Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 hg@sgdb.nl ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari 2016
2
Waarom een ouderavond over profielkeuze? Eerste inhoudelijke keuze van zoon/dochter Een keuze die uitsluit Info gesprek Wat neem je mee op het eind? Besef van voorsorteren Inzicht in activiteiten voor profielkeuze Informatie over (gevolgen van) profielkeuze
3
Leerling SchoolOuders/verzorgers Waarom samen? Hoe kun je je kind helpen? Hoe heb je wat aan je ouders? (bij de profielkeuze…)
4
► inrichting Tweede Fase ► de verschillende wiskundes ► keuzebegeleiding profielkeuze (Qompas) Informatie over:
5
► In klas 3 kies je een profiel Natuur en Techniek Natuur en Gezondheid Economie en Maatschappij Cultuur en Maatschappij ► Totaal: minstens 11 vakken. (minimaal: 25 lesuren/klassikale uren) ► Toetsuren/counseloruur Inrichting Tweede Fase
6
► Minimaal 4800 slu in 3 jaar ► Dus minimaal 1600 slu per jaar (40 weken x 40 uur) Drie componenten: ► Gemeenschappelijk deel (2120 slu) ► Profieldeel (1880 of 1920 slu) ► Vrije ruimte (minimaal 760 slu) Inrichting Tweede Fase
7
Gemeenschappelijk deel: ► Nederlands ► Engels ► Lichamelijke Opvoeding ► Taal in Ontwikkeling (Tio) ► Maatschappijleer (in klas 6) ► Klassieke taal
8
Natuur en Techniek ► Profieldeel: Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde ► Profielkeuzevak: Biologie Wiskunde D (vanaf klas 5) Informatica (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (twee vakken)
9
Natuur en Gezondheid ► Profieldeel: Wiskunde A of B Scheikunde Biologie ► Profielkeuzevak: Aardrijkskunde Natuurkunde (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (twee vakken)
10
Economie en Maatschappij ► Profieldeel: Wiskunde A of B Economie Geschiedenis ► Profielkeuzevak (een vak): Aardrijkskunde, Frans of Duits ► Vrije deel (twee vakken)
11
Cultuur en Maatschappij ► Profieldeel: Wiskunde A (of C na klas 4) Geschiedenis Aardrijkskunde ► Profielkeuze vak (één vak): KUBV, fatl, dutl, gtc, ltc, fi ► Vrije deel (twee vakken)
12
► In Qompas: Op de home-pagina: informatie zoeken / optie Speel met je profiel: Hier kun je keuzes uitproberen en zien wat wel en niet kan.home-pagina Daarnaast staat ook het keuzeformulier en de voorwaarden voor het kiezen van een meerpresteerdersvak. Profielkeuzeformulier
13
Kenmerkend voor de tweede fase op onze school ► Keuzes school Combinatie filosofie/informatica is niet mogelijk NT en NG: combinatie KUBV/Fa/Inf niet mogelijk Geen bi, na en sk in maatschappijprofielen Organiseerbaarheid en betaalbaarheid
14
Kenmerkend voor de tweede fase op onze school ► Nieuwe vakken In klas 4: Informatica Filosofie Economie KUBV (kennismaking in de projectweek / informatie tijdens de les) In klas 5 Wiskunde D (alleen bij N&T)
15
Kenmerkend voor de tweede fase op onze school Meerpresteerdersvakken vakken naast en buiten het reguliere vakkenpakket. Bv. buiten het profiel of buiten de twee keuzevakken niet of niet voor alle lessen ingeroosterd. Vereist dus veel zelfstandigheid Voorwaarden : Cijfer voor het betreffende vak: minimaal onafgerond 7,5 óf Gemiddeld cijfer voor alle vakken samen: minimaal onafgerond 7,5.
16
Kenmerkend voor de tweede fase op onze school Cambridge Engels: Apart ingeroosterd Onder voorwaarden (test, cijfer voor Engels minimaal 7,5 én een motivatiebrief) Aan het volgen van dit programma zijn kosten verbonden. Informatie in lessen Engels
17
Vooruitkijkend naar klas 5 en 6 ► Gemeenschappelijk deel: Ne, En, Lo, Maatschappijleer, Klassieke taal ► Nog maar één vak verplicht in vrije deel Tijdens het schooljaar vakken laten vallen is niet mogelijk ► Voor alle vakken schoolexamens ► N.B. Alleen vakken die leerlingen in klas 4 hebben gevolgd kunnen in klas 5 gekozen worden.
