Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCornelis van de Berg Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com Room code: W T 7 Z X P Z Y
2
Doel van de workshop Kennis nemen van verschillende mogelijkheden om in grote groepen formatief te evalueren.
3
Wat weten we van formatief evalueren? Een formatieve toets: Ga naar: b.socrative.com Room code: W T 7 Z X P Z Y Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 3
4
Methode van formatief evalueren: oefentoetsen Voorbeeld Socrative: –Wel of niet anoniem –Randomiseren van de vragen –Randomiseren van de antwoorden –Wel of geen feedback –Wel of geen resultaten –Varianten: Kahoot, Quizizz, … Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 4
5
Wat is formatief evalueren? Verschillende concepten: –Classroom assessment / evaluation –Formative assessment / evaluation/ formatief toetsen –(Formative) feedback –Assessment for learning: It is part of everyday practice by students, teachers and peers that seeks, reflects upon and responds to information from dialogue, demonstration and observation in ways that enhance ongoing learning (ARG, 2009) Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 5
6
Enhance learning Formatief evalueren stimuleert –self-efficacy –intrinsieke motivatie –zelfregulatie (Meusen-Beekman et al., 2015)
7
Framework voor formatief evalueren Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31.
8
Kenmerken van formatief evalueren Delen van leerdoelen en succescriteria Feed up, feedback en feed forward Rich questioning en dialoog Gebruik van rubrics Self- en peer-assessment Formatief gebruik van summatieve toetsen
9
Strategieën voor het delen van leerdoelen Vragen stellen –Vraag studenten om de leerdoelen in eigen woorden te formuleren. –Bespreek in tweetallen wat je denkt te leren en waarom Planning en inzicht geven –Vraag studenten op te schrijven wat te al weten en wat ze willen weten –Laat de studenten en planning opstellen voor zowel individuele taken als groepstaken Gebruik voorbeelden –Studenten bespreken goede uitwerkingen, om te bepalen waarom het goed is. Gebruik rubrics –Studenten gebruiken rubrics om voorbeelden te beoordelen –Studenten herformuleren de rubric in eigen woorden. (Moss, C. M. & Brookhart, S. M., 2009)
10
Rich questioning Vragen zijn gepland Vragen zorgen ervoor dat er nagedacht moet worden Er is voldoende denktijd beschikbaar. (Moss, C. M. & Brookhart, S. M., 2009)
11
Conclusie Formatief evalueren is geen instrument. Het is een leer- en instructiestrategie die geïntegreerd is in de dagelijkse onderwijspraktijk.
12
Tot slot Schrijf een of enkele manieren op waarmee je bij een grote groep studenten formatief kan evalueren. Bedenk een optie om een volgende keer uit te proberen. Bespreek uw idee met uw buurman/buurvrouw
13
Bronnen Assessment Reform Group (2009) Black, P., & Wiliam, D. (2009). Meusen-Beekman, K., Joosten-ten Brinke, D., & Boshuizen, E. (2015) Moss, C. M. & Brookhart, S. M. (2009) Sluijsmans, D., Joosten-ten Brinke, D. & Van der Vleuten, C. (2013) …
14
Dank u voor uw aandacht! Voor meer informatie: desiree.joosten-tenbrinke@ou.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.