De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Johan Martens, opleiding Facility Management

Verwante presentaties


Presentatie over: "Johan Martens, opleiding Facility Management"— Transcript van de presentatie:

1 Johan Martens, opleiding Facility Management
Sociale Hygiëne, week 1 Johan Martens, opleiding Facility Management (010)

2 Wat doe je als… …iemand stomdronken is en toch nog een biertje bij je bestelt? …je ziet dat iemand rookt op een plek waar dat niet mag? …er een vechtpartij dreigt te ontstaan in de zaak? …iemand een joint opsteekt in jouw café?

3 Wat is sociale hygiëne? Met sociale hygiëne wordt bedoeld dat mensen rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke gezondheid.

4 Eindopdracht Schrijf een sociaal hygiënisch beleidsplan:
Óf voor een reeds bestaand horecabedrijf Óf voor een nog op te richten horecabedrijf Besteed in het beleidsplan aandacht aan de aspecten: Bedrijfsformule Gastvrijheidsconcept Risicoanalyse Huisregels Handhavingsbeleid Deurbeleid Samenwerking met derden Voorlichting en instructie Veiligheidsbeleid

5 Programma voor vandaag
Wetgeving omtrent Sociale Hygiëne Soorten horecabedrijven en doelgroepen Bedrijfsformule en gastvrijheidsconcept Het landelijk examen Sociale Hygiëne Opbouw en organisatie keuzevak Sociale Hygiëne

6 Wetgeving Sociale Hygiëne
Horeca- en slijterijbedrijven hebben vergunning nodig (Drank- en Horecawet) Tijdens openingsuren moet minstens één leidinggevende aanwezig zijn Leidinggevenden dienen in het bezit van een SVH Verklaring Sociale Hygiëne te zijn Geen verklaring? Geen leidinggevende!

7 Wettelijke eisen leidinggevenden
Leidinggevenden beschikken over kennis en inzicht, die nodig is om hun bedrijfsvoering af te stemmen op hun doelgroepen en het bedrijf te exploiteren met inachtneming van de bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij hebben.

8 Wettelijke eisen leidinggevenden
Leidinggevenden beschikken over kennis en inzicht met betrekking tot: Invloed van alcoholgebruik en het gebruik van soft- en harddrugs op lichaam en geest Invloed van het gebruik van alcohol in combinatie met drugs en medicijnen Alcoholmisbruik, alcoholafhankelijkheid en de sociale gevolgen daarvan Het gebruik van speelautomaten en de daaraan verbonden risico’s van gokverslaving De Drank- en Horecawet en andere regelgeving omtrent alcohol Binnen de branche geldende codes voor alcoholhoudende drank Technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting Verschillende bedrijfsformules en gedragskenmerken van doelgroepen

9 Soorten bedrijven Logiesverstrekkend Voedselverstrekkend Hotel Pension
Conferentieoord Camping Jeugdherberg Voedselverstrekkend Snackbar Cafetaria Fastfoodrestaurant Restaurant Lunchroom Eetcafé

10 Soorten bedrijven Drankenverstrekkend (gebruik ter plaatste)
Tearoom Café Bar Discotheek Nachtclub Sportkantine (met vergunning) Wijkcentrum (met vergunning) Buurt- en clubhuis (met vergunning) Drankenverstrekkend (voor thuisgebruik) Slijterij Wijnspeciaalzaak Bierspeciaalzaak Supermarkt Warenhuis

11 Doelgroepen Scholieren Werkende jongeren Studenten Alleenstaanden
Senioren Ouders met kinderen Zakenmensen Tweeverdieners Gasten met veel vrije tijd Toeristen (verdeeld naar volksaard)

12 Bedrijfsformule / Marketingmix
Product Plaats Prijs Promotie Personeel Presentatie

13 Gastvrijheidsconcept
Gastvrijheid = het gevoel dat de gast heeft bij de geboden dienstverlening Gastvrijheidsconcept = de keuzes die je maakt ten aanzien van gastvrijheid Bestaat uit drie onderdelen Product Gedrag Omgeving

14 Opdracht Omschrijf de doelgroepen waarop de catering op jouw locatie zich richt Beschrijf hoe jij de gastvrijheid van de catering op jouw locatie ervaart Beschrijf hoe het bedrijf op jouw locatie de marketingmix heeft ingevuld Geef drie adviezen aan het bedrijf over een betere invulling van de marketingmix

15 Examen Sociale Hygiëne
Cursus is tevens voorbereiding op het landelijk examen Sociale Hygiëne Kenmerken van het landelijk examen: 40 Meerkeuzevragen 40 Minuten Minimaal 60% goed beantwoord Wil je het certificaat behalen? Zelf inschrijven via

16 Examen Sociale Hygiëne
Schriftelijk examen te Utrecht Meerdere keren per jaar, data op de website Kosten: € 127,- Teletoets, examen op de computer Kan op meerdere momenten in de week, zie de website Kan op meerdere locaties, waaronder Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda en Vlissingen Kosten: € 127,- (m.i.v. 2 januari 2014)

17 Opbouw van de cursus Week Onderwerpen 1
Inleiding, doelgroepen, bedrijfsformule en gastvrijheidsconcept 2 Ethiek, sociaal hygiënisch beleid, huisregels en wet- en regelgeving 3 Handhaving, deurbeleid, samenwerken, voorlichting en instructie 4 Risicogedrag en risicoanalyse, regelhandhaving en gespreksmodellen 5 Alcohol, drugs en gokken 6 Roken en het rookverbod, inrichtingseisen en voorzieningen 7 Proefexamen 8 Responsiecollege

18 Organisatie van de cursus
Alle informatie is te vinden in de cursuswijzer! Cursuswijzer en studiemateriaal zijn te vinden op of Literatuur: Cursusboek Sociale Hygiëne, vijfde druk Rechtstreeks via SVH verkrijgbaar à € 22,50 Toetsing op basis van eindopdracht

19 Samenvatting van vandaag
Met sociale hygiëne wordt bedoeld dat mensen rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke gezondheid. Leidinggevenden op de drankvergunning dienen in het bezit van een SVH Verklaring Sociale Hygiëne te zijn Er zijn verschillende soorten horecabedrijven en doelgroepen waarop een bedrijf zich kan richten Bedrijfsformule: keuzes ten aanzien van product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie Gastvrijheidsconcept: keuzes ten aanzien van product, gedrag en omgeving

20 Programma voor volgende week
Ethiek in de horeca Normen en waarden Respect tonen Moraal en ethiek Sociaal hygiënisch beleid Het belang van sociaal hygiënisch beleid Onderdelen van een goed beleidsplan Grenzen stellen aan gedrag Relevante wet- en regelgeving Het opstellen van huisregels


Download ppt "Johan Martens, opleiding Facility Management"

Verwante presentaties


Ads door Google