Download de presentatie
1
Pedagogische theorieën
Bijeenkomst 3/4
2
Wat gaan we doen? http://www.youtube.com/watch?v=fCHjvm8K6Pc
Hoofdstuk 4 kijken en luisteren afsluiten
3
Een uitspraak: Juf, zij speelt gewoon mee en is niet eens een kind!
4
Interactie/ communicatie
Wat houdt kinderen echt bezig. Kinderen leren kennen Is een middel tot welbevinden van de kinderen Leren, groeien en de wereld ontdekken
5
Basishouding communicatie
Respect en bescheidenheid Aansluiten bij de mogelijkheden van het kind Echtheid, aanvaarding, empathie Vertrouwen, rust en zekerheid
6
Riksen Walraven Sensitieve responsiviteit/ emotionele steun
Zelfvertrouwen Gevoel van eigen waarde
7
Werkvorm sensitieve responsiviteit
Lees een boekje voor Vraag waar sensitieve responsiviteit herkend wordt Bedenk een werkvorm voor je team! Uitwisselen
8
luisteren Respecteer het proces van vertellen Actief luisteren
Niet beperken/ censureren Gepast reageren
9
Actieve interactie tijdens spel
Onderzoeken Observeer! Sluit aan Geef aandacht Verwoord Stel vragen Co - constructie
10
spel Samen spelen Suggesties geven Voorspelen Sluit/ verrijk
Met en zonder begeleiding Respecteer autonomie van het kind
11
Vivian Gussin Paley Verhalen uitspelen Sociale interactie
Open vragen, keten van ideeën begin een verhaal er was eens een student PEM..
12
Reggio Emilia Communicatie centraal Leer van de kinderen
Belang van ouders 3 pedagogen (kind, volwassenen, omgeving) Werken vanuit betrokkenheid (projecten) Honderd talen Documenteren Actieve interactie Beeldend kunstenaar Inrichting essentieel
13
Reggio even kijken Reggioweb.flv
honderd talen
14
huiswerk Meenemen alles rondom pedagogisch beleid
Lezen Hoofdstuk 5 en 7 pedagogisch kader
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.