Download de presentatie
GepubliceerdJozef Dekker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
VAKDIDACTIEK Shaun the sheep dt – college Animatie
2
Inhoud college animatie
0. Preview: Shaun the sheep (Aardman studio’s) 1. Theorie 2. Voorbeelden van animatie 3. Aan de slag!
3
Animatie Animatie = verzamelnaam voor een groot aantal technieken die beeld voor beeld bewerkt, achter elkaar gezet de illusie van beweging tot stand brengen. (Latijn: animare= bezielen) Voorbeelden van technieken: klei-animatie, zand-animatie, cut-out animatie, pixellatie-animatie 2-d animatie, 3-d animatie, stop-motion-animatie
4
Animatie Stappen van animatie:
Het bewegen, aanpassen, vervangen van een voorwerp of beeld Het vastleggen van een beeld 25 beelden per seconde: suggereert beweging voor onze waarneming
5
Geschiedenis animatie
1824 begin animatie: Thaumatrope (wonderschijf) Twee schijven die je draait en zo onstaat de illusie van beweging.
6
Wonderschijf in actie
7
Muybridge: foto’s rennend paard
De eerste animatievormen werden nog met de hand getekend. Pas later, met de ontdekking van de fotografie, werden echte beelden gebruikt voor de animatiefilms. Het was dan ook de fotograaf, Eadweard Muybridge, die met zijn experimenten aantoonde hoe belangrijk fotografie voor animatie is. Met een ingewikkelde installatie van veel fotocamera's op een rij, maakte hij een serie foto's van een rennend paard. Op die manier kreeg hij een groot aantal foto's, waarbij het paard steeds een heel klein stukje verder was in haar beweging. Door deze reeks foto's achter elkaar af te spelen leek het net alsof het paard echt liep.
8
Muybridge: in actie 12 fps
Het is nog een animatie van enkel 12 beelden voor een seconde, het loopt daarom ook nog niet zo vloeiend. Hoe meer beelden per seconde, hoe vloeiender het beeld. Máár, heb je té veel beelden, dan kan het oog het niet meer goed registreren en loopt de animatie ook niet meer lekker. Je oog slaat dan als het ware enkele beelden over.
9
Rotoscopie 19e eeuw Animated horse, made by rotoscoping 19th century photos by Eadweard Muybridge. Artistic license has been used to achieve the cartoony look. Animated by J-E Nyström, User:Janke, released under CC-BY-SA-2.5
10
Geschiedenis animatie
Vanaf 1900 eerste tekenfilms: Little Nemo, Gertie the Dinosaur Gertie Walt Disney: Mickey Mouse Max Fleischer: Popeye Eerst in zwart wit en zonder geluid, jaren ‘30 in kleur en met geluid. Deze animatietechniek is zich blijven ontwikkelen tot op de dag van vandaag. Rond 1900 kwamen de eerste tekenfilms, zoals 'Little Nemo' en 'Gertie the Dinosaur' van Winsor McCay. Later kreeg de animatie meer bekendheid door de alom bekende Mickey Mouse van Walt Disney en Popeye van Max Fleischer. Eerst nog in zwart-wit, later in kleur. In het begin was er ook nog geen geluid bij, we noemen dit zogenaamde 'stomme films'. Er werd dan ook wel live-muziek bij een filmvertoning gemaakt of er was iemand die er een verhaal bij vertelde (een explicateur). In de jaren '30 kwamen er films met geluid en kleur.
11
Aantal beelden per seconde
Frames per second (FPS) PAL: 24,X beelden per seconde NTSC: 29,X beelden per seconde (Amerikaanse standaard) Klei-animatie minimaal ongeveer 10 fps, in de Aardman films: 12 fps. Hieronder: links 10fps en rechts 2 fps
12
Animatie: soorten 2d bijvoorbeeld
Cut-out animatie (uitgeknipte figuurtjes) Tekeningen Zandanimatie 3d: Stop-motion-animatie Met een foto van elke beweging van het object krijg je een film. Klei-animatie Pixillatie-animatie (met echte voorwepen of mensen)
13
Voordelen nadelen animatie
erg tijdrovend bewerkelijk proces: nauwkeurigheid gewenst Voordelen + alles is mogelijk, qua materiaal, thematiek, mengvormen, etc. + kan al met goedkope materialen + snel een mooi resultaat + erg leuk om te doen
14
Software Gewone digitale camera foto’s maken + montage
Speciale programma’s zoals: Mac: iStop Motion, Framethief Windows: Stop Motion Pro Live weergave van geregistreerd beeld van camera Met klik op beeldscherm een opname maken Beelden in goede volgorde bekijken en met 29,5 fps Functies zoals: ‘onion’skinning-functie Exporteren naar avi-bestand of Quicktime-bestand
15
Montage animatie Monteren van de gemaakte beelden, geluid, tekst en effecten kan ook met bijvoorbeeld: Mac: iMovie, Final Cut, Adobe Premiere Windows: Movie Maker, Adobe Premiere, etc.
16
Functies Onion skinning Tijdens de animatie van een nieuwe opname wordt een lichtere transparantere versie weergegeven van het vorige gefotografeerde beeld. -> zo beweging en snelheid van beweging beeldje voor beeldje te controleren Onion skinning is a 2D computer graphics term for a technique used in creating animated cartoons and editing movies to see several frames at once. This way, the animator or editor can make decisions on how to create or change an image based on the previous image in the sequence. In traditional cartoon animation, the individual frames of a movie were initially drawn on thin onionskin paper over a light source. The animators (mostly inbetweeners) would put the previous and next drawings exactly beneath the working drawing, so that they could draw the 'in between' to give a smooth motion. In computer software, this effect is achieved by making frames translucent and projecting them on top of each other. This effect can also be used to create motion blurs, as seen in The Matrix when characters dodge bullets.
17
Aan de slag: stappenplan
Kies een onderwerp. Maak een treatment of script. Maak een storyboard: stel schetsen hoe het eruit moet gaan zien. Script is uitgebreidere versie van een treatment, met dialoog, vertelling en structuur.
18
Aan de slag: stappenplan
4. Verzamel materiaal en ontwerp je personages.
19
Aan de slag: stappenplan
5. Bouw een studio en een achtergrond.
20
Aan de slag: stappenplan
6. Zet alles klaar om het verhaal te beginnen.
21
Aan de slag: stappenplan
7. Maak foto’s en beweeg je poppetjes - testversie. 8. Als de test klopt, ga verder met de echte film.
22
Aan de slag: stappenplan
9. Importeer de foto’s in een programma en monteer. 10. Voorzie de foto’s die nu een filmpje zijn, van muziek, commentaar en gebruik eventueel speciale effecten.
23
Tips en trucs Zorg ervoor dat de camera stevig staat en niet makkelijk kan bewegen. Elke kleine beweging of verandering is straks te zien in de animatie! Te grote bewegingen komen schokkerig over. Maak je figuren zo eenvoudig mogelijk. Maak je script zo eenvoudig en visueel mogelijk. Gebruik een verteller voor eventuele dialoog.
24
Links
25
Voorbeelden van animiatie
Klei Pingu, Aardmanstudios met Wallace & Grommet, Shaun the Sheep, etc. Poppetjes Buurman en Buurman, Bumba, Lego, Paymobil, tekenpop, etc. buurman Tekeningen Tekenfilms! Tegenwoordig worden veel films met computeranimatie gemaakt
26
Overige documentatie Veel filmpjes op bijvoorbeeld youtube zoekwoord ‘stop motion’ Boek: Animatietechnieken, van Mary Murphy
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.