Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSofie van den Berg Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
www.mensch-training.com Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur en beleid Processen en activiteiten Oefening en discussie
2
www.mensch-training.com Informatiesysteem Gegevens Verwerking: Apparatuur Programmatuur Mensen Procedures Informatie
3
www.mensch-training.com Levenscyclus Informatiesysteem InformatieplanningOntwikkeling Acceptatie en invoering GebruikWijzigingArchivering
4
www.mensch-training.com Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Verantwoordelijkheden, rollen, processen en relaties tussen vraag en aanbodkant van de informatievoorziening IV. (Negenvlakkenmodel door Rik Maes) Negenvlakkenmodel
5
www.mensch-training.com Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder INRICHTEN Functioneel beheerder INRICHTEN Manager IV STURING Manager IV STURING IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie Manager STRATEGIE Informatie Manager STRATEGIE Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Verantwoordelijk voor het aansluiten van de informatievoorziening op de behoefte van de business. (strategie, sturing en inrichten van informatievoorziening. Informatiemangement
6
www.mensch-training.com Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Leverancieren Opdrachtgever Leverancier en Opdrachtgever Uitvoering Opdrachtgever
7
www.mensch-training.com Leverancier en Opdrachtgever
8
www.mensch-training.com Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Werkgebiedvan informatiemanagement Werkgebied van informatiemanagement Vooral betrekking op het sturende niveau van zowel business, informatievoorziening en IT.
9
www.mensch-training.com Systeemontwikkeling en systeembeheer
10
www.mensch-training.com Kwaliteitseisen aan IV
11
www.mensch-training.com Cirkel van Deming Plan DoCheck Act Verbeteren van een product of dienst door te zorgen dat de kwaliteit aan de verwachting van de gebruiker blijft voldoen. Tijd Kwaliteitsniveau Plan (Project plan) Do (Project) Check (Audit) Act (New actions)
12
www.mensch-training.com Onderwerpen van Functioneel beheer 1.Richtinggeven aan de IV 2.Aansturen van het Functioneel beheer 3.Aansturen van de aansluiting van de IV op het bedrijfsproces 4.Aansturing van de IT-Leveranciers 5.Uitvoering van het Functioneel beheer
13
www.mensch-training.com
14
BiSL Architectuur
15
www.mensch-training.com Indeling BiSL (Procescluster)
16
www.mensch-training.com Procescluster
17
Indeling BiSL (Processen)
18
www.mensch-training.com Gebruikersondersteuning
19
www.mensch-training.com Gebruikersondersteuning Rapportage informatie Call Afhandeling Gebruikers organisatie Beheer Bedrijfs Informatie Change Management Operationele ICT aansturing ICT Leverancier 2 e lijns call wijzigingsverzoek 2 e lijns call call antwoord/status Gebruikers Communicatie Change Mgt Beheer Bedrijfs informatie Operationele ICT aansturing Gebruikers Organisatie Informatie over veranderingen Informatie over veranderingen Gebruikers data Call Registratie Call Informatie, Gebruikers Informatie Call Informatie, Gebruikers Informatie Call Informatie, Call Rapportage Sturende Processen Sturende procesen Planning Quality Criteria Realisatie Quality Criteria
20
www.mensch-training.com Indeling BiSL Call rapportage
21
www.mensch-training.com Call Afhandeling proces (Activiteit)
22
www.mensch-training.com De Etages
23
www.mensch-training.com Oefening Verdeel de processen aan de hand van de korte beschrijving over de verschillende afdelingen. Welke processen passen het beste op 1 afdeling?
24
www.mensch-training.com De processen die op de uitvoerende laag gepositioneerd zijn 1.Specificeren 2.Transitie 3.Toetsen en Testen 4.Voorbereiden Transitie 5.Gebruikersondersteuning 6.Beheer Bedrijfsinformatie 7.Wijzigingenbeheer 8.Operationele ICT aansturing 9.Niet geautomatiseerde Informatievoorziening
25
www.mensch-training.com
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.