Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk Visser Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Stef Soons Trainer, conflictcoach breinvoorkeuren
2
Programma Formeel de verkiezingen
Verkiezingen als onderdeel van achterban communicatie Verkiezingen beeldvorming OR imago vragen
3
Verkiezingen Reglement van de Ondernemingsraad Art 9 t/m art 11
± 17 weken proces Handtekening kandidaten Digitaal verkiezingen
4
Schema Week1 Bepalen van datum verkiezingen en bekendmaking in organisatie / bestuurder en vakorganisaties Week 3 Opstellen van de lijsten: Verkiesbaren / stemgerechtigden Week 4 Vakorganistaies uitnodigen voor aanleveren van kandidaten Week 10 Vaststellen lijsten ongeorganiseerden / stimulering ondersteuning binnen de organisatie (handtekening mag niet) Week 11 Uitnodigen van ongeorganiseerden om zich kandidaat te stellen Week 12 Vastleggen van de kandidaten / stemprocedure uitleggen in organisatie (digitaal / schriftelijk) Week 13 Volgorde van kandidaten op de lijst bepalen middels loting Week 15 Uitvoeren van Verkiezingen / uitslag bekendmaken aan kandidaten, bestuurder, vakorganisaties, weknemers Informeren deelnemers 1ste vergadering / scholing Week 16 bezwaar procedure afwachten Week 17 Definitieve bekendmaking in de organisatie Week 1ste vergadering met Bestuurder. Formeel welkom
5
Stelling Iedereen mag zich verkiesbaar stellen (mits voldoen aan reglement). Maar de OR mag zelf laten weten wie zij zoeken als nieuwe leden in de OR. Voorbeeld: De OR zoekt vrouwen voor in de OR
6
Stelling De OR mag door zijn eigen promotie zijn voorkeur laten doorschemeren. Niet op de persoon, wel op de deskundigheid, kennis of competentie. Voorbeeld: De OR wordt sterker als er ook financieel deskundige in de OR zitten.
9
Verkiezingen en Achterban
Verkiezingen staan niet op zichzelf Achterban communicatie essentieel voor goede opkomst
10
Verkiezingen 4 april 2016 Ben jij: Onderzoeker
Iemand die spreekt over feiten en analyses ipv gevoel en visie Durft te staan voor zijn mening, los van de persoon Die zijn doelen weet en nastreeft Wordt lid van de Ondernemingsraad. Schrijf profiel waarin staat wat jou doelen zijn voor de komende 4 jaar
11
Verkiezingen 4 – 4 – 2016, 10.00 – 16.00 Wij gaan voor resultaat.
Kandidaten Voldoen aan reglement Vergadertijden vrij roosteren + extra tijd voor voorbereiding Die zaken afmaken De OR zorgt voor Duidelijke verslaglegging Resultaten We weten wat goed ging en waarom dat houden we zo Wordt lid van de Ondernemingsraad. Opgeven kan voor 4 – Zorg voor schriftelijke aanmelding onder vermelding van: Naam, geboortedatum, werkplek Stuk waarom jij verkozen wil worden
12
Verkiezingen 2016 Wat is jouw droom voor de toekomst
Hoe zie jij de ondernemingsraad? Wat is jou visie als het gaat om mede-zeggenschap Verkiezingen 2016 Stuur een afbeelding waarin we jou visie herkennen April 2016
13
Verkiezingen 2016 Kom op voor je medemens
Zorg goed voor een goede sfeer in de organisatie Wij zoeken jouw als kandidaat voor onze OR Verkiezingen 2016 Wil je jezelf groeien en kennis opdoen?
14
Redenen om niet kandidaat te worden
Te weinig tijd Het levert mij niks op, kost alleen maar tijd en vrije tijd De OR bereikt toch niks Het zijn maatjes van de directeur Ze regelen het zelf onderling wel. Ik hoor niks van ze, waarom nu wel Iets voor oude mensen Pff veel vergaderen en lang weg voor scholingsdagen
15
Redenen om niet te stemmen
Te weinig tijd Niet op kantoor, vergeten iemand te machtigen Ik was ziek, kon geen stembiljet brengen Geen idee wat de OR doet Geen idee wie deze mensen zijn Geen interesse in mede-zeggenschap
16
Login profielpagina 16
17
Profielpagina (maatwerk)
17
18
Overzicht kandidaatprofielen
18
19
Digitaal stembiljet (gerandomiseerd)
19
20
Verkiezingsuitslag (binnen 1 uur)
20
21
Stelling Kandidaten moeten vertellen wat ze willen bereiken als ze verkozen worden. Voorbeeld: ik vind de huidige communicatie met de achterban niet goed. Ik ga zorgen dat jullie op tijd weten waar we mee bezig zijn en wat we bereiken
22
Stelling Bestuurders / managers moeten mensen stimuleren om zich kandidaat te stellen. Zowel algemeen als onderdeel POP gesprek
23
Imago OR OR daar moet je bij zijn
OR ze moeten weten wat ik er van vind OR die vragen mij om mijn mening OR die betrekt mij bij het besluit OR die zitten in een ivoren toren OR, wie?
24
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.