De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven

Verwante presentaties


Presentatie over: "9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven"— Transcript van de presentatie:

1 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven
Succesvol ouders betrekken 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven

2 De betekenis van “school”

3 Wat meet je met de Cito-toets?

4 PISA-onderzoek: Nederland op nummer 1 bij de eerste helft van de toets

5 Opvoeders lachen, kijken, maken geluiden
Doordat de opvoeders over en weer lachen, kijken, geluiden maken gaan kinderen zich richten op de klanken in de taal die ze horen. Klankcombinaties krijgen een betekenis. Rond 12 maanden begint de ontwikkeling van de woordenschat.

6 Samen kijken, samen spreken, samen luisteren

7

8 Gemiddeld reageren ouders 200 keer per uur op Peuters in gesprekjes

9 Peuters krijgen elke 3 minuten een opdracht of correctie van een ouder

10 In een kwart van de gevallen luisteren peuters niet en herhaalt de ouder de boodschap.

11 Jongens van 6 jaar luisteren overigens in de helft van de gevallen niet….

12

13 Aanwijzen en benoemen was tot deze leeftijd belangrijk om de woordenschat te laten vergroten. Nu, tussen één en 1 ½ jaar komt daar het voorlezen bij. Rust, fantasie: het prikkelt de literaire verbeelding.

14 invloeden op het leren van kinderen (Marzano)

15 Opvattingen van ouders over opvoeding (Judy Messman 2012)

16 Professionals kunnen zorgen voor stress…

17 Meegeven woordenlijsten VVE werkt niet voor elke doelgroep

18 Oefeningen thuis hebben verschillende effecten

19 Partnerschap….

20 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

21 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

22 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

23 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

24 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

25 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

26 pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap
Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

27

28 Partnerschap…. Samen van start gaan Voor elkaar kiezen
Elkaar versterken Samen gaan voor het kind Elkaar energie geven

29 Samen van start gaan  Partnerschap begint door een ander gericht erbij te halen. Ik heb jou nodig!

30 Voor elkaar kiezen Partnerschap is een keuze en altijd vrijwillig.

31 Elkaar versterken Partners zijn allemaal  verantwoordelijk en vullen elkaar aan. (complementair) Er is duidelijkheid over ieders rol. 

32 Samen gaan voor het kind!
Partners hebben een helder beeld van wat ze samen voor het kind willen bereiken..

33 Elkaar energie geven Partners delen ervaringen en successen met elkaar, het partnerschap geeft energie en vaak ook plezier.

34 The golden circle (Simon Sinek)

35

36 Het WHY benoemen Ouderinformatie bijeenkomst Oudergesprekken
Voorleestips, boekentips Ouderkamer Nationale voorleesdagen Boekenpret VoorleesExpress Verteltassen vakantietas

37 Wie bereik je en op welke manier? (en wie niet?)
We willen dat kinderen gestimuleerd worden om te lezen door het gedrag van de ouder. Wie bereik je en op welke manier? (en wie niet?)

38 Verantwoordelijkheid en ouderbetrokkenheid
0 jaar 5 jaar 10 jaar jaar 20 jaar

39 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012
strategie vaardigheden cultuur bereidheid

40 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012
Visie, plan, aanpak, organiseren en faciliteren, tips en tops Elkaar begrijpen, scholing, oefening, gesprekken,… Wat stralen we uit? Wat is hier de sfeer? Hoe praten we over elkaar? Hebben we het lef om echt partner van de ouder te zijn?

41 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

42 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

43 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

44 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

45 Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012
strategie vaardigheden cultuur bereidheid

46 Account manager Educatie
Aanpak Actief Ouderschap Lees consulent 1 Lees consulent 2 Lees consulent 3 Lees consulent 4 Lees consulent 5 Lees consulent 6 Account manager Educatie

47 Aanpak

48 Aanpak

49 Aanpak

50 Aanpak

51 Aanpak

52 Aanpak

53 Account manager Educatie
Aanpak Actief Ouderschap Lees consulent 1 Lees consulent 2 Lees consulent 3 Lees consulent 4 Lees consulent 5 Lees consulent 6 Account manager Educatie

