De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3"— Transcript van de presentatie:

1 Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hr.nl/vrije

2 Programma vandaag Terugblik vorige keer Hoofdstuk 3

3 Terugblik Psycho-analyse:
Veel aandacht voor de binnenwereld van het kind / de volwassene Het onbewuste Veel aandacht voor de eerste levensjaren

4 Behaviorisme - ontstaan
Begin van de 20e eeuw, in Amerika. Vooral interesse in de praktische toepassing van de psychologie Geen innerlijk, geen ‘vroeger’ (i.t.t. psychoanalyse) Objectieve kennis Tegenwoordig wordt behaviorisme gemixt met de cognitieve theorie

5 Uitgangspunten Objectiviteit en waarneembaar gedrag Leerprocessen
Mensen en dieren zijn gelijk, wat betreft leerprocessen Mensen komen ‘blanco’ ter wereld Gedrag zo simpel (klein) mogelijk verklaren

6 Mensbeeld Watson – mechanistisch Skinner – organistisch

7 4 leerprocessen Habituatie Klassiek Conditioneren
Operant Conditioneren Model-leren

8 1. Habituatie De meest algemene manier van leren, zonder dat je het door hebt. Habitueren voorkomt dat er teveel prikkels binnenkomen Gewenningsleren (prikkel wordt ‘onbelangrijk’) Sensitisatie = tegenovergestelde

9 2. Klassiek conditioneren
Pavlov en Watson Associatief leren, leren om 2 stimuli met elkaar te verbinden Een verband bouwt voort op aangeboren reflexen

10 Watson Little Albert https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE
OCS (plotseling geluid) → OCR (angst) OCS (geluid) + NS of CS (muis) → OCR (angst) CS (muis) → CR (angst)

11 Pavlov

12 Klassiek conditioneren Leerwetten
Onbewust leerproces Discriminatie: de stimulus moet aan bepaalde kenmerken voldoen om de reactie uit te lokken Generalisatie: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen 2 verschillende stimuli Contiguïteit: 2 stimuli moeten gelijk of vlak na elkaar plaatsvinden Extinctie: uitdoving

13 3. Operant conditioneren
3. Operant conditioneren Thorndike: wet van het effect Skinner: S-R-C model (stimulus respons-consequentie) - Gedrag neemt toe als het beloond wordt - Gedrag neemt af als het niet-beloond wordt (straf of negeren) - Als gedrag dus toeneemt of in stand blijft, is er kennelijk een beloning…

14 3. Operant conditioneren consequenties van gedrag
Positief = toedienen Negatief is wegnemen 3. Operant conditioneren consequenties van gedrag Positieve beloning: het gedrag leidt tot iets prettigs Negatieve beloning: het gedrag leidt tot het vermijden van iets vervelends Positieve straf: het gedrag leidt tot iets onaangenaams Negatieve straf: het gedrag leidt tot het verliezen van iets aangenaams Negeren en uitdoven: door gedrag te negeren zal het gedrag uitdoven Confronteren en uitdoven: blootstellen aan situatie (bij angst)

15

16 3. Operante conditionering leerwetten
Beloning = bekrachtiging Wet van frequentie gedrag dat altijd beloond wordt gedrag dat af en toe beloond wordt (= intermittant reinforcement)

17 3. Operante conditionering Leerwetten
Snelle/directe consequenties → meeste effect Effect van straf Ritssluitingseffect Generalisatie en discriminatie Shaping

18 4. Model leren Bandura Sociaal leren (leren van iemand anders)

19 Behaviorisme in reclame

20 Volgende keer


Download ppt "Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3"

Verwante presentaties


Ads door Google