Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Jonker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo
2
Doel: De vraag vanuit de studiedag van directies en IB-ers van Primo:
meer inzicht en vaardigheden verkrijgen in het laten ontwikkelen van de teamcultuur naar een professionele leergemeenschap Aansluiting bij module 4.2 verandermanagement cq projectmanagement (en dubbelingen voorkomen)
3
Programma: Professionele leergemeenschap
Huidige teamcultuur identificeren Gewenste teamcultuur bepalen De route ‘uitlijnen’ Projectmatige aanpak ( vrijdagochtend vervolg)
4
De Professionele leergemeenschap:
Een gezamenlijke definitie… Kenmerken van de PLG Huidige teamcultuur in kleuren Gewenste PLG in kleuren
5
Cultuurtype 1: Veiligheid
Kleur: Paars Belangrijke waarden: veiligheid, vertrouwen, geborgenheid, tradities, rituelen Schoolcultuur: + nadruk op veiligheid en vertrouwdheid, het voelt warm - traditioneel, bolwerk Leider (‘grootvader-schoolhoofd’): + biedt stabiliteit en veiligheid - verandert de school nauwelijks, omdat ‘het vroeger toch ook goed was’
6
Cultuurtype 2: Kracht Kleur: rood
Belangrijke waarden: Snelheid, impulsiviteit, (daad)kracht, lijfsbehoud, vechten Schoolcultuur: + stevig, snel, er wordt gewerkt - machtsspelletjes, conflictueus Leider (‘de baas’): + tempo, druk op de ketel, duidelijk wie de baas is - verandert de school door te ‘sturen’ ( weerstanden)
7
Cultuurtype 3: Structuur
Kleur: blauw Belangrijke waarden: Discipline, orde, plicht, regels, controle, zekerheid, betrouwbaarheid Schoolcultuur: + georganiseerd en gestructureerd, het is duidelijk - star en bureaucratisch Leider: (‘organisator’) + bouwt overzichtelijke gestructureerde school op, houdt zich zelf ook aan de regels - door een teveel aan regels en afspraken verzandt de school en komt tot stilstand
8
Workshop Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde-volle benadering waarin de stabiliserende benadering van paars-rood-blauw wenselijk is.
9
Cultuurtype 4: Resultaat
Kleur: oranje Belangrijke waarden: beter willen zijn, competitie, uitdaging, succes Schoolcultuur: + flexibel, doelgericht, ambitieus - egoïstisch, opschepperig Leider (‘motivator, stimulator’): + gaat voor hoogste resultaat, is ambitieus, benut trekkracht van beoogde doelen - veeleisend, stressverhogend
10
Cultuurtype 5: Mensgericht
Kleur: groen Belangrijke waarden: groepsgevoel, idealen, sociaal, empathie, gelijkheid, harmonie, consensus Schoolcultuur: + samenwerkend en kennis delend, een team - kletserig / roddelend, soft, subgroepjes Leider (‘teamleider’): + betrokken, communicatief, verbindend - ‘Lijder’, stroperig, besluiteloos
11
Cultuurtype 6: Innovatief
Kleur: geel Belangrijke waarden: willen begrijpen, analyseren, verbanden, vrijheid, ruimte Schoolcultuur: + kennis verwervend, gehecht aan autonomie - traag veranderend, complicerend Leider (‘strateeg’): + doordacht, innovatief, wil ‘weten’, gehecht aan vrijheid - detaillistisch, complicerend, stelt telkens het plan-pad bij
12
Workshop Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde-volle benadering waarin de dynamische benadering gewenst wordt
13
Workshop Inventariseer scholen / personen / situaties die duidelijk behoefte hebben aan deze waarde-volle benadering waarin deze inspirerende benadering gewenst wordt
14
Zelfinzicht Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij?
Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Afwijzing Energiebronnen Energielekken Profiel dat je hanteert tijdens stress Met een collega bespreken: welke relatie zie je met de huidige teamcultuur?
15
Doelbepaling Formuleer de wenselijke kleurenmix voor jouw school
Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Energiebronnen Met een collega bespreken: de weg ernaartoe
16
Ontwikkeltraject: projectmatig toewerken naar de PLG
Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij? Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Afwijzing Energiebronnen Energielekken Met een collega bespreken
17
Afsluiting Welke doelen zijn gehaald?
Donderdagochtend vervolg projectmatige aanpak van de ontwikkeling naar een PLG
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.