Download de presentatie
GepubliceerdAnnelies de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Vorige week heb de 3 jongedames uitgelegd hoe je het best groeiprojecten voor de toekomst identificeer en ook of je een ansoff matrix voor zal kunnen gebruiken. Deze week verdiepen wij ons in op de planningsfase STAP 8
2
Inhoud Waarom een strategiekeuze maken
Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan De opbouw van het strategieplan Visie Doelstellingen Strategiekeuzes Projectkeuzes De drie grote strategieopties Uitleg Kotler
3
Waarom een strategiekeuze maken?
Een goed strategieplan geeft duidelijk aan waar je naartoe wilt met je bedrijf, wat je wil bereiken en welke strategieën en projecten nodig zijn om je doelstelling te bereiken Maar !!! Strategieplannen zijn dikwijls complex , omvangrijk en onoverzichtelijk en kan kunnen mislukken door belangrijke oorzaken 1 er worden geen concrete keuze gemaakt waardoor alle strategieën en projecten worden opgeteld met als resultaat dat het te duur is 2geen duidelijkheid 3. ze missen concrete doelstellingen of meetpunten Dus zorg zeker dat dit goed zit
4
Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina
Wie het niet kort en bondig kan zeggen, heeft de zaken meestal onvoldoende doordacht of uitgeklaard De 1-pagina aanpak is doeltreffend door zijn verschillende redenen 1 drastische keuzes 2. Concentratie op de hoofdzaken 3. je ideeën kort ,duidelijk en ondubbelzinnig te formuleren Wie het niet kort en bondig kan zeggen, heeft de zaken meestal onvoldoende doordracht of uitgeklaard Het is zeker niet moeilijk om 2o pagina’s vol te schrijven met ideen maar dit is ook niet zinvol
5
Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan?
Naam bedrijf + tijdsperiode meerjarenplan Bedrijfsvisie/missie Dan uw doelstelling Dan uw strategieën die verbonden zijn aan een project En tenslotte de meetpunten
6
De opbouw van het 1-pagina strategieplan
Visie Doelstellingen Strategiekeuzes Projectkeuzes
7
Onderscheid tussen missie en visie
De visie: 1. kort en helder wat het bedrijf hoopt te bereiken 2. beperken tot twee a drie zinnen Missie: 1. bedrijf wat het bedrijf in de toekomst wilt doen 2. wat is je kernactiviteit? 3. je doelgroepen? 4. toegevoegde waarde 5.waarden en overtuigingen bedrijfsaanpak 6. beperken tot vier a vijf zinnen Kort en helder wat het bedrijf wilt bereiken, hoe het bedrijf eruit wilt zien binnen 5 of tien jaar Beperk je tot twee a drie zinnen verleg je grenzen inspireer en stimuleer
8
Bedrijfsdoelstellingen
Kwantitatieve doelstelling 1. worden in cijfers uitgedrukt omzetgroei, winstgevendheid of klantentevredenheid Kwalitatieve doelstelling 1. worden uitgedrukt in woorden Kwantitatieve doelstelling 1. worden in cijfers uitgedrukt omzetgroei, winstgevendheid of klantentevredenheid Kwalitatieve doelstelling 1. worden uitgedrukt in woorden Het gaat hier meestal rond bedrijfsfocus of beleid Bv naamsbekendheid
9
Het onderscheid tussen strategie en project
Voorbeeld Strategie : de brutomarge van productgroep X verhogen van 35% tot 50% in 3jaar tijd Project: lagere aankoopprijzen of nieuwe leveranciers selecteren ( aankoopprijs – 10% vanaf 2 jaar) Jaarlijkse prijsstijging of indexaanpassing doorvoeren Verkoopprijzen elke jaar gemiddeld +2% Strategiekeuze focust op wat we willen bereiken en project is hoe wij het willen bereiken
10
Praktische tips en adviezen
Kies duidelijke strategische richting doe wil uitgaan met je bedrijf Visie kan uit de inspiratie komen van bouwstenen (stap 7) Gebruik heldere taal Bepaal meetpunten
11
De 3 grote strategieopties
Prijsgericht (operational excellence) Productgericht (product innovation) Klantgericht (customer intimacy)
12
prijsgericht Lage prijzen Lage kosten
Betrouwbare diensten en producten leveren tegen scherpe prijzen Met een minimum aan ongemak aan klanten Voorbeeld : Aldi
13
productgericht Unieke producten en diensten aanbieden
Sterk in productinnovatie en merkmarketing Vernieuwing De beste producten en diensten leveren door product vernieuwing ondersteund met een sterke marketing Voorbeeld: Apple
14
klantgericht De klant staat centraal
Bekijken van klanten behoefte en wensen Beter dan concurrenten Klanten verassen en verwennen Streven naar lange termijnrelaties Voorbeeld: coca cola Ze spelen hard in gevoelens
15
Uitleg kotler Waar situeer je Kotler's productiegerichte en verkoopgerichte aanpak? Kotler zegt dat verkopers hun product moeten kennen dit houdt meer in dat je zou denken vooral als het over een aantal complexe producten door de groei van de productmanagement was dit voor veel bedrijven de aanleiding om over te gaan tot een productgericht verkooporganisatie Wij denken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.