54

55 Complimenten!

56

57 Hoe? Voorleesexpress

58 Hoe? Verteltassen

59

60 Vader avond

61 Wensen en verwachtingen avonden

62 A very simple but effective tool is our “Help-by-parent-plan”.
I will tell you this simple idea that really works!! Last year we had the opportunity to help 15 children with low results on reading. For one year we hired a special teacher who helped those kids, three times a week, each. This was for a whole year. There results were great. They all made good progress. Than the school year came to an end. And we all know that children get a learning-dip in summer holydays. Especially the weak readers. My fear was that we could start all over again after the summer holiday. So I invited the parents just before the holydays. We told them how proud they could be; their children has made great progress. We also told them how they had practised the last year. Three times every week; always positive, reading in different situations and so on. At last we asked the parents if they could help by reading three times a week in summer holydays. Our main goal was: no dip in summer holiday. Parents who wanted to help had to sign a sort of contract; an “HDO-plan” (Help by parents plan). They got extra information in a book about how they could help. We promised to test the children before and after summer holydays....

63 resultaten The results were amazing! All parents wanted to help. They all signed a HDO plan and all, except one, has managed to read three times a week with the children.

64 Scholing

65 Interesse in Actief Ouderschap?
Volg ons op Twitter of Facebook voor inspiratie en tips: @actiefouder actiefouderschap Praat mee op de LinkedIn groep Actief Ouderschap. Kijk op voor meer informatie. Mail naar met vragen en om de nieuwsbrief te ontvangen.

66 Woordenboek: Klagen

67 Klagen Boosheid over dingen die niet goed gaan. Jammeren, wenen.
Manier om pijn zichtbaar te maken. Klagers zijn serieuze mensen die op zoek zijn naar verbinding Klacht is gratis advies

68 Klacht positief Achter elke klacht zit en verlangen
Als je er “achter” komt kan je heel snel een positieve draai maken.

69 Erken de klacht Erkennen is niet gelijkgeven!
Ik zeg ja tegen de kijk van de ouder. We hebben een eigen werkelijkheid. Een klager heeft altijd gelijk. Je moet alleen zoeken waarin hij/zij gelijk heeft.

70 dramadriehoek

71 kwaliteitendriehoek Helper Helper Begrenzer Hulpvrager
Stelt een grens / Assertief Doet een aanbod Wees Empathisch Stelt een vraag Kwetsbaar Hulpvrager

72 Partnerschap en loyaliteit

73 Partnerschap….

74 Partnerschap….

75 Partnerschap…. Ouder Ouder Ouder Ouder Leer kracht ouder Ouder ouder

76 Ouder Ouder

77 De dynamische driehoek
Kind Ouder Leerkracht

78 De dynamische driehoek
Kind Ouder Leerkracht

79 De dynamische driehoek
Kind Ouder Leerkracht

80

81

82 Transactionele analyse

83 Zender en ontvanger

84 Zender en ontvanger Digitaal: “Uw zoon heeft een 4 voor rekenen”
Analoog: Alle non-verbale, onvoorspelbare toevoegingen aan taal

85 Ruimte geven, ruimte nemen
Openstellen Luisteren Terugkoppelen Vragend aansluiten Vragend toevoegen Informeren Adviseren Oordelen Opleggen

86 Informeel partnerschap
Taal om te verbinden Formeel partnerschap Taal zoals het hoort Didactisch partnerschap Taal die je leert Pedagogisch partnerschap Taal in de opvoeding Maatschappelijk partnerschap Taal in jouw omgeving

87 Ouders voeden kinderen op tot lezers. Of niet
Ouders voeden kinderen op tot lezers. Of niet. Brochures met goedbedoelde tips of ouderavonden over boeken zijn voor de meeste ouders geen stimulans om nu wél te gaan voorlezen. Hoe kan dat beter? Hoe kan de Bibliotheek ouders meer betrekken? Hoe kunnen de Bibliotheek en ouders partners worden? Welke rol hebben scholen of kinderdagverblijven hierin? En vooral: hoe kan de Bibliotheek ouders verleiden om kinderen te stimuleren om meer te lezen? Na een korte, inspirerende introductie, gaat u in deze workshop aan de slag met uw eigen aanbod aan ouders en kinderen. Wat biedt uw Bibliotheek aan en hoe 'verkoopt' u dat aan ouders, scholen en kinderdagverblijven? Met de 'leesbril van Actief Ouderschap' zult u op een heel andere manier kijken naar de diensten die u aanbiedt en daarmee op subtiele wijze het partnerschap in lezen versterken.


Download ppt "9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven"

Verwante presentaties


Ads door Google