Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdClara ten Hart Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart HarDo@hr.nl
2
De dramadriehoek
3
Dramadriehoek Aanklager: beschuldigd, wijst de ander op fouten en spreekt in verwijten. Redder: Dit is diegene die helpt, die de verantwoordelijkheden overneemt en die vanuit zijn ( onbewuste ) overtuiging meent te weten wat goed voor de ander is. Het slachtoffer: Dit is degene die “iets niet kan”, die geen verantwoordelijkheid wil of kan dragen.
4
Rolwisseling dramadriehoek 1.De redder wordt aanklager 2.Het slachtoffer wordt aanklager
5
Groeidriehoek Ten eerste, voorkom dat je in de dramadriehoek komt. Lukt dat niet: 1. Houdt de ander verantwoordelijk voor het leerproces. 2. Zet verwijten om in behoeften: “Je luister niet!”, wordt, “ik wil graag dat je naar me luistert”. 3. Enkel gevraagd advies geven en checken wat de ander daar mee gaat doen. 4. Als aanklager assertief zijn en je eigen grenzen bewaken. 5. Je steeds afvragen waarom je in een rol zit.
6
Eigen voorbeeld.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.