Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Desmet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
2
Programma vandaag Pitches door werkgroepen Terugblik Theorie hoofdstuk 3 Voorbereiding week 4
3
Pitches Pitches 5 x 10 minuten Tip: Maak aantekeningen van de presentaties
4
Terugblik week 2 Wat zijn de 5 verschijningsvormen van de brede school? Welke maatschappelijke trends zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van de brede school? Wat wordt verstaan onder ´verbreden en verbinden´?
5
Terugblik week 2+ http://www.bredeschool.nl/goede- voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ http://www.bredeschool.nl/goede- voorbeelden/artikel/life-college-schiedam- vo/ Onder welke variant valt deze school? Welke kenmerken zie je terug? Hoe zie je ´verbreding en verbinding´terug?
6
Hoofdstuk 3 de pedaogigische basis van de brede school Oorsprong (brede) school: School Scholė (Grieks) vrije tijd Plaats van de Brede School: Gezin Brede School Samenleving Aanbod Brede school: ◦Kennismaking met de wereld ◦Leren van elkaar ◦Ontspanning ◦Opvang
7
Van school naar brede school Ontwikkeling school – brede school: Leerplicht 1901 Uitbreiding curriculum Leren als toegang arbeidsmarkt Oefengebied in het samenleven: “school is samenleving in embryonale vorm”(Dewey) Brede School: ◦ toekomstvoorbereiding ◦ toekomstontwerp
8
Het principe van leren http://www.leraar24.nl/dossier/895 Hoe leren kinderen?
9
Het principe van leren Onderbouw: Activiteiten ondernemen Ervaringen opdoen Leren Ervaringen doordenken (symbolen) Bovenbouw: Ervaringen oproepen (mbv symb) Ervaringen presenteren (mbv symb) Leren Ervaringen bewerken (mbv symb) Onderwijs is ‘laten zien’ (Prange)
10
Leren in de Brede School Doel van school: interactie op gang brengen Doel Brede School is gelijk maar heeft meer mogelijkheden: 1. Groter aanbod = meer ervaringen 2. Afstemming opvoeding thuis en op school versterkt wederzijds Pedagogische opdracht brede school school: Toekomstvoorbereiding: kwalificeren en socialiseren Toekomstontwerp: levensecht leren
11
http://www.youtube.com/watch?v=CfnBT 7rvMiA&feature=plcp http://www.youtube.com/watch?v=CfnBT 7rvMiA&feature=plcp Levensecht leren Ervaringsgericht leren Toekomstvoorbereiding Toekomstontwerp
12
Toekomst voorberiding en ontwerp Toekomstvoorbereiding: ◦Kwalificeren ◦Socialiseren Toekomstontwerp: ◦Wet van respect (rekening houden met de ander) ◦Afstand nemen (reconstructie van ervaringen) ◦Perspectief op de toekomst
13
Levensecht leren als middel Levensecht leren: brug tussenschool en maatschappij Activiteiten ondernemen ervaringen opdoen deze doordenken koppelen aan cognitieve vaardigheden ontwikkelt eigen initiatief en nieuw perspectief
14
Pedagogische werkkader Robin Alexander (2008): Tijd Ruimte Het curriculum Het onderwijsarrangement Regels, routines, rituelen
15
Voorbereiding week 4 Bestudeer de artikelen van Furedi (Natschool)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.