Download de presentatie
1
MVO Qlip: Fietsstimulering
Wim van Roomen, hoofd P&O Presentatie Slimreizenstedendriehoek
2
Missie Qlip ondersteunt de agrofood sector, in het bijzonder de zuivelketen, ter versterking van vooraanstaande marktposities. Dat doen wij door een toonaangevende, innovatieve, betrouwbare en betrokken partner te zijn op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit, samenstelling en verduurzaming.
3
Actief in de gehele keten
4
Kernactiviteiten Audits, Inspecties en Certificering
Borging van productieproces en zuivelketen Audits, Inspecties en Certificering Zuivelfabrieken & Melkveebedrijven > beoordelingen (melkvee / rundvee) Analyse en kwaliteitsborging rauwe melk Routinelaboratorium > 14 miljoen melkmonsters Uitbetalingsonderzoek Melkproductieregistratie Kwaliteitscontrole van productieproces en producten Chemisch Microbiologisch laboratorium (QCM) O.a. in kaas, melk, melkpoeder en zuigelingenvoeding; analyses Productie van standaard- en kalibratiemonsters en rondzendonderzoek laboratoria
5
Organisatie 190 FTE in dienst Ruim 225 medewerkers
Lokaties in Leusden en Zutphen 30 personen in de buitendienst
6
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Partner MVO Nederland Thema’s bepaald: Voedselveiligheid, Goed bestuur, Milieu, Werknemers, Betrokkenheid gemeenschap Ambities geformuleerd O.a. gerelateerd aan ambities van de Duurzame Zuivelketen Interne 0-meting, MVO balans, Milieubarometer Vertalen naar concrete acties en tijdspad
7
Tweetal doelen MVO uitgelicht
In 2020 zijn al onze medewerkers duurzamer inzetbaar mede door continue training en coaching Actief betrokken bij de lokale omgeving en in de nationale en internationale zuivelketen
8
Doelen adviestraject Fietsstimulering
Voor U15 i.s.m. Goudappel Coffeng: aangeven waar kansen liggen om spitsvermijdingen te realiseren Voor Qlip: medewerkers meer in beweging, t.b.v. hun gezondheid
9
Activiteiten adviestraject Fietsstimulering
Analyse woon-werkverkeer verplaatsingen medewerkers - focus op niet-ambulante medewerkers Analyse: hoe kan het anders - voorkomen, verkorten, veranderen, verschonen Aanbevelingen - Kansrijke prikkels voor de fiets - Onderscheid Leusden-Zutphen - Mogelijke effecten werkgever - Mogelijke effecten werknemer
10
Spreiding niet-ambulante medewerkers < 15 km
11
Vragen enquête Zou men per fiets kunnen reizen? Waarom wel of niet?
Wat zou medewerkers kunnen stimuleren om te fietsen? Wat kan de werkgever doen?
12
Deelname en uitkomsten enquête
14 medewerkers uit Leusden 38 uit Zutphen 61% deelname (52 van 85 mdw. uit doelgroep) 34 mdw. (65%) fietsen soms (17) of altijd (17) 18 mdw. (35%) gaan meestal met de auto 16 mdw. (30%) willen vaker gaan fietsen!
13
Uitkomsten II Belangrijke reden om met fiets te gaan? - vergelijking met de auto - tijd - kosten - buitenlucht - gezondheid , beweging en conditie E-bike als alternatief - het vergroot mogelijke fietsafstand tussen 5 en 15/20 km - voor 6 niet-fietsers is e-bike goed alternatief voor auto - meest gehoorde bezwaar: hoge kosten
14
Stimuleren fiets en e-bike
Individueel benaderen medewerkers - Fietsregelingen onder aandacht blijven brengen - Vragen naar belemmeringen - Vragen naar en benoemen van voorzieningen - Suggesties uit enquête onderzoeken Voorzieningen Qlip - douches op het werk - ruimere stalling en oplaadpunten e-bike - onderzoek faciliteiten reparatie onderweg en op locatie Personeelsblad, personeelsbijeenkomst - gebruikers van e-bike aan het woord
15
En het antwoord van medewerkers op de vraag wat deze zelf kunnen doen om vaker op de fiets te komen: >> gewoon doen! Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.