De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak www.med.hro.nl/raamj 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak www.med.hro.nl/raamj 1."— Transcript van de presentatie:

1 Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak www.med.hro.nl/raamj 1

2 Vandaag Agenda: Studiegenotenboek Communicatie in/met de klas Jaarraad/klassenvertegenwoordiger Taal/diagnostische toets Info oriënterende stage (stagemarkt 22-09 Atrium, stagedag vanaf kwartaal 2: klas A t/m E maandagmiddag en F t/m I vrijdagmiddag) 2

3 Thema vandaag Thema: Leerstijlen en effectief studeren Voorkennis activeren: 1.Wat weet je van effectief studeren? 2.Waarom werkt dat? 3.Testje: onthoudt de volgende woorden: 3

4 De kunst van het onthouden sleutel potlood kompas gave talent idee school water lepel trein 4

5 Leerstijlen Huiswerkopdracht vooraf: http://hbo.sxills.nl/tests/kolb.htmlhttp://hbo.sxills.nl/tests/kolb.html Groepsopdracht: het Ikea bouwpakket 5

6 Hoe lang denk je dat je brein kennis vasthoudt?

7 Hoe vergeet ik?

8 Hoe leer ik effectief? Wat is brein centraal leren? 8

9 Sociaal constructivisme 1. Kennisconstructie 2. Betekenisvolle problemen 3. Samenwerkend leren 4. Zelfregulatie

10 1. Kennisconstructie Kennisverwerving = kennisconstructie Nieuwe info interpreteren met behulp van eerdere kennis Begrijpen = constructie en transformatie, niet enkel verwerking en accumulatie → “kennis is altijd iemands kennis” Leren dat verder bouwt op eerdere kennis → naast beter onthouden, ook grotere interesse en motivatie

11 2. Betekenisvolle problemen Leersituaties moeten lijken op reële situaties Problemen dagen redeneer- en probleemoplossende vaardigheden uit Kennis toepassen zoals professionals Verwijst naar leren in een context

12 3. Samenwerkend leren Sociale interacties dragen bij aan kennisconstructie ≠ visies leggen ≠ nadruk op samenwerken, maar gedeeld idee dat sociale onderhandeling belangrijk is Sociale interacties tussen studenten bevorderlijk vanwege gelijk niveau van begrip Discussie is ook graadmeter voor eerdere kennis en wat nog bestudeerd moet worden

13 4. Zelfregulatie Metacognitieve vaardigheden gebruiken om doelen te stellen Overkoepelende termen: doelen stellen, zichzelf observeren en evalueren, belonen Alle studenten doen aan zelfregulatie, maar effectieve zelfregulatie omvat ook motivationele component Eigen leren kunnen reguleren is sleutel tot succesvol leren

14

15 Actief bestuderen

16 Tips van de peercoaches Overzicht: maak samenvattingen, mindmaps en werk met kleur Studeer met medestudenten in groepjes. Maak vragen over de lastige onderwerpen en bevraag elkaar hierover. Door het met elkaar te bespreken blijft de stof vaak beter hangen. Planning: Maak een schema per dag wat je wil doen. Wissel je werk af. Gebruik inzagemoment toets. Zo weet je waar je met de herkansing het accent op kan leggen bij het leren en de soort toets. 16

17 De kunst van het onthouden Welke woorden heb je nu onthouden? Hoe heb je dat gedaan? Wat moet je doen om ze volgende week nog te weten? 17

18 Mijn studieaanpak? http://www.leidenuniv.nl/ics/sz/so/studeren.html Studietest ‘SMART’ http://profielen.hr.nl/2013/snel-leren-snel-vergeten/

19 Volgende keer Bestudeer de inleveropdracht voor SLC kwartaal 1 (blz. 12 SHL) Bezoek van Student Aan Zet Huiswerk vooraf: lezen blz. 19 t/m 28 (blz 15 t/m 24 herziene druk) uit het boek “Greep op je studieloopbaan”. Neem de uitslag van de Belbintest mee http://www.123test.nl/groepsrollentest/ http://www.123test.nl/groepsrollentest/ 19


Download ppt "Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak www.med.hro.nl/raamj 1."

Verwante presentaties


Ads door Google