Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien ten Wolde Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer
2
Programma 1.Kennismaking 2.Differentiatie: waarom en hoe? 3.Opdrachten bekijken 4.Didactiek, ervaringen, modellen 5.Maak je eigen plan! 6.Afronding
3
1. Kennismaking Wie ben je? Waar werk je? Waarom ben je hier?
4
2. Waarom differentiatie? onbenut bètatalent aandacht voor excellentie verschillen tussen leerlingen –interesse, –niveau, –snelheid van leren, –etc. bevorderen: –leerlingen kunnen en willen méér –plezier in extra inspanning –betere werkhouding Doel: alle leerlingen verkennen de grenzen van hun kunnen
5
Hoe? Differentiatie op het JCU Differentiatieperioden van 5 lessen van 75 min. -4 keer in V5 -1 keer in V6 -een lesuur per dag Leerlingen kiezen -vak: bi of sk (ma.) / na of wi (di.) -type opdracht: herhalend / verdiepend / verrijkend Waardering en beoordeling -begeleiding en feedback door docent -peer feedback op de markt
6
3. Keuzeopdrachten Zie www.betadifferentiatie.nlwww.betadifferentiatie.nl Natuurkunde: opdrachten over –Mechanica –Elektriciteit en magnetisme –Trillingen en golven –(wordt uitgebreid) –Onderwerpen uit vervolgopleidingen Andere vakken Organisatie
7
4. Didactiek Keuzevrijheid –Tussen opdrachten –Opdrachten met open einde Voor iedereen –Herhalend, verdiepend, verrijkend Product –Waardering door feedback
8
Ervaringen op een reguliere school –Film en natuurkunde in V5: “na afloop zat er een andere klas voor me” –één / enkele leerling opdracht als extra Andere modellen?
9
Model 1: in keuzewerktijd Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -keuze tussen vakken mogelijk -samenwerking tussen vakken Aandachtspunten: -begeleiding -hoe waardering van product? -uitzonderingspositie getalenteerden
10
Model 2: extra in de les Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -binnen eigen vak of samen met anderen Aandachtspunten: -begeleiding -waardering -uitzonderingspositie
11
Model 3: compacten + differentiëren Alle leerlingen werken aan keuzeopdrachten Voordelen -Herhalers zien leerstof 2x + eigen inbreng -Ook aandacht voor verdiepers/verrijkers -Leerlingen inspireren elkaar -Te organiseren binnen je vak Aandachtspunten -Geen afhakers door het compact lesgeven? -Iedereen gemotiveerd voor de keuzeopdrachten?
12
Model 4: gezamenlijke differentiatie in rooster Vergelijkbaar met JCU: -bijv. 2 differentiatielessen per week -keuze tussen vakken Pluspunten: Natk geen uitzondering Sfeerverandering in de school
13
Mogelijke problemen in de schoolpraktijk organisatorisch -te weinig tijd in de lessen -extra voorbereiding voor docent -doorkruisen van het rooster sfeer -afwachtende leerlingen -uitzonderingspositie getalenteerden -gebrek aan waardering voor prestaties
14
5. Maak een plan! Welke klas? Wanneer? Welke onderwerpen? Opdrachten
15
6. Afronding Wat neem je uit deze werkgroep mee naar huis / school?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.