Download de presentatie
GepubliceerdSimon Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
2
Snapt u het?
3
ssst trrr OK 1,2,3 Telefoonspel
6
Zo werkt de Bokabox Verkeer
9
Onderzoek universiteit Utrecht
Gaat het leren van de verkeersborden efficiënter met de Bokabox Verkeer? Bachelor thesis Onderwijskunde Onderzoekers: Maaike van Goozen Johanneke van ‘t Land Melanie van de Peut Begeleider drs. Jos Jaspers Presentatie
10
Theoretisch kader Begrippen: Onderzoeksvraag:
geleerd feit is deel van kennisstructuur mentaal model analyse van de leerstof conceptueel domeinmodel Onderzoeksvraag: Hoe kunnen verkeersborden het efficiëntst geleerd worden? Met Rote Learning of met Meaningful Learning verkeersborden Je mag hier niet Je moet hier Overige Hier is een Pas op
11
gebruiken voor nieuwe toepassingen
Taxonomie van Bloom gebruiken voor nieuwe toepassingen transfer van kennis beoordelen analyseren toepassen begrijpen feitenkennis
12
Rote learning gericht op het onthouden van kennis
leren door herhaling en oefening kennis aanbieden buiten de context voor routinematige taken en automatiseren
13
Meaningful learning gericht op transfer naar hogere kennisniveaus
leren door integratie van nieuwe en bestaande kennis in betekenisvolle context voor complexe cognitieve vaardigheden
14
Onderzoeksopzet Vergelijken van het leren van verkeersborden d.m.v. Rote learning en Meaningful learning Rote Learning lessen met Bokabox 2 klassen, 45 kinderen Meaningful Learning lessen met Klaar … over 3 klassen, 69 kinderen
15
Resultaten onderzoek Bokabox-kinderen leren de borden efficiënter
na even veel les kennen zij de borden beter nieuwe borden interpreteren zij vaker goed Verklaring van onderzoekers kennis van verkeersborden is geen complexe cognitieve vaardigheid; hogere categoriën van Bloom zijn dus minder relevant kennis van verkeersborden is een routinematige taak: doel is cognitieve regels te ontwikkelen die vaststaande acties uitlokken onder bepaalde omstandigheden herhaling is nodig om die regels tot hoge mate te automatiseren vergelijk: de tafels, woordjes, topografie leren
16
Aanvullende verklaring
Er is structuur aangebracht in de leerstof Conceptueel domeinmodel is zichtbaar De kern van de leerstof is geïsoleerd Kinderen gebruiken meerdere zintuigen, handelend leren
17
Oefenen: maar dan wel het juiste!
18
Wat oefen je hier? Pas op …! tegenliggers trams
overstekende voetgangers overweg zonder slagbomen kruising met voorrang van rechts overstekende kinderen jij hebt voorrang op deze kruising fietsers
19
De moeilijkheid hier is …
1. één mens Je mag hier niet lopen Pas op! overstekende kinderen 2. twee mensen Je moet hier op het fietspad fietsen 3. fietsen
20
Automatiseren van de categorieën
21
Altijd verbinden met de praktijk
22
Vragen? meer informatie op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.