Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLien Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
scholen≤≥erfgoedinstellingen Gino Huiskes CultuurClick Groningen Tineke de Danschutter Erfgoedpartners, Museumhuis Saskia van Lier, erfgoedjuf Margreet Versteeg, erfgoedjuf
2
Wat is de ideale situatie? Erfgoededucatie De kernbegrippen uitgelegd begrippen erfgoed brabant Vraag: wat is herkenbaar en wat niet?
3
De scholen en ik Ideale situatie bestaat (nog) niet overal Hoe legt U contact met de scholen - via een steuninstelling - ik bel zelf naar de school - ik doe niets: wacht af of een school belt
4
Kernpunten Groninger aanpak de scholen bepalen de projecten passen bij de wensen / kunde instellingen de ontwikkelde projecten zijn professioneel/ passen in de professionele schoolomgeving de projecten worden in de uitvoering ook professioneel aangepakt erfgoedtrajecten ( gr 1-8)
5
Kernpunt 1: de scholen bepalen Scholen richten zelf hun curriculum in Afhankelijk van het onderwijstype maken ze keuzes: zelf onderzoek, meer instructief Een bezoek past binnen het jaarprogramma Bezoek aan erfgoedinstelling is onderwijs en dus geen vrijblijvend uitje De scholen bepalen in dialoog met de instelling
6
Kernpunt 2: de projecten passen bij de wensen / kunde instellingen Schets instellingen: voornamelijk vrijwilligers Bij ontwikkeling wordt altijd gebruik gemaakt van de kennis van de vrijwilliger Wat is het verhaal van de instelling? Wat wil de instelling? Wat kan de instelling plan van aanpak Professioneel ontwikkelaar?
7
Kernpunt 3: de ontwikkelde projecten passen in de professionele schoolomgeving Aansluiting bij methode Kerndoelen Tijdvakken en canoncanon Leerlijn cultureel erfgoed Leerlijn cultureel erfgoed Leerplankader cultureel erfgoed SLO (betekenisvol/eigen omgeving/primaire bron) Overleg met ICC-ers Proef in Grootegast: verbinden SLO leerplankader en dat van Cultuur in de Spiegel Object is een drager Object wordt cultuur door de betekenis die wij eraan geven Ontwikkeling cultureel zelfbewustzijn leerling
8
Kernpunt 4: de projecten worden in de uitvoering ook professioneel aangepakt Zelf doen? Training on the floor Tijdens ontwikkeling geregeld overleg met de vrijwilliger die gaat uitvoeren Laten doen? Inzet erfgoedjuf/meester Meestal door de scholen betaald En/of geen entreekosten
9
Kernpunt 5: erfgoedtrajecten
10
Aan het project doen de volgende erfgoedinstellingen mee:
11
erfgoedtrajecten gemeenten Marum Leek Grootegast Zuidhorn De Marne Menterwolde Slochteren Pekela’s gemeenten Stadskanaal Bellingwedde Eemsmond Veendam Oldambt Winsum lift mee
12
Vragen en opmerkingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.