Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon Emmanuel Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
MWG 10 november 2015
2
Agenda Scope NLO huidige onderzoeken Update Nationaal LuisterOnderzoek: radiolog Update meten op minuutniveau: Pilot Censusdata: Radio via IP Tests elektronisch meten Toekomstambitie NLO
3
Scope NLO
4
Diverse onderzoeken NLO Nationaal LuisterOnderzoek, currency Audio Distributieonderzoek Media:Tijd/Crossmedia:Tijd Media Standard Survey (MSS) Scope NLO = audio, focus NLO = radio
5
Audio verdeling luistertijd Bron: NLO/GfK, Audio Distributieonderzoek 2015, 13+ 10% 7% 82% Eigen muziek (21,4 minuten) Muziekdienst (15,4 minuten) Radio (172,3 minuten)
6
+ Verdeling audioluistertijd over de dag Bron: NLO/GfK, Distributieonderzoek 2015, 13+
7
Live radio currency LuisterOnderzoek
8
Waarheen? Waarvoor? Gebruiksdoel Advertentieplanning en -evaluatie Prijsbepaling advertentieruimte Format- en programmaevaluatie Advertentieplanning en -evaluatie Prijsbepaling advertentieruimte Format- en programmaevaluatie Luistergedrag radiozenders Welke zender? Wanneer? Op welke locatie? Welke zender? Wanneer? Op welke locatie? Onderzoekspopulatie Nederlands sprekende bevolking 10+ jaar
9
Hoe kan luistergedrag worden gemeten? Electronische meter Variabele veldwerkperiode Per minuut Audiomatching of audio-encoding Meter in de vorm van pager, horloge of app op smartphone Zendersignalen referencen of coderen Variabele veldwerkperiode Per minuut Audiomatching of audio-encoding Meter in de vorm van pager, horloge of app op smartphone Zendersignalen referencen of coderen Diary (radiolog) Week Per kwartier Zenders voorgecodeerd of stickers Vooraf gestuurd (papier, online of mobiel) Week Per kwartier Zenders voorgecodeerd of stickers Vooraf gestuurd (papier, online of mobiel) Yesterday recall Gisteren Per kwartier Zenders spontaan of geholpen Achteraf telefonisch benaderd Gisteren Per kwartier Zenders spontaan of geholpen Achteraf telefonisch benaderd
10
Internationaal perspectief
11
Nationaal LuisterOnderzoek: Radiologs
12
Nederlandse radio-onderzoek 25 /30 via RDD Continu werven Grootste deel random telefonisch gerecruteerd omvang 45.820 logs/jaar frequentie 12 rapportages/jaar rapportage 233 variabelen meting 44 radiozenders Vult log online in via PC/lap- top/smart- phone/tablet 91 % 9 regionale versies 9% 10-19 jaar 16% 20-34 jaar 27% 35-49 jaar. 31% 50-64 jaar. 17% 65+ jaar
13
Radiolog loopt van zaterdag t/m vrijdag Meting op kwartier Invullen online (91%) of papier (9%) Incentive: €4/€6/€8 na 4/8/12 online logs Persoonlijke begeleiding jonge allochtonen Herinneringsmails en kaartjes Leefstijlvragenlijst bij eerste dagboek Meting met het radiolog
14
Voorbeeld radiodata
15
Kernpunten afgelopen jaar 1.Afnemende logrespons: monitoring en maatregelen 2.Invoering mobiele log: het invullen van het radiolog op mobiele devices
16
Kernpunten afgelopen jaar 1.Afnemende logrespons: monitoring en maatregelen 2.Invoering mobiele log: het invullen van het radiolog op mobiele devices
17
1. Afnemende logrepons Logrepons neemt gestaag af Over alle doelgroepen heen, een aantal probleemdoelgroepen Acties: Check op gehele proces en waar nodig zijn aanpassingen gedaan (vragenlijsten, interviewers instructies, reminders, technische aanpassingen, etc) Blijvende effort op allochtone doelgroepen Invoering mobiele log
18
2.Invoering mobiele log
19
Mobiel invullen luistergedrag Ingevoerd per augustus 2015: Invullen van luistergedrag via smartphone en tablet Mogelijkheid om continu te switchen tussen laptop, PC, tablet en smartphone Kwalitatieve impuls voor luisteronderzoek: Hogere respons Invullen korter na het luistermoment Alle zenders zijn goed te vinden
20
Meten op minuutniveau: Pilot Censusdata: Radio via IP Tests elektronisch meten
21
Pilot: meten van radiostreams Doel: bieden van een standaard Twee niveaus: Totaalmeting (censusdata) Ontwikkelen meetstandaard Ontwikkelen rapportagestandaard Profielen en bereik (panel) Start met totaalmeting (pilot)
22
Totaalmeting Wat en hoe? starten met live streams van NLO-zenders aantal streamstarts en gemiddelde trajectlengte via serverlogs/webanalytiscs Planning: aansluiten van alle landelijke NLO zenders in 2015, gevolgd door evaluatie en go/no go
23
Tests elektronisch meten In 2012/2013: test met Mediawatch. Op basis daarvan ambitie bestuur om in toekomst fijnmaziger te meten Techniek staat niet stil: apps op smartphone nieuwe mogelijkheid
24
Testen met apps Apps van diverse aanbieders: GfK, SoundAware, Ipsos (MediaCell) Doelen tests: Voldoen de apps technisch? Acceptatie apps door respondenten? Inzicht in werving/compliance/resultaten Planning Eind 2016 tests gereed
25
Toekomstambities NLO
26
Toekomstig Nationaal LuisterOnderzoek NLO heeft de ambitie om toekomstige radiobeluistering op minuutniveau te meten Waarom? meer gedetailleerde informatie hoe passiever, hoe beter registreren beter dan vragen toenemende non respons specifieke doelgroepen aansluiten op fijnmazigheid televisie en internetmetingen
27
Gevolgen overstap log meter Definitie van radio luisteren verandert: Van geluisterd volgens de respondent (Radiolog) naar technisch hoorbaar voor de meter Daarmee verandert de currency Meer dynamiek in de uitkomsten in vergelij- king met huidige tweemaandelijkse Radiolog
28
Vertrekpunten toekomstig LuisterOnderzoek Basis is minuut/dagniveau met mogelijkheid om dit voor specifieke doelgroepen te kunnen blijven rapporteren Voor de grotere zenders op minuut/dagniveau, Voor kleinere zenders zal wellicht een ruimere tijdsbasis genomen moeten worden voor rapportage Panelgrootte relevant (betrouwbaarheid) Randvoorwaarde: financiële haalbaarheid
29
Vragen? Nicole Engels n.engels@nationaalluisteronderzoek.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.