker Customer service medewerker Salarisadministrateur Financieel analist Accountant Business controller Monteur koeltechniek Servicemonteur Loodgieter Optometrist Bedrijfsarts Verzorgende IG Transportplanner Vrachtwagenchauffeur Teamleider logistiek

4 DE TOEKOMST VAN WERK filmpje

5 DE TOEKOMST VAN WERK Breng flexibiliteit en daarmee de bereidheid om elders te wonen onder de aandacht.

6 DE TOEKOMST VAN WERK 3D printen, mobiel betalen, opwekking duurzame energie, geen autoverzekering meer = zelfrijdende auto’s (nu al toegestaan in VS, Europa = kwestie van tijd), robots nemen steeds meer werk over, drones die pakketjes bezorgen.

7 DE TOEKOMST VAN WERK 7 skills > Betekenis geven aan grote hoeveelheden informatie, sociale vaardigheden, innovatief denken (kritisch denken), omgaan met cultuur (verschillen), toepassen van IT, samenwerken, denken als ontwerper, omgaan met grote hoeveelheden prikkels (metacognitie), tijd- en plaatsonafhankelijk samenwerken in virtuele settings.

8 DE TOEKOMST VAN WERK Even brainstormen!!
Bedenk 5 beroepen die naar verwachting gaan ontstaan de komende 10 jaar

9 Banen van de toekomst die nu nog belachelijk lijken (bron: www.youtech.nl)
Bewilderaar De bewilderaar heeft als taak de schade die de mens aan de natuur op het platteland heeft aangedaan, terug te draaien. Dit betekent hekken weghalen en wegen weghalen en bomen en natuurlijke begroeiing stimuleren. Telechirurg Een telechirurg laat chirurgen hun patiënten op afstand behandelen met het behulp van een robotarm. Deze techniek wordt zelfs al in de praktijk uitgevoerd. Maar in de toekomst zullen chirurgen naast hun medische studie, ook een opleiding of kennis hebben van robotica en telecommunicatie technologie. Afval Designer Ook deze kennen we al. Designers zullen de kunst van het recyclen nog beter maken. Afval wordt geen afval meer, maar opnieuw ontworpen in nieuwe functies. Achtergrond? Bouwkunde, elektrotechniek en industrial design. Eenvoudexperts Eenvoudexperts worden ingezet bij bedrijven om de dagelijkse gang van zaken eenvoudiger te maken. Iets wat nu misschien drie dagen werk is, wordt verkort door management of verschillende dingen aan te passen. Dit is vooral weggelegd voor wiskundigen, mensen met oog voor design en details en human resources. Robot Intermediair Robots nemen een steeds belangrijkere plek in het huishouden in. Aan de robotintermediair de taak om de beste robots voor jou uit te kiezen. Zeker voor de wat oudere mensen onder ons is het verstandig om alle wensen in kaart te brengen. Denk bij deze baan aan een achtergrond in sales en marketing en wederom psychologie. DE TOEKOMST VAN WERK

10 Personal Branding Jezelf neerzetten als een merk: wat maakt je uniek en waarin onderscheid je je van anderen De manier waarop je communiceert en je presenteert aan anderen bepaalt jouw personal brand Aanzet om je eigen-merk te gebruiken voor het perfectioneren van je cv, je elevator pitch en je LinkedIn Profiel

11 Netwerken: de IJsberg Zichtbare en onzichtbare vacatures
Hoe onderscheid je je op de arbeidsmarkt: er zijn meer onzichtbare dan zichtbare vacatures; wat deze ijsberg aangeeft

12 Elevator Pitch, wat is het en wanneer gebruik je het?
40 seconden presentatie (ook wel Elevator Pitch geheten) Je gebruikt het bij: Netwerken Sollicitatiegesprekken 12

13 Doel van Elevator Pitch
In een kort verhaaltje (40 tot 60 seconden) vertel je wie je bent, waar je goed in bent en wat je graag doet. Denk aan: - jouw persoonlijke missie - persoonlijkheid - talenten - kennis en vaardigheden - behaalde resultaten Zodat je daarmee de mensen en carrièremogelijkheden aantrekt die bij jou (en jouw talenten en/ of dienstverlening) passen. Wie ben ik ? Wat kan ik ? Wat wil ik ? Doel van EP Het zoeken naar een nieuwe werkkring kent een aantal onzekerheden, zoals: pas ik in een bepaalde functie, pas ik in een bepaalde branche, welke mogelijkheden zijn er in de regio. Door contact te zoeken met mensen die kennis hebben van bepaalde aspecten van de arbeidsmarkt (functies, bedrijven, sectoren) en die zelf weer andere mensen kennen die wellicht relaties hebben met organisaties die voor u relevant zijn, kan een aantal van die onzekerheden systematisch worden weggenomen. Daarom is het van belang dat u kunt vertellen wie u bent, waar u goed in bent en wat u graag doet. 13

14 Voorwaarden voor sterke pitch:
Elevator Pitch Voorwaarden voor sterke pitch: Een prikkelende opening Duurt max. 40 seconden (circa 120 woorden) Wordt met enthousiasme gebracht Eindigt met een vraag

15 Elevator Pitch 40 seconden presentatie (ook wel Elevator Pitch geheten) - Wie ben ik? - Wat kan ik? - Wat wil ik? O.a. naam, leeftijd, interesses, hobby, werkervaring, doel in je werk, zoekrichting etc.

16 Elevator Pitch Belang eerste indruk?!
Je krijgt nooit een 2e kans voor een 1e indruk…

17 Boodschap overbrengen
Wat maakt het verschil? Inhoud Taal- en stemgebruik Non-verbaal Bewustwording van verbale en non verbale communicatie. Boodschap overbrengen. Wat maakt het verschil: 55% non-verbaal, 38% stem, 7% inhoud.

18 Elevator Pitch oefenen
In groepjes aan elkaar presenteren: 40 seconden per persoon Elevator Pitch houden 3 minuten per persoon feedback geven en vragen (tip/top)


Download ppt "Personal Branding in een veranderende arbeidsmarkt Marianne Hoekstra, senior-intercedent Randstad Onderwijs Marianne Hoekstra."

Verwante presentaties


Ads door Google