Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStijn Vos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase
2
Wat doen we in deze stap? Zaken concreet maken Ideeën concretiseren en kwantificeren Projecten selecteren Ansoff – matrix: haalbaarheid, risicograad & introductieperiode
3
Waarom doen we dit? Denkfase doorbreken Inschatting maken van financiële impact cirkels denken & geen keuzes maken verwachte timing, slaagkans, investeringsbehoeften, omzet – en winstpotentieel Projecten tastbaar en meetbaar maken
4
Hoe groeiproject concretiseren & becijferen Identificeer kandidaat groeiprojecten Bereken verwachte impact op bedrijfsresultaten Plaats de projecten in Ansoff-matrix Selecteer 2 à 3 projecten voor basis
5
Identificeer kandidaat groeiprojecten Herlees conclusies van voorgaande stappen Maak een beknopte lijst van mogelijke groeiprojecten die: Je het meest aanspreken Tegemoetkomen aan grootste financiële uitdaging (stap 1) Binnen toekomstige bedrijfsoriëntatie vallen (stap 5) Unieke toegevoegde waarde creëren (stap 6) Verandering en duurzame boost aan resultaten geven Min. 4 & max 8 projecten
6
Bereken verwachte impact op bedrijfsresultaten Maak een berekening van: Omzetpotentieel (per jaar) Winstpotentieel Projectgebonden kosten (bv. Promotiekosten) De kans dat project effectief kan gerealiseerd worden Verwachte tijdstip van marktintroductie Deze factoren bepalen de prioriteit van elk project Hoge omzet + investeringen & beperkte winst = minder goed Lage omzet + investering & hoge winst + snelle lancering = goed
7
Plaats de projecten in Ansoff- matrix projecten overzichtelijk rangschikken in functie van het aangeboden product & het beoogde marktsegment Er zijn 4 deelsegmenten op basis van “bestaand” & “nieuw”: Bestaande producten in bestaande markten Bestaande producten in nieuwe markten Nieuwe producten in bestaande markten Nieuwe producten in nieuwe markten Juiste balans tussen korte- en lange termijn & lage en hoge risicoprojecten.
8
4 deelsigmenten Ansoff-matrix
9
Selecteer 2 à 3 projecten voor basis Beter 2 à 3 projecten succesvol afronden Goede keuze maken Wees realistisch Houd rekening met financiële en organisatorische mogelijkheden en beperkingen
10
Hoe Ansoff-matrix interpreteren? Vertrek vanuit de strategische prioriteit (selectiecriteria) bv. Omzetpotentieel, winstverhoging, financieringsbehoefte Hou rekening met praktische operationele consideraties bv. Capaciteiten, competenties, timing, cashflowevolutie Pas het “nodig en voldoende”-principe toe vermijd projecten die overbodig zijn of tijdrovend De_1-pagina- strategie_werkdocument_Stap07_blanco_met_formules.xls De_1-pagina- strategie_werkdocument_Stap07_blanco_met_formules.xls
11
Tips Het berekenen van het omzetpotentieel is afhankelijk van de situatie, wees creatief en praktisch. Voor het berekenen van het winstpotentieel van een groeiproject moet je steeds consistent te werk gaan. Bv. Brutomarge of winst- en verliesrekening per project Soms is het beter om weinig winstgevende projecten te schrappen. Dan win je tijd, geld en organisatiecapaciteit. Wees innovatief en let op toegevoegde waarde. Pas op voor projecten met een te hoog risico.
12
Ansoff-matrix fietsen BVBA 1.Bestaande producten / Bestaande klanten2.Bestaande producten / Nieuwe klanten Extra promotie van huidig productengamma bij huidige doelgroep ‘lokale winkelklanten’ Nieuwe doelgroep wielertoeristenclubs in brede regio actief prospecteren Potentieel:201420152016 Potentieel:201420152016 èextra omzet€ 6 000€ 12 000€ 24 000 èextra omzet€ 22 000€ 100 000€ 176 000 èextra brutomarge€ 1 000€ 3 000€ 6 000 èextra brutomarge€ 6 000€ 25 000€ 44 000 èextra investering€ 5 000 èextra investering€ 11 000€ 20 000€ 32 000 Slaagkans:medium Slaagkans:groot Marktklaar:Voorjaar+1 Marktklaar:Voorjaar+1 3.Nieuwe producten / Bestaande klanten4.Nieuwe producten / Nieuwe klanten Productengamma drastisch uitbreiden met nieuw gamma sportfietsen en sportattributen Actieve fietsvakanties organiseren in samenwerking met een reisbureau Potentieel:201420152016 Potentieel:201420152016 èextra omzet (*)€ 11 000€ 70 000€ 145 000 èextra omzet€ 0 € 20 000 èextra brutomarge€ 3 000€ 23 000€ 48 000 èextra brutomarge€ 0 € 4 000 èextra investering€ 4 000€ 18 000€ 35 000 èextra investering€ 0 € 15 000 Slaagkans:groot Slaagkans:klein Marktklaar:Najaar+1 Marktklaar:Voorjaar+3
13
conclusie Groeikansen zijn bijvoorbeeld projecten die een unieke toegevoegde waarde bieden voor het bedrijf rekening houdend met de visie, missie en de bedrijfsdoelstellingen, Je gaat groeikansen identificeren en analyseren met behulp van de Ansoff-matrix, rekening houdend met de selectiecriteria die je voor ogen had alsook met de competenties van je bedrijf. Het gevaar met “foute”-groeikansen -> groeikansen goed analyseren en je tijd nemen, anders mis je potentiele kansen. Wees zeker over de effectiviteit van een groeikans, zo start je zeker geen nutteloze tijdrovende projecten.
14
Bedankt voor je aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.