Download de presentatie
GepubliceerdAnnelies Erna de Boer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie titel BIMAIV01
Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Week 1 Business IT & Management Rotterdam, 00 januari 2007
2
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent
Principal Consultant / Innovatiemanager Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
3
Bereikbaarheid E-mail j.p.m.beelen@hr.nl
Profile Twitter Fileshare
4
Wat gaan we doen? Theorie Informatievoorziening
Boek Informatiemanagement – Roel Grit ISBN – Noordhoff Hoor/werkcollege Opdracht Mendix (door Fedor Wagenaar) Werkcollege practicum Beoordeling Theorie tentamen – Individueel (Cijfer) Opdracht Mendix – Groepjes van 2 (Voldoende/onvoldoende)
5
Het Boek Presentaties staan op de site
Oefenvragen (MC) op de site van Noordhoff
6
Planning 9 Sept - Introductie en Informatiemanagement 16 Sept - H1
30 Sept - H3 + H4 7 Okt - H5, H10, H14 en H15 14 Okt - H6, H7, H11, H12 en IT Management 21 Okt - Vakantie 28 Okt - H8, H9, H13 5 Nov - Tentamenweek (Géén les) 12 Nov - Tentamenweek (Géén les)
7
Alice in Wonderland, “Would you tell me, please, which way I ought to go from here?” ‘That depends a good deal on where you want to get to’ said the Cat. Í don’t much care where—‘ said Alice. ‘Then it doesn’t matter which way you go,’ said the Cat. ‘—so long as I get somewhere,’ Alice added as an explanation. ‘Oh, you’re sure to do that,’ said the Cat, íf you only walk looong enough.’ Lewis Carroll.
8
Theorie Module BIMAIV01 Wat is informatiemanagement en hoe komt het dat dit de laatste jaren zo’n prominente plaats heeft gekregen in organisaties? Met deze vragen begint de module. Ook komt aan de orde waar en waarom informatie vastgelegd moet worden. Per organisatie kan het antwoord verschillen. Bovendien gaat u in deze module in op zaken zoals het vastleggen van gegevens, ICT technieken, gebruik en beheer van informatiesystemen.
9
Waarom informatiemanagement?
11
Wat is informatiemanagement?
12
Wat is informatiemanagement?
Onderstaand zijn enkele voorbeelden uit de praktijk beknopt weergegeven: ...het vakgebied waarin de rol van informatie, van de informatievoorziening en van IT binnen en tussen organisaties wordt onderzocht…… ...Informatiemanagement is gegevens en informatie bewaren en toegankelijk maken….. ...Informatiemanagement houdt zich bezig met het managen van de informatisering…. ...Informatiemanagement houdt zich bezig met informatie en het sturen en beheren van de informatie-uitwisseling… ...Informatiemanagement omvat het geheel van managementactiviteiten gericht op informatievoorziening…. ...Informatiemanagement richt zich op de documentaire informatievoorziening… ...Informatiemanagement is gericht op het managen van de informatiearchitectuur….
13
Terminologie Informatieplanning Demand & Supply Management BIA BITA
14
Demand & Supply Management
15
Business - IT Alignment
Waarom is afstemming moeilijk? Grote onderlinge afhankelijkheid van business en IT echter met een traditioneel moeizame communicatie Uiteenlopende doelstellingen Bedrijfskunde versus Technologie Externe versus interne scope Omgevingsveranderingen versus technologische veranderingen Bedrijfs- domein IT- domein
16
Definitie Het bekendste model om informatiemanagement te positioneren is het Strategic Alignment Model van Henderson en Venkatraman. Volgens dat model bestaat in praktijk behoefte aan invulling van twee categorieën van managementactiviteiten gericht op informatie: Het managen van informatie als bedrijfsresource; Het managen van de relatie tussen bedrijfsvoering en IT.
17
Strategic Alignment Model
Bedrijfs Strategie IT Strategie Bedrijfs Processen IT- Infrastructuur & Processen
18
Strategic Alignment Model
Bedrijfs Strategie IT Strategie Informatie management Bedrijfs Processen IT- Infrastructuur & Processen
19
Wat willen we bereiken met de afstemming tussen business en IT ??
Definitie Wat willen we bereiken met de afstemming tussen business en IT ??
20
Definitie Het fuseren van bedrijfsstrategie met IT-strategie;
Het uitwerken van een op elkaar afgestemde lange termijn visie (en planning); Het doorvertalen van lange termijn visie naar lange termijn resourcemanagement; Het denken en werken vanuit gemeenschappelijke scenario’s; Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke architectuur; Het creëren van kaders voor IV-governance; Het beheren van informatievoorziening als logische keten(s); Het op elkaar afstemmen van infrastructuren, vaardigheden en processen tussen bedrijfsvoering en IT; Het werken vanuit een gemeenschappelijke planning en controle;
21
Strategic Alignment Model
Missie Besturing Competencies IT Visie IT Besturing IT Competencies Organisatie Infrastructuur Vaardigheden Organisatie Processen IT Architectuur IT Vaardigheden IT Processen
22
Strategic Alignment Model verfijnd volgens Maes Negenvlaksmodel
23
bedrijfsactiviteiten
Samenhang Corporate management Bedrijfsstrategie IT-strategie Strategie Informatie-management Bedrijfsprocessen & middelen IT-processen & IT-infrastructuur Ontwerp Operationele bedrijfsactiviteiten Operationele IT-activiteiten Uitvoering Sector-management IT-management
24
Waar start de afstemming tussen Business en IT?
Startpunt Waar start de afstemming tussen Business en IT?
25
Alignment Stappenplan
Achterhalen van de bedrijfsstrategie In kaart brengen organisatie-infrastructuur en processen Achterhalen ICT-strategie In kaart brengen ICT-infrastructuur en processen Identificeren verantwoordelijke partijen Realiseren verticale afstemming Realiseren horizontale afstemming
26
4/13/2005 26
27
Stork Aerospace Key drivers Outsourcing of design and build activities
Designs, develops and produces advanced structures and electrical systems for the aerospace and defence industry and supplies integrated maintenance services and products to aircraft owners and operators. The Aerospace group carries out these activities with 3,532 employees Key drivers Outsourcing of design and build activities Optimizing supply chain and lean manufacturing Outsourcing of integrated MRO (maintenance, repair, overhaul services) Key competences In depth knowledge of aircraft design and aircraft operations Technology leader in complex structural parts made of innovative materials with innovative production technology Knowledge of specific logistics concept for fleet support
28
Stork Technical Services
A knowledge intensive, professional supplier of integrated technical services for installations and machines in the industrial market. The group, which consists of the Industry Services and Industry Specialists strategic units carries out these activities with 9,320 employees Key drivers Increasing need for maintenance Increased outsourcing Key competences In-depth knowledge of integrated maintenance management concepts for industrial customers Unique knowledge of process management for progress and budget monitoring Specialist knowledge of equipment, components and technology
29
Top down & Bottom Up Increasing need for maintenance
Specialist knowledge of equipment, components and technology Rich Presence Unified Communication Exchange 2007 Optimizing supply chain and lean manufacturing In depth knowledge of aircraft design and aircraft operations Shared design Collaborative Workspace Sharepoint 2007
30
Vragen zijn welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.