18
Keuzes klas 3 ► Grieks en/of Latijn? ► Welk profiel? ► Welke vakken in profieldeel? ► Welke vakken in vrije deel? ► Een meerpresteerdersvak? ► Cambridge (pas aan het eind van het schooljaar) ► en …
19
… keuze tussen wiskunde A/C of B Hoe kies je de juiste wiskunde ? cijfers – A/C-hoofdstukken: H4 & H9 7 of hoger: wiskunde A – B-hoofdstukken: H5 & H6 7 of hoger: wiskunde B advies docent (indruk in klas, opgaven in andere toetsen) voorlichting projectweek klas 3 (o.a. door bovenbouwleerlingen) interesse / vervolgstudie: α of β ?
20
verschil wiskunde A/C en wiskunde B Wiskunde A/C het rekenwerk gaat niet erg diep, veel gebruik GR bijvoorbeeld: H3 kwadratische vergelijkingen - met GR belangrijk bij wiskunde A/C is dat je problemen uit de praktijk leert te vertalen naar een stuk wiskunde
21
verschil wiskunde A/C en wiskunde B Wiskunde B abstracte/wiskundige problemen oplossen met moeilijke wiskundige technieken. je zult wiskunde leuk moeten vinden beste basis voor veel vervolgstudies
22
klas 5: wiskunde A, B, C en D eind klas 4 keuze tussen wiskunde A en wiskunde C in vergelijking met wiskunde C krijg je bij wiskunde A meer onderwerpen en moeilijkere problemen op te lossen als je een CM-profiel kiest kan wiskunde A noodzakelijk zijn voor je vervolgopleiding cijfer, advies, vervolgstudie cijfer voor wiskunde A/C eind klas 4 op basis van keuze wiskunde A of wiskunde C keuze voor al dan niet wiskunde D in klas 4 krijg je bij wiskunde B een wiskunde D module over complexe getallen
23
onderwerpen wiskunde A,B en C Wiskunde CWiskunde AWiskunde B formules, grafieken, vergelijkingen algebra statistiek & ICT telproblemen en kansrekening normale verdeling en binomiale verdeling differentiëren logisch redenerenrijenintegreren vorm en ruimte/ perspectief toetsen van hypothesenvectormeetkunde
24
Qompas: een online profielkeuzemethode ► Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken, thuis en op school ► Actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen ► Persoonlijk online dossier; inzichtelijk voor mentoren en decaan ► Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol ► Ouders kunnen de oudermodule aanschaffen
25
Uw rol als ouder(s)/verzorger(s) ► Vragen naar de voortgang van het stappenplan in Qompas ► Het maken van een opdracht over uw kind via Qompas ► Bespreken van en helpen bij het maken van keuzes ► Ondertekenen van voorlopige en definitieve profielkeuze
26
Thuiswerk ► Stoeien met de keuze(on)mogelijkheden: ► Qompas (Voorlopig keuzeformulier) Lijst met nadere vooropleidingseisen http://www.studiekeuze123.nl/images/Studies_WO_vwo.pdf http://www.studiekeuze123.nl/images/Studies_WO_vwo.pdf http://www.studiekeuze123.nl/images/Studies_HBO_vwo.pdf http://www.studiekeuze123.nl/images/Studies_HBO_vwo.pdf
27
Tijdspad ► Keuzebegeleiding door mentoren m.b.v. Qompas (begin november tot half januari) ► Informatieavond (dinsdag 5 januari) ► Projectweek (18-22 januari) ► Voorlopige keuze (uiterlijk donderdag 4 februari; ondertekend) ► Adviezen vakdocenten (dinsdag 16 februari) ► Interviews met vijfdeklassers (februari) ► Evt. gesprek met mentor (mentoruur / ouderavond woensdag 30 maart) ► Evt. gesprek met decaan (op aanvraag) ► Definitieve keuze (uiterlijk donderdag 14 april; ondertekend)
28
Vragen? … kunt u later ook altijd stellen Mailadres: hg@sgdb.